نقد و بررسی دوربین کانن Canon EOS 90D

نمایندگی دوربین کانن

نمایندگی دوربین کانن

 دوربین کانن Canon EOS 90D یک دوربین DSLR میان رده است که جایگزین محصول Canon EOS 80D در خط تولید محصولات کانن خواهد بود . در طراحی و فناوری این دوربین از یک سنسور با رزولوشن بالاتر استفاده شده است که این امر موجب ارایه فایل های RAW با کیفیت بسیار عالی خواهد شد. همچنین در این دوربین از یک سیستم اتوفوکوس تقویت شده به همراه قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 4K ؛ رونمایی می شود.

ویژگی های اصلی دوربین کانن Canon EOS 90D عبارتند از :

سنسور 32/5 مگاپیکسلی از نوع APS-C CMOS

سیستم اتوفوکوس Dual Pixel

اتوفوکوس 45 نقطه ای تمام کراس

سنسور نور سنج 220k-pixel با قابلیت تشخیص چهره

سرعت عکاسی 7 فریم بر ثانیه به همراه اتوفوکوس

صفحه ال سی دی 3 اینچی کاملا چرخان

ویزور اپتیکال با قابلیت پوشش 100 درصد

قابلیت فیلمبرداری 4K/30p بدون کراپ

درگاه ورودی USB 2.0

Wi-Fi + Bluetooth

نمایندگی دوربین کانن

بدنه و کنترل ها

طراحی بدنه دوربین Canon EOS 90D کاملا مشابه با مدل  های پیش از آن می باشد اصلی ترین تغییر به وجود آمده در بدنه این دوربین مربوط به افزوده شدن یک جوی استیک 8 جهت می باشد که امکان تنظیم دقیق نقطه فوکوس از پشت بدنه دوربین را فراهم می آورد . ویزور اپتیکال به همراه صفحه ال سی دی لمسی و چرخان 3 اینچی ؛ کاملا مشابه با دوربین EOS 80D می باشند . همچنین این دوربین دارای درگاه های ورودی و خروجی هدفون و میکروفون ودرگاه خروجی USB می باشد . در این دوربین نیز همانند بسیاری از دیگر محصولات کانن از یک باتری LP-E6N استفاده می شود که در طول زمان عکاسی نیروی مناسب را فراهم می آورد . یکی از نقطه ضعفهای مرتبط با بدنه این دوربین در آن است که EOS 90D فاقد قابلیت شارژ با استفاده از درگاه USB می باشد.

نمایندگی دوربین کانن

کیفیت تصویر

در طراحی و ساخت دوربینکانن Canon EOS 90D از یک سنسور 32.5MP APS-C استفاده شده است که دارای بالاترین رزولوشن در رده خود می باشد. کیفیت عکس های به دست آمده با این دوربین در مقایسه با سنسور های 24 مگاپیکسلی ؛ تا حد زیادی بهبود یافته است و کیفیت RAW به طور قطع بهترین حالت در بین تمامی دوربین های APS-C را ارایه می دهد . کیفیت و بازتولید رنگ ها در زمان عکاسی با فرمت JPEG نیز در حد مطلوبی قرار دارد اما در هر صورت ؛ این دوربین فاقد توانایی لازم برای کاهش نویز در حالت ایزو بالا است . به طور کلی چنین می توان بیان نمود که دوربین کانن Canon EOS 90D دارای بهترین دامنه دینامیکی در رده خود می باشد .

نمایندگی دوربین کانن

اتوفوکوس

سیستم اتوفوکوس مورد استفاده برای دوربین کانن Canon EOS 90D در حالت نمای زنده ؛ از نوع Dual Pixel می باشد که نسبت به سیستم تشخیص فاز مورد استفاده در زمان عکاسی با ویزور ؛ حالت های مطمئن تری را ارایه می دهد . گستره نقاط فوکوس در حالت نمای زنده ،نسبت به حالت 45 نقطه ای سنتی ؛ از گستردگی بالاتری برخوردار است اما در هر صورت سرعت عکاسی متوالی نمای زنده نسبت به حالت عکاسی با ویزور ؛ در سطح پایین تری قرار دارد .

نمایندگی دوربین کانن

همچنین باید به این نکته اشاره داشته باشیم که اتوفوکوس تشخیص چشم و چهره سوژه ؛ در حالت عکاسی با نمای زنده ؛ عملکرد بهتری را ارایه می نماید . این ویژگی ها در طول زمان های فیلمبرداری نیز ؛ عملکرد بسیار مطلوبی را ارایه می دهند .

 

دوربین کانن Canon EOS 90D در حالت های عکاسی با ویزور و یا عکاسی با نمای زنده از دو سیستم کاملا مجزا برای اتوفوکوس استفاده می کند . در حالت عکاسی با ویزور ؛ سیستم اتوفوکوس 45 نقطه ای تمام کراس وجود دارد که در مقایسه با دوربین قدیمی تر EOS 80D تفاوت چندانی ندارد . در این حالت ؛، زمانی که از دیافراگم هایی همچون F8 استفاده می شود ؛ گستره اتوفوکوس 27 نقطه ای می باشد که تنها 9 نقطه از آنها حالت کراس خواهند داشت .

نمایندگی دوربین کانن

با استاندارد هایی که امروزه وجود دارند ؛ گستره و تعداد نقاط اتوفوکوس این دوربین کمی محدود به نظر می رسند اما در هر صورت سنسور نورسنجی رزولوشن بالای مورد استفاده در فرایند تشخیص سوژه ؛ امکان تشخیص چهره را به خوبی فراهم آورده و امکان تشخیص چهره در زمان عکاسی با ویزور را نیز به وجود می آورد و این امکانی است که پیش از این در مدل های قدیمی تر آن را مشاهده نکرده ایم .

 

گستردگی و تعداد نقاط اتوفوکوس در حالت نمای زنده ؛ به مراتب بیشتر و بزرگتر می باشد . در دوربین Canon EOS 90D از اتوفوکوس Dual Pixel برای حالت نمای زنده استفاده شده است که در حالت افقی دارای پوشش 100 درصد و در حالت عمودی دارای سطح پوشش 88 درصد بوده و تا 5000 نقطه قابل انتخاب را در این شرایط تحت پوشش خود قرار می دهد . در حالت نمای زنده نیز ؛ فرایند تشخیص چشم سوژه وجود خواهد داشت .

نمایندگی دوربین کانن

فیلمبرداری

در رابطه با قدرت فیلمبرداری ؛ توانایی این دوربین در فیلمبرداری با 4K/30p یک نکته جذاب به نظر می رسد اما در هر صورت ؛  دراین کیفیت ؛ این دوربین قادر به ارایه جزئیات بسیار دقیق همپای سایر رقیبان خود نمی باشد .علاوه بر این در حالت های 4K و فول اچ دی ؛ گزینه 24p در دسترس نمی باشد که این عامل یکی از نقاط ضعف دوربین Canon EOS 90D به شمار می آید .اما در هر صورت قدرت اتوفوکوس و تعقیب سوژه در طول زمان های فیلمبرداری یکی از ویژگی های مثبت آن به شمار آورده می شوند. 

نمایندگی دوربین کانن

کیفیت فیلمبرداری

یکی از نا امید کننده ترین موارد در رابطه با دوربین EOS 90D آن است که در زمان استفاده از کیفیت های 4K یا فول اچ دی ؛ گزینه 24P در دسترس نمی باشد . هنوز به طور دقیق علت حذف این گزینه مشخص نشده است اما به هر روی گزینه های 1080/60p و 1080/120p برای ثبت اسلوموشن در اختیار می باشند اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که در فریم ریت های بالاتر ؛ اتوفوکوس از کنترل خارج می شود .

 

از لحاظ کیفیت فیلمبرداری ؛ در فوتیج های 4K از تمامی سطح سنسور برای تصویر برداری استفاده می شود اما در این شرایط تصویر از جزئیات کامل همانند سایر رقبا برخوردار نیست . البته این دوربین قادر به انجام فیلمبرداری 4K در حالت کراپ نیز می باشدکه در این وضعیت جزئیات تصاویر 4K مطلوب تر به نظر می رسند .

 

از سوی دیگر ؛ فیلمبرداری فوتیج های 1080p نسبت به سایر رقبا و حتی در مقایسه با EOS 80D جزئیات بالاتری را در طول زمان فیلمبرداری به وجود می آورد .

نمایندگی دوربین کانن

ویژگی های کلی  دوربین کانن EOS 90D در طول زمان های فیلمبرداری ؛ آنرا به یک دوربین مناسب برای بلاگر ها و آن دسته از افرادی مبدل نموده است که تمایل دارند تا ویدیو های معمولی را با کیفیتی نسبتا مطلوب و حرفه ای به دست آورند . علاوه بر این ؛ صفحه ال سی دی چرخان و لمسی به همراه درگاه های ورودی و خروجی برای سوکت هدفون و میکروفون امکان صدا برداری و تنظیمات دقیق در زمان فیلمبرداری را به وجود می آورند .

 

البته این دوربین کمی سنگین به نظر می رسد و در فیلمبرداری های طولانی مدت ؛ مسئله وزن آن را باید مد نظر قرار دهیم . به اضافه اینکه عدم وجود استابیلایزر داخلی بدنه نیز یکی از عواملی است که موجب می شود تا از این دوربین برای فیلمبرداری های طولانی مدت و به خصوص در شرایط دوربین روی دست ؛ نتوان استفاده نمود .

 

نتیجه گیری

دوربین کانن Canon EOS 90D یک دوربین DSLR پر قدرت است و در زمانی که از آن در حالت نمای زنده استفاده می شود ؛ از بالاترین سطح قدرت آن در عکاسی و فیلمبرداری می توان استفاده نمود .

 

سنسور APS-C این دوربین قادر به ارایه تصاویری با رزولوشن بالا است و تصاویر RAW به دست آمده با آن از جزئیات بالا و نویز بسیار پایین برخوردار می باشند . در حالت JPEG این دوربین همچنان یک دوربین مطلوب به نظر می رسد اما در هر صورت فرایند های کاهش نویز ایزو بالا در وضعیت عکاسی با فرمت JPEG به مقدار کمی باعث کاهش کیفیت تصویر می شوند .

 

سیستم اتوفوکوس این دوربین از قدرت و دقت کافی برخوردار است اما در هر صورت در شرایط عکاسی با نمای زنده و یا در در طول زمان های فیلمبرداری بالاترین قدرت اتوفوکوس این دوربین را می توان مشاهده نمود .

نمایندگی دوربین کانن

این دوربین قادر به انجام فیلمبرداری 4K بدون کراپ است اما در حالت بدون کراپ جزئیات تصویر از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نخواهند بود . در حالت استفاده از 4K کراپ دار ؛ جزئیات بهتر را در ازای از دست دادن مقداری از زاویه دید ؛ می توان به دست آورد . عدم وجود گزینه 24p در زمان استفاده از کیفیت های 4K و فول اچ دی ؛ یکی از نقاط ضعف بزرگ این دوربین به شمار می آید. البته صفحه ال سی دی لمسی و کاملا چرخان یکی از مزیت های بسیار بزرگ آن در طول زمان های فیلمبرداری می باشد .

 

این یک دوربین خوش دست است که به آسانی در درون دست جای می گیرد و با پوشش کادر 100 درصد یکی از بهترین دوربین های نیمه حرفه ای به شمار آورده می شود .

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها