حالت شاتر کاملا بدون صدا در دوربین
Canon EOS R

نمایندگی دوربین کانن – همه عکاسان حرفه ای در بسیاری از مواقع ارزو می کنند تا شاتر دوربین بدون صدا عمل کند .اکنون با تولید دوربین Canon EOS R دستیابی به عملکرد شاتر بدون صدا امکان پذیر شده است .
در زمان استفاده از یک دوربین Canon EOS R ؛ به این نکته توجه داشته باشید که حالت شاتر بدون صدا ؛به صورت پیش فرض فعال نمی باشد و کاربر می بایست با استفاده از زبانه ششم منو تنظیمات در (SILENT SHUTTER – – Disable or Enable این حالت را فعال نماید .

برای فعال کردن عکاسی با شاتر کاملا بدون صدا ؛ این گزینه را در وضعیت ENABLE قرار دهید .استفاده از عملکرد شاتر بدون صدا ؛ تنها برای حالت تک عکس فعال می گردد .

با فعال شدن این گزینه ، تنها صدایی که در زمان کارکردن دوربین شنیده می شود صدای نرم و لطیف تیغه های دیافراگم لنز می باشد .

با قطع شدن صدای شاتر ؛ برای اطمینان خاطر از عملکرد صحیح دوربین یک پیام تاییدبر روی صفحه نمایش ظاهر می شود که این پیام تایید کننده عملکرد شاتر برای گرفته شدن عکس می باشد .

عکس هایی که با این وضعیت گرفته می شوند دارای یک نوار حاشیه سفید رنگ در زمان نمایشدر صفحه ال سی دی هستند این نوار حاشیه ای سفید رنگ در سرعت شاتر کمتر از 1 ثانیه به صورت مشهود تری دیده می شود .

در بسیاری از حالت های عکاسی ؛ شنیده شدن صدای شاتر ممکن است موجب بر هم خوردن تمرکز سوژه و از بین رفتن حالت های احساسی صحنه شود .

به عنوان مثال ؛ در یک مراسم عروسی ؛  با استفاده از این قابلیت عکاس بدون ایجاد مزاحمت می تواند به سوژه های خود نزدیک شده و بدون بر هم خوردن تمرکز آنها ؛ عکس های خود را به ثبت می رساند .در سالن های نمایش و یا در صحنه های فیلمبرداری ؛ شاتر بدون صدا امکان آزادی عمل بیشتری را در اختیار عکاس قرار می دهد
 

​​​نکته مهم : در بسیاری از دوربین های DSLR امکان از بین بردن صدای شاتر به صورت کامل وجود ندارد . زیرا دراین دوربین ها , شاتر به صورت یک قطعه مکانیکی است که حرکت های آن دارای صدا بود و از این روی حالت شاتر کاملا بدون صدا در آنها وجود ندارد .
در این دوربین ها حالت شاتر کم صدا را از منو Drive Mode می توان  به دست آورد که تا حدی صدای شاتر دوربین را خنثی می نماید .