نکات مهم در ژست دادن به مدل ها در عکاسی پرتره در نمایندگی کانن

نمایندگی کانن – هنرمندان عکاس در ژانر پرتره هر روزه با چالشهایی در عکاسی در محیط های داخلی و محیط های بیرونی با نور طبیعی و مصنوعی روبرو هستند اما یکی از دشوارترین چالشهایی که هر عکاس پرتره در یک جلسه عکاسی ممکن است با آن مواجه شود ؛ مسئله ژست و پوز دادن به سوژه مورد عکاسی می باشد .

هر مدل عکاسی بدون توجه به میزان تجربه او ؛ زمانی که در مقابل دوربین یک عکاس پرتره کار قرار می گیرد ؛ به مقداری راهنمایی و راهکار از سوی عکاس نیاز خواهد داشت و البته این به خود عکاس ارتباط دارد که چه میزان از راهنمایی ها را به سوژه مورد نظر خود انتقال دهد و همانطور که می دانیم هیچ چیز خسته کننده تر از یک مدل بی حوصله و کم تجربه در مقابل دوربین و بدتر از آن یک عکاس خام و ساکت در زمان کار نمی تواند باشد .
عکاسی یک کار گروهی است و هر یک از افراد  گروه در زمان کار به هدایت و راهنمایی از سوی عکاس نیاز خواهند داشت. در این مطلب نکاتی را مورد اشاره قرار می دهیم که با استفاده از آنها به اسانی می توانید یک جلسه عکاسی از مدل های کم تجربه تر را هدایت نموده و عکس های خوبی را به ثبت برسانید .

1 – وضعیت دستها
یکی از اولین ژست هایی که در زمان عکاسی از مدل ها مورد استفاده قرار می گیرد حالت قرار دادن دست بر روی قوس کمر و نگاه کردن به دوربین به صورت جدی می باشد .

بالا گرفتن سر در این حالت موجب کشیده تر دیده شدن گردن خواهد شد اما این زاویه دید هیچ نشانه ای از خطوط فک و صورت به دوربین انتقال نمی دهد .

نام ( مدل شرور ) بهترین توصیفی است که از این ژست می توان ارایه داد .این می تواند یک ژست صحیح باشد ؛ به شرط آنکه عکاس زاویه دید وحالت قرار گرفتن مدل را به طور صحیح اصلاح کند .

2 – ایده دهید
قبل از شروع جلسه عکاسی تحقیقات خود را انجام دهید و با توجه به هدفی که در سر دارید ،ژستها را مشخص نمایید .
سعی کنید تا با استفاده از ابزار های مناسب ژستهای مورد نظر و ایده های خود را به مدل ها انتقال دهید .
مجلات و نشریات تخصصی مد ابزار های  مناسب برای انتقال ایده  ها به مدل های کم تجربه تر به شمار می آیند .
3 – مسیر نگاه را تعقیب نمایید
بسیاری از مدل های آماتور تصور می کنند که برای بهتر دیده شدن باید به دوبین نگاه کنند اما عکاسان حرفه ای نظری برخلاف این دارند .

تغییر زاویه دید از دوربین به مسیر های دیگر از یک ساختار زیبایی شناختی برخوردار است و در هنگام عکاسی می توان مسیر های نگاه متفاوتی را به مدل ها پیشنهاد داد .

تغییر زاویه دید و مسیر نگاه کردن مدل حالت اشکار سفیدی چشم مدل را تغییر می دهد و حجم قابل مشاهده رنگ چشم ؛ کنتراست ، و کچلایت در درون چشم ها را تغییر می دهد .کچلایت ؛ کنتراست و رنگ چشم ؛ سه عامل بسیار  مهم در رابطه با زاویه دید مدل به شمار می آیند .

4 – وضعیت شانه ها
در اغلب موارد نقش شانه های مدل در زمان عکاسی نادیده گرفته می شود اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که شانه ها از یک نقش بسیار حیاتی و مهم در تعیین وضعیت چهره مدل برخوردار هستند .بالا آوردن و کمی به سمت جلو قرار دادن یک شانه تغییرات بسیار زیادی را در میزان زیباتر دیده شدن چهره یک مدل به وجود می آورند .

5 – مسئله چانه
دوربین عکاسی قادر به مشاهده تنها دو بعد می باشد و این بدان معناست که عکاسی یک هنر دو بعدی است مگر آنکه عکاس مدل را در حالتی سه بعدی قرار دهد .بنابراین زمانی که مدل چانه خود را به سمت پایین و کمی جلو و متمایل نسبت به زاویه دید دوربین قرار می دهد از زاویه دید عکاس ؛ خط امتداد فک و صورت گسترش یافته و خطوط قویتری شکل می گیرند .

6 – باز بودن دهان
این حالت تفاوت های عظیمی را در یک عکس به وجود می آورد .در حالت بسته بودن دهان خطوط امتداد فک در هم فرو رفته و وزن زیادی را در یک طرف صورت به وجود می آورند همچنین این حالت نوعی انرژی منفی و حس عصابنیت را به مخاطب انتقال می دهد .
با کمی فاصله گذاشتن میان لبها ؛ خط امتداد فک و صورت افزایش یافته و حالت های منفی را از صورت سوژه دور می سازند.
 
7 – وضعیت پاها
در عکاسی تبلیغاتی با استفاده از مدل های انسانی ؛ نمایش پا و کفش ها یکی از اجزای مهم تاثیر گذاری سوژه بر مخاطب به شمار می آید و در اغلب موارد نقش پاها در عکاسی مد و تبلیغات نادیده گرفته می شوند .
حتی بسیاری از عکاسان از گرفتن شات های تمام قد خودداری می کنند . بالا آوردن پا برای افزایش تعداد خطوط ؛ زوایا و منحنی ها و ارایئه حالت های مختلف در سوژه اهمیت بسیار زیادی دارد .