نقد و بررسی دوربین کانن Canon EOS-1D X Mark III

دوربین کانن EOS-1D X Mark III یک دوربین حرفه ای ؛ پیشرفته و سریع و پرچمدار جدید کمپانی کانن می باشد . بدنه خارجی این دوربین از شباهت بسیار زیادی با دوربین EOS-1D  برخوردار است که نزدیک به بیست سال پیش عرضه شد اما در درون آن تغییرات بسیار شدیدی اتفاق افتاده اند و اگر چه این یک دوربین با بدنه بسیار بزرگ است ( دو برابر DSLR معمولی ) اما در هر صورت از امکانات میرورلس های پیشرفته در زمان عکاسی با نمای زنده برخوردار است .

نمایندگی دوربین کانن

همچنین این یک دوربین است که از قدرت ارایه خروجی 8-bit JPEG برخوردار بوده و سیستم اتوفوکوس آن از قابلیت تشخیص سوژه در هر دو حالت نمای زنده و یا عکاسی از ویزور برخوردار است . این دوربین در زمان فیلمبرداری نیز از قدرت ارایه ویدیو در فرمت RAW برخوردار است .

 

ویژگی های اصلی دوربین کانن Canon EOS-1D X Mark III عبارتند از :

سنسور به روز رسانی شده 20.1MP CMOS به همراه اتوفوکوس Dual Pixel

پزدازشگر Digic X

قدرت ثبت HEIF 10-bit

سرعت 16 فریم بر ثانیه در ویزور و 20 فریم بر ثانیه در حالت نمای زنده

مکانیسم کاملا جدید عملکرد آینه و کاهش لرزش آینه در زمان حرکت

سیستم اتوفوکوس 191 نقطه ای در ویزور و طراحی کاملا جدید پیکسل مربعی با 155 نقطه کراس

پوشش 90 درصدی اتوفوکوس در حالت افقی و پوشش 100 درصد در حالت عمودی

شناسایی و تشخیص سوژه در شرایط کم نور تا -6EV

اتوفوکوس با کنترلر هوشمند در زمان استفاده از AF-On

فیلمبرداری 5.5K/60p 12-bit Raw ؛ و 4K/60p 4:2:2 10-bit H.265/HEVC

دو درگاه کارت حافظه CFExpress

قدرت ثبت 2850عکس با ویزور و 610 عکس در حالت نمای زنده با هر مرتبه شارژ کامل باتری

عمر متوسط شاتر تا 500 هزار شات

وزن بدنه دوربین 1440 گرم

نمایندگی دوربین کانن

آن دسته از عکاسان در سبک های عکاسی از طبیعت و عکاسی در استودیو که به مگاپیکسل بالا به همراه سرعت عمل در طول زمان عکاسی نیاز دارند ؛ دوربین کانن EOS-1D X Mark III را یک دوربین کاملا مناسب با نیاز های خود در خواهند یافت . همچنین برای زمان های فیلمبرداری ؛ این یک دوربین کاملا قدرتمند است که ویژگی های پیشرفته بسیار زیادی را در اختیار قرار می دهد .

 

ویژگی های جدید

سنسور و پردازشگر به روز رسانی شده :

در درون بدنه دوربین کانن 1D X Mark III از یک سنسور 20.1MP فول فریم از نوع CMOS به همراه اتوفوکوس Dual Pixel می باشد . در کنار این سنسور یک پردازشگر Digic X قرار دارد و این یک پردازشگر کاملا جدید است که سرعت پردازش تصاویر 1/3 سریعتر و سرعت محاسبه 380 مرتبه سریعتر از از مدل قدیمی تر 1DX II برخوردار است . این پیشرفت در سرعت پردازش موجب شده است تا امکانات بسیار بیشتری را بتوان در این دوربین قرار داد و اصلی ترین پیشرفت به وجود آمده توانایی دوربین برای عکاسی با سرعت 20 فریم بر ثانیه به همراه اتوفوکوس و نوردهی خودکار در حالت نمای زنده می باشد . مکانیسم جدید عملکرد آینه و شاتر امکان سرعت عمل بالاتر را بدون جاماندگی شاتر را فراهم می آورد .

نمایندگی دوربین کانن

علاوه بر سنسور و پردازشگر جدید دامنه حساسیت ایزو 102400 و در حالت گسترده آن تا ایزو 819200 را می توان به دست آورد . هر دو این موارد پیشرفت های گسترده ای در مقایسه با مدل قدیمی تر 1DX II به شمار می آیند . همچنین بر روی سنسور این دوربین از یک فیلتر Low pass استفاده شده است که با تفکیک پرتو های نور ؛ از به وجود آمدن حالت مویر در زمان عکاسی از بافت ها و الگو ها جلوگیری می کند .

 

عکاسی HEIF 10-bit HDR

دوربین کانن EOS-1D X Mark III یکی از اولین دوربین های پیشرفته در جهان است که فایل های 8-bit JPEG را به وجود می آورد.  بااستفاده از این ویژگی و امکانات موجود در صفحه نمایش  های جدید ؛ روشنایی یا دامنه دینامیکی بالاتری را در خروجی تصویر می توان به دست آورد .

نمایندگی دوربین کانن

امروزه کاربران تلفن های آیفون قادرند تا تصاویری با فرمت HEIF را به وجود آورند و استاندارد هایی که با به کار گیری این فرمت در دست قرار می گیرند در سطح بالاتری از فرمت های JPEG حتی در حالت پیشرفته هستند . دراین فرمت ؛ تعداد زیادی از تصاویر با رمز نگاری 16 بیت و تدرج رنگ گاما , بر روی هم قرار می گیرند . همچنین تصاویر HEIF از حجم فایل سبکتری برخوردار بوده و حالت فشرده سازی آن در عین حفظ کیفیت اثر بخشی بیشتری دارد.

نمایندگی دوربین کانن

قابلیت پخش تصاویر به صورت HDR نیز امکان می دهد تا بتوان از تصاویر این دوربین در دستگاه های پخش HDR استفاده نمود و این امر بدان معناست که به جای تلاش برای فشرده سازی هایلایت ها و سایه ها برای قرار گیری در دامنه دینامیکی محدود فایل های JPEG ، با استفاده از فرمت HEIF اکنون می توان از روشنایی و رنگ کامل در نمایشگرهای تصویر بهره مند شد

 

کنترل کننده هوشمند AF-ON و سایر پیشرفت ها

دوربین کانن 1D X Mark III از یک سیستم کنترل هوشمند AF-ON برخوردار است . در دو دکمه AF-ON این دوربین ؛ دو سنسور مخفی قرار داده شده اند و زمانی که هر یک از این دکمه ها مورداستفاده قرار میگیرند همانند یک صفحه لمسی بسیار دقیق عمل نموده و به آسانی امکان کنترل دقیق محل قرار گیری نقطه فوکوس را به وجود می آورند . این دکمه عملکردی شبیه به تاچ پد موجود بر دوربین EOS R را ارایه می دهد اما در واقعیت حساسیت کنترل هوشمند تری را در منو ها و عملکرد ها ایجاد می نماید .

نمایندگی دوربین کانن

یکی دیگر از پیشرفت های جذاب در این دوربین ؛ نوردار شدن دکمه های پشت آن می باشد که به همراه صفحه فوقانی دوربین از عملکرد نور دار برخوردار هستند . در درون سیستم منو یک گزینه کاملا مجزا برای بازنشانی تنظیمات دوربین به حالت کارخانه و یک گزینه برای ایجاد بزرگنمایی در منو ها برای افزایش اندازه منو ها و سهولت کار با آنها گنجانده شده است .

 

فیلمبرداری

در طراحی سیستم فیلمبرداری دوربین 1D X Mark III ، کانن از آخرین فناوری های خود استفاده نموده است و آنرا بهترین دوربین فیلمبرداری در طول تاریخ رده EOS به شمار آورده است . در رابطه با قدرت فیلمبرداری این دوربین همین بس که بدانیم ، 1D X Mark III قادر به انجام فیلمبرداری 5.5K/60p 12-bit Raw و ثبت آن بر روی کارت حافظه CFExpress می باشد . در این رابطه بهتر است بدانیم که یک کارت حافظه CF با ظرفیت 128GB تنها 6 دقیقه از فیلم با این رزولوشن را در درون خود می تواند جای دهد .

نمایندگی دوربین کانن

اگر یک کارت حافظه با این حجم از حافظه داخلی را در اختیار ندارید بنابراین به طور ساده از کیفیت 4K این دوربین تا 60p در هر دو فرمت All-Intra و IPB می توانید استفاده نمایید .

نمایندگی دوربین کانن

قدرت اتوفوکوس دوربین در طول زمان فیلمبرداری عملکردی بسیار عالی دارد اما متاسفانه اخطار حالت Zebra در هیچ یک از مود های فیلمبرداری مشاهده نمی شود

 

سیستم اتوفوکوس

به عنوان یک دوربین DSLR در سری 1D ؛ عکاسی با ویزور اپتیکال و ویزور ثانویه یکی از ویژگی های شاخص برای آن می باشد و از این روی سنسور مخصوص اتوفوکوس تشخیص فاز برای این دوربین یکی از ضرورت ها به شمار می آید . اما سطح این سنسور به جای عملکرد خطی دارای عملکرد درجه بندی شده است و این امر بدان معنا می باشد که این سنسور اطلاعات بیشتری را از هر صحنه به دست آورده و اطلاعات به دست آمده از قسمت های چپ و راست لنز را با دقت بیشتری مورد ارزیابی قرار می دهد و در این حالت عملکرد اتوفوکوس از دقت و سرعت بالاتری برخوردار است .

نمایندگی دوربین کانن

کوچکتر و متراکم تر بودن پیکسل ها باعث افزایش رزولوشن سیستم اتوفوکوس خواهد شد و این حالتی است که موجب می شود تا تعداد نقاط اتوفوکوس قابل انتخاب از 61 عدد به 191 عدد افزایش یابند که از این تعداد 155 نقطه دارای حالت کراس می باشند . افزایش رزولوشن شناساگر های اتوفوکوس همچنین موجب بهبود عملکرد آن در شرایط کم کنتراست نیز خواهد شد و علاوه بر آن به دوربین امکان میدهد تا کمترین تغییر در وضعیت قرار گیری سوژه را با بالاترین دقت محاسبه کرده و به دست آورد . حساسترین نقاط اتوفوکوس این دوربین قادرند تا در شرایط کم نور تا -4EV عملکرد خود را ارایه دهند .

 

در حالت نمای زنده

دوربین کانن 1D X III در حالت نمای زنده به میزان زیادی شبیه به یک دوربین میرورلس عمل می کند . سرعت عملکرد 20 فریم بر ثانیه به همراه فوکوس و نوردهی خودکار در حالت نمای زنده با امکان استفاده از هر دو شاتر الکترونیک و یا مکانیکی میسر می باشد . این حالت باعث می شود تا این دوربین شبیه به بسیاری از دوربین های ورزشی بدون آینه موجود در بازار باشد اما به رغم وعده کانن برای از بین بردن حالت جاماندگی شاتر ؛ اما در این دوربین هنوز این حالت مشاهده می شود .

نمایندگی دوربین کانن

سیستم اتوفوکوس Dual Pixel در حالت نمای زنده 90 درصد از عرض و 100 درصد از ارتفاع کادر تصویر را تحت پوشش خود قرار می دهد . این دوربین در حالت نمای زنده کادر خود را به 525 بخش با 3869 نقطه قابل انتخاب تقسیم می کند .

منبع : نمایندگی دوربین کانن

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها