7 ویژگی کلیدی موجود در دوربین کانن EOS RP

7 ویژگی کلیدی موجود در دوربین کانن EOS RP

 

دوربین کانن EOS RP یک دوربین کوچک ؛ سبک , کم حجم و با کیفیت بالا است که در رده بندی دوربین های میرورلس فول فریم از کمپانی کانن قرار داده شده است . این دوربین از قابلیت های کاربری گسترده ای برخوردار بوده و عکاسان حرفه ای و نیمه حرفه ای استفاده از آنرا بسیار لذتبخش می یابند . در این مطلب 7 ویژگی کلیدی و درخور توجه که در دوربین کانن EOS RP موجود هستند را مورد اشاره قرار می دهیم .

1 - Spot AF 

نمایندگی دوربین کانن

اگر در سبک عکاسی خود تمایل دارید تا به صورتی بسیار دقیق محل قرار گیری نقطه فوکوس را مشخص نمایید ؛ در اختیار داشتن یک کادر اتوفوکوس بسیار کوچک گزینه ای است که در دستیابی دقیق به نقطه فوکوس ؛ به شما کمک بسیار زیادی را ارایه می دهد . در زمان استفاده از دوربین کانن EOS R ، برای به دست آوردن حالت اتوفوکوس نقطه ای بسیار دقیق لازم است تا روش اتوفوکوس را در وضعیت ‘1-point AF’, قرار داده و سایز کادر اتوفوکوس را از حالت ‘Standard’ به ‘Small’ تغییر دهید . اما در زمان کار با دوربین EOS RP تنها کاری که باید انجام داد آن است که وضعیت اتوفوکوس را در حالت ‘Spot AF’ تنظیم نمایید. 

 

2 – 4779 نقطه فوکوس  قابل انتخاب

نمایندگی دوربین کانن

دوربین کانن EOS RP تعداد 4779 نقطه قابل انتخاب برای قرار گیری نقطه فوکوس را در اختیار قرار می دهد . این تعداد نقطه قابل انتخاب تقریبا 88% x 100% از سطح سنسور در حالت های عمودی و افقی را تحت پوشش خود قرار می دهند.  این تعداد نقطه قابل انتخاب ، حالتی متراکم و در عین حال گسترده از سطح سنسور دوربین را در بر می گیرند و تعیین دقیق محل قرار گیری نقطه فوکوس بر روی یک سطح گسترده را به آسانی امکان پذیر می نماید. بنابراین با استفاده از این ویژگی تعیین دقیق نقطه فوکوس و دستیابی به شارپ ترین حالت نقطه فوکوس را  می توان انتظار داشت .

 

3 – اتوفوکوس تشخیص چشم در زمان استفاده از مود اتوفوکوس SERVO

نمایندگی دوربین کانن

اتوفوکوس تشخیص چشم حالتی است که به کاربر امکان می دهد تا چشم سوژه را به صورت خودکار تشخیص داده و آنرا در فوکوس کامل قرار دهد  . به طور خاص در زمان های استفاده از یک دیافراگم باز و کاهش شدید عمق میدان تصویر ؛ این ویژگی از کارایی بسیار زیادی برخوردار است . در دوربین کانن EOS RP علاوه بر مود اتوفوکوس One-Shot AF در حالتهای Servo AF و Movie Servo AF نیز از اتوفوکوس تشخیص چشم سوژه می توان استفاده نمود. بنابراین در زمان عکاسی یا فیلمبرداری از سوژه های پرتره و یا حتی در زمان کار با سوژه های دارای حرکت نیز از در فوکوس قرار داشتن چشم سوژه می توان اطمینان حاص نمود.

به این نکته نیز باید توجه داشته باشیم که دوربین کانن در حالت پیش فرض ؛ نزدیک ترین چشم نسبت به دوربین را ابتدا در فوکوس قرار می دهد . اگر هر دو چشم سوژه در یک راستا قرار داشته باشند ؛ چشم نزدیک تر به مرکز کادر تصویر را ابتدا در فوکوس قرار می دهد .برای تعیین دقیق نقطه فوکوس بر هر یک از چشم های سوژه ؛ از عملکرد صفحه نمایش لمسی می توان استفاده نمود .

 

4 – عکاسی متوالی با سرعت 5 فریم بر ثانیه در حالت استفاده از مود One Shot AF

نمایندگی دوربین کانن

در درون بدنه دوربین کانن EOS RP  از یک سنسور فول فریم  با رزولوشن 26.2 مگاپیکسل استفاده شده است. در زمان استفاده از مود اتوفوکوس One-Shot AF ، این سنسور دوربین را قادر می سازد تا با سرعت 5 فریم بر ثانیه عکاسی کند . همچنین در زمان استفاده از Servo AF ، سرعت عکاسی متوالی در حدود 4 فریم بر ثانیه خواهد بود . برای دستیابی به بالاترین سرعت عکاسی متوالی با این دوربین ؛ لازم است تا از یک کارت حافظه سرعت بالا SD UHS-II استفاده شود .

بافر ( حافظه موقت ) دوربین کانن EOS RP قادر به نگهداری 50 شات عکس در درون خود است . به عبارت دیگر تعداد 50 شات با فرمت RAW در بالاترین سرعت عکاسی متوالی با استفاده از این دوربین را می توان به دست آورد .

 

5 – حالت بدون صدا

نمایندگی دوربین کانن

در یکی از مود های صحنه های ویژه (SCN) بر روی دایل مود این دوربین گزینه ای برای استفاده از حالت عکاسی بدون صدا در نظر گرفته شده است. در این حالت شاتر الکترونیکی به جای شاتر مکانیکی دوربین مورد استفاده قرار می گیرد و از این روی عملکرد شاتر در زمان عکاسی به صورت کاملا بدون صدا خواهد بود . این ویژگی برای عکاسی در موقعیت هایی که صدای شاتر دوربین آزار دهنده است ( بیمارستان ؛ کلیسا ؛ اماکن مذهبی و ...) قابل استفاده می باشد .

 

  6 – تا 5 استاپ کاهش لرزش تصویر

نمایندگی دوربین کانن

استفاده از فناوری Dual Sensing IS تا اطلاعات به دست آمده از سطح سنسور را برای شناسایی حالت هایی از بلور شدگی تصویر که تشخیص آنها از سوی سنسور های لرزشگیر داخل لنز مشکل است را ، مورد استفاده قرار دهد . در این حالت معادل با 5 استاپ از سرعت شاتر دوربین تثبیت تصویر و کاهش لرزش آن به دست آورده می شود . به طور خاص برای عکاسی در زمان های شب به هنگام استفاده از دوربین بر روی دست ؛ و حتی در سرعت های شاتر کند که خطر لرزش دست وجود دارد ؛ این ویژگی بسیار مفید و موثر خواهد بود .

تصویر بالا با سرعت شاتر 1/2 ثانیه به دوربین بر روی دست به ثبت رسیده است . در هر صورت می توان مشاهده نمود که این تصویر از جزئیات نسبتا کاملی برخوردار است و شرایط عکاسی و سرعت شاتر دوربین موجب از دست رفتن حالت شارپ در قسمت های مختلف آن نشده است  .

 

7 – محدوده فوکوس تا EV-5

 

در موقعیت های کم نور که چشم انسان به سختی قادر به تشخیص اجسام است ؛ دستیابی به نقطه فوکوس برای دوربین نیز بسیار مشکل می باشد.  اما در دوربین کانن EOS RP با برخورداری از محدوده فوکوس در EV-5  فوکوس کردن در محیط های بسیار کم نور ؛ امر چندان دشواری نمی تواند باشد .

نمایندگی دوربین کانن

تصویر فوق در ساعت 7 عصر در فصل زمستان و در زمان طلوع ماه در ساعت های نخستین شب به ثبت رسیده است . دوربین کانن EOS RP با قدرت فوکوس در EV-5 به اسانی نقطه فوکوس را تشخیص داده و آنرا به ثبت رسانده است  .

 

نمایندگی دوربین کانن

 

 

 

۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها