​نکات عکاسی پرتره با دوربین کانن

 نمایندگی کانن

برای شروع کار با پرتره، می توانید تمام تنظیمات دوربین خود را درک کنید و بهترین انتخاب هایی را که می خواهید انتخاب کنید را بدانید.هدف این مقاله کمک به هدایت شما در مسیر درست هنگام کار با تنظیمات دوربین خود برای پرتره است.

دستیابی به فوکوس برای پرتره با دوربین کانن
برای گرفتن یک عکس نخستین قاعده اساسی آن است که اطمینان حاصل نمایید که چشمهای سوژه در شارپ کامل قرار دارد .البته برخی استثنائات در این قانون وجود دارد، اما به طور کلی، اگر موضوع شما به دوربین نگاه کند، دوربین باید بر چشمهای آن فوکوس کند .عملکرد خودکار فوکوس دوربین شما یک ابزار عالی برای اطمینان از اینکه موضوع شما در فوکوس برای هر فریم است.شما می توانید به صورت دستی انتخاب کنید که یک نقطه فوکوس اتوماتیک بر روی چشم  سوژه خود قرار دهید یا می توانید از ویژگی های فوکوس اپتیکال دوربین خود استفاده کنید.

دوربین هایی مانند Canon EOS 7D Mark II و EOS 5D Mark IV توانایی تشخیص چهره را دارند حتی از طریق منظره یاب قادر به عکس گرفتن با این حالت ها می باشند .در شرایطی که سوژه شما در حال حرکت باشد  ؛ وجود این توانایی در درون دوربین بسیار مفید است..این کار به خصوص برای عکاسی بچه های کوچک در حال حرکت نیز  بسیار مفید خواهد بود اگر شما در شرایط نور کم عکسبرداری می کنید و یا اگر شما با یک عمق  میدان کم عمق کار می کنید، یک سه پایه می تواند کمک خوبی برای جلوگیری از لرزش دوربین و دستیابی به یک پرتره کاملا شارپ  باشد.همچنین لازم است مطمئن شوید که دیوپتر منظره یاب یا چشمی شما به درستی تنظیم شده است.


تنظیمات دیگر برای واضح نمایی

دیوپتر کلید گردان کنار چشمی دوربین است که به  شما اجازه می دهد تا تمرکز چشمی دوربین خود را مطابق با شماره چشم خود تنظیم کنید. یکی از راه های آسان برای تنظیم دیوپتر این است که پوشش لاستیکی را بردارید تا بتوانید به چرخ دیوپتر دسترسی داشته باشید. بعد، به سادگی از طریق نمایاب نگاه کنید و با لمس دکمه شاتر، پانل اطلاعات را در پایین نمایاب فعال کنید.در نهایت هنگام مشاهده از طریق منظره یاب چرخ دایوپتر را تنظیم کنید تا پانل اطلاعات تیز شود.

هنگام فوکوس گرفتن، مهم است که F-stop را به صورت عاقلانه انتخاب کنید.

بهترین شیوه  این است که یک دیافراگم گسترده حدود f / 2.8 – f / 5.6 برای ثبت یک عمق میدان کم داشته باشیم.این باعث می شود پس زمینه پشت سوژه خود کمی تار شود، و به آنها کمک می کند تا بهتر در درون کادر عکس دیده شوند.مهم نیست که بیش از حد گسترده شود، زیرا شما معمولا می خواهید موضوع خود را تا حد ممکن در فوکوس قرار دهید .

در دیافراگم های گسترده تر مانند f / 2.8 و f / 4، اگر موضوع شما کمی دور از دوربین قرار گیرد، اغلب چشم دورتر از لنز در فوکوس شارپ  نخواهد بود.

سرعت شاتر و ISO

برای پرتره های گرفته شده در نور طبیعی یا محیطی، کمترین سرعت شاتر تنظیمات دستی به طور معمول در حدود 1/60 ثانیه میباشد . و اگر با لنزهای بلند  مانند 200 و 300 میلیمتر کار می کنید، شما به طور ایده آل می خواهیداز سرعت شاتر 1/25 یا سریعتر استفاده کنید .
با استفاده از سرعت شاتر کمتری نسبت به این، به ویژه در فاصله کانونی های لنز دیگرلرزش های دست موجب تار شدن و از فوکوس خارج شدن سوژه می شود .در شرایط عکاسی در محیط های کم نور ، با استفاده از یک سه پایه یا افزایش ISO دوربین به شما اجازه می دهد


از سرعت شاتر سریع تر استفاده کنید ..

تنها نگرانی از افزایش ISO شما این است که شما متوجه خواهید شد که با افزایش ISO “نویز” یا “دانه” در عکس های شما شروع به افزایش می کند.

هنگام عکسبرداری از پرتره، بهتر است که ISO دوربین خود را به عنوان کمترین تعداد در نظر گرفته شود تا اطمینان حاصل شود جزئیات عکس در حد مطلوب بوده و نویز ها در کمترین مقدار قرار دارند .
یک روش خوب برای کنترل عمق میدان عکاسی  در حالت اولویت دیافراگم Av در Dial Mode دوربین های کانن است. در این حالت عکسبرداری ، شما می توانید F-stop خود را به صورت دستی انتخاب کنید و سپس دوربین شما از نور سنج داخلی خود استفاده می کند تا به طور خودکار میزان شاتر را برای قرار گرفتن در معرض صحیح تنظیم کند.
همانطور که حرکت می دهید و شرایط روشنایی تغییر می کند، دوربین شما سرعت مورد نیاز را تنظیم می کند.

این به شما این امکان را می دهد که در ترکیب و کار با موضوع خود، در یک دیافراگم لنز که در آن شماره گیری کرده اید تمرکز کنید.چیز دیگری که باید در هنگام عکسبرداری پرتره باید  در نظر گرفت، وضعیت در حال حرکت بودن سوژه است  .با استفاده از سرعت شاتر سریع، می توانید حرکت را فریز یا ثابت کنید و موجب کاهش تاری اندام های دارای حرکت در عکس شوید ، اما هنگامی که شرایط نور خارج از کنترل شما قرار دارد (که اغلب برای عکسبرداری رویداد)، می توانید سرعت شاتر خود را تا حدی افزایش  دهید.

افزایش ISO دوربین شما واقعا می تواند در از بین بردن تاری حرکت کمک کند. در حالت ایده آل، برای حرکت دادن سوژه ها در نور روز (بدون فلش)، می توانید از سرعت شاتر500/1 یا سریعتر استفاده کنید.



نوع فایل

برای عکاسی پرتره، توصیه می شود هر زمان که امکان دارد با فایل های RAW کار کنید. با استفاده از فایل های تصویر RAW، تنظیمات تعادل رنگ سفید می تواند به طور کامل بدون از دست دادن جزئیات و یا اطلاعات پیکسل در طول پردازش فایل RAW به طور کامل انجام شود . با استفاده از JPEG های درون دوربین (و یا فایل های ویدئویی)،ضروری است که تنظیمات تعادل رنگ سفید و تصویر شما در زمان ضبط درست باشد، زیرا شما نمی توانید آنها را در آینده تولید کنید.

عکاسان رویداد اغلب انتخاب می کنند که همزمان فایل های RAW و همچنین فایل های JPG را ساپورت کنند. این اجازه می دهد تا آنها فایل های JPG را در دست برای نمایش اسلاید در محل و یا انتقال سریع به یک مشتری در اختیار داشته باشند ،در حالی که فایل های RAW نیز ثبت شده و بعدا برای چاپ و هر ویرایش عمده ای که باید انجام شود ؛ استفاده می شود.

تعادل رنگ سفید برای پرتره

تنظیمات تعادل رنگی دوربین شما به دمای رنگ نور هنگام تصویربرداری اشاره می کند. پرتره های گرفته شده در نور خورشید دمای رنگی خنک تر از عکس های گرفته شده با روشنایی تنگستن داخلی را نشان می دهد که دارای درجه حرارت گرمتر است. تنظیمات تعادل رنگ سفید دوربین شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که سایه های سفید به رنگ سفید ظاهر می شوند و زنگ های پوست به طور دقیق ارائه می شوند.اکثر دوربین ها با گزینه ای برای تنظیم دستی یا تنظیم تعادل رنگ سفید می باشند.
این تنظیمات معمولا شامل Sunlight، Shade، Tungsten، Fluorescent و غیره هستند.

اغلب اوقات با استفاده از یک تنظیم تعادل رنگ سفید که مطابق شرایط نور می باشند ، پرتره های عالی می توان به دست آورد .با این وجود، می توانید از تنظیمات تراز گرمای عکس از  یک تصویر طبیعی تر استفاده کنید.

سبک های عکس برای پرتره

تنظیمات سبک عکس کانن، با انتخاب چند سبک کلی، کیفیت تصویر مطلوب را آسان می کند. هر تنظیم دارای ظرافت مخصوص به خود است تا بهترین تبدیل رنگ ، کنتراست و حالت شارپ  را داشته باشد.شما می توانید هر کدام را به عنوان مورد نیاز در منوی دوربین خود یا با نرم افزار Digital Photo Professional (DPP) Canon تغییر دهید.

برای پرتره ها، شما می خواهید ازبه وجود آمدن  سبک تصویر مربوط به عکاسی منظره جلوگیری کنیدزیرا دراین حالت دوربین تمایل دارد تا حالت اشباع در رنگ های آبی و سبز را افزایش داده و بر وجود چشم انداز های طبیعی تاکید کند .اما در آموزش عکاسی پرتره ؛  رنگ و اشباع تنظیم شده برای به دست آوردن حالت گرم تر در تنالیته رنگ پوست انسان است.
 

​جهت اطلاع از آموزشهای عکاسی و اخبار دوربین  با ما در اینستاگرام همراه باشید