اهمیت زاویه دید دوربین در عکاسی با دوربین کانن

نمایندگی تعمیرات کانن در ایران
ویژگی های برتر لنز های پرایم کانن
می 21, 2018
نمایندگی تعمیرات کانن
بررسی ویژگی های فلاش اسپیدلایت کانن 470EX-AI
می 26, 2018
تعمیرات کانن

دوربین کانن –  در هنگام کار با دوربین کانن ؛ برای ایجاد یک اثرگذاری به شکل هنرمندانه در عکس ،

مسیر نگاه کردن دوربین و زاویده دید آن اهمیت بسیار زیادی دارد .

ایجاد مقداری تغییر در مسیر نگاه کردن دوربین  به سوژه موجب ایجاد

تغییرات بسیار زیادی در شکل و فرم و معنای تصویر نهایی خواهد شد .

در یک تشبیه مناسب ؛ مسیر نگاه کردن یک دوربین کانن به سوژه

را می توان با گفتگوی شخصیت ها در یک فیلم مقایسه نمود .

در هر دیالوگ نحوه رفتار و گفتار یک شخصیت فیلم نمایش داده می شود و

در عکاسی نیز ابزار ارتباطی میان مخاطب و سوژه عکاسی ؛

با استفاده از مسیر دید دوربین در برابر سوژه قابل دستیابی می باشد .

نمایندگی تعمیرات کانن در تهران

زاویه نقطه دید با دوربین کانن

ممکن است کمی مبهم باشد زیرا عکاس صحنه را از چشم سوژه نمی بیند

اما در عوض عوض نقطه دید ؛ مسیری است که موضوع مورد عکاسی به سمت آن در حال نگاه کردن است .

این نقطه می تواند جایی در کنار و یا حتی مکانی در پشت سر عکاس باشد .

در صحنه هایی از این دست چنین به نظر می رسد که شخص یا جسمی در سمت چپ

یا راست دوربین قرار گرفته و سوژه به آن می نگرد .

زوایای دید از این دست ، نوعی حالت روانشناسانه و جذاب بر بیننده به وجود می آورد

زیرا سوژه فاقد هرگونه تماس چشمی با مخاطب خود می باشد .

و در نتیجه چنین به نظر می رسد که سوژه هیچ گونه توجهی به شما به عنوان مخاطب ابزار نخواهد داشت .

نگاه از بالا با دوربین کانن

زاویه دید از بالا به زاویه ای گفته می شود که در آن لنز در محلی بالاتر از سوژه قرار گرفته است و

در حالت معمول ، این زاویه بالا ؛ کمی بالاتر از خط تراز چشم سوژه می باشد و

برای ایجاد حالت کلی و تاثیر گذار ، لازم است تا سوژه به بالا و به سمت دوربین نگاه کند .

در واژگان روانشناسی ؛ این حالت نوعی احساس فرودستی در رابطه با سوژه را به وجود می آورد .

در نتیجه ؛ زوایای دید از بالا برای سوژه هایی مناسب می باشند

که قصد القای حالت معصومیت و بی گناهی آنان در یک عکس را داریم .

و در صورتی که قصد ایجاد حس همدردی و مهربانی نسبت به سوژه های خود را دارید ؛

استفاده از این زاویه دید یک راهکار بسیار موثر برای القای این حالت ها می باشد .

البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که همواره محدودیت هایی در استفاده از این زاویه دید وجود دارد .

بعنوان مثال اگر سوژه شما یک فرد تنومند و قوی هیکل می باشد ،

استفاده از زاویه دید از بالا هیچگونه حس همدردی و مهربانی را نسبت به او بر نمی انگیزد

بلکه به طور برعکس استفاده از این زاویه دید نوعی حس فکاهی و طنز آلود را در رابطه با سوژه به وجود می آورد .

تعمیر دوربین کانن

نگاه از پایین

از زاویه دید از پایین برای القای حس اقتدار و قدرت بیشتر نسبت

به آنچه که سوژه در واقعیت از آن برخوردار است ؛ مورد استفاده قرار می گیرد .

زاویه دید از پایین موجب ایجاد حس برتری سوژه نسبت به مخاطب می شود و از این روی بیانگر قدرت ،

اقتدار و فرمانروایی سوژه مورد عکاسی نسبت به مخاطبان می باشد .

همچنین از این زاویه برای بزرگتر و قدرتمند تر دیده شده سوژه نیز می توان استفاده نمود .

همسطح چشم

زاویه تراز چشم به گونه ای است که گویی به صورت رخ به رخ با سوژه قرار می گیریم .

در این حالت دوربین در خط تراز با چشم سوژه قرار می گیرد و

از آنجا که این زاویه دید به طور معمول در ارتباطات میان انسان ها مورد استفاده می باشد

از این روی به نوعی القا کننده حس صمیمیت و نزدیکی میان مخاطب و سوژه خواهد بود .

در واژگان روانشناسی این حالت به معنای ، زاویه دید همتراز با چشم سوژه به معنای تساوی ؛ برابری ؛

عدم احساس برتری یا فرودستی میان سوژه و مخاطب میباشد .

نگاه از کنار

در این حالت زاویه دید دوربین و زاویه نگاه کردن سوژه ؛ در حالت مایل و مورب می باشد و به دو روش به دست می آید :

1- سوژه به دوربین نگاه نمی کند

2 – سوژه برای نگاه کردن به دوربین سر خود را چرخانده است .

در واژگان روانشناسی ؛ عدم نگاه کردن سوژه به دوربین و زاویه دید از کنار ؛

به معنای حس ابهام و عدم توجه سوزه به مخاطب می تواند باشد .

و در صورت نگاه کردن سوژه به دوربین از زاویه کناری ، این حالت به معنای توجه ویژه سوژه به مخاطب خواهد بود .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *