EOS R یا EOS RP ؟ کدام دوربین بهتر است ؟

 

با عرضه دوربین EOS RP از سوی کانن ؛ اکنون دو دوربین در رده دوربین های میرورلس فول فریم در دسترس قرار دارند . هر دو این دوربین ها دارای مانت لنز RF می باشند و با استفاده از فناوری سیستم اتوفوکوس Dual Pixel CMOS AF که امکان افزایش راندمان عملکرد در زمان عکاسی را فراهم می آورد ؛ این دوربین ها قادرند تا تصاویری با کیفیت بسیار بالا را ارایه دهند . در این مقاله ؛ شباهت ها و تفاوت های این دو دوربین را مورد اشاره قرار می دهیم .

نمایندگی دوربین کانن

1 – عملکرد تصویر برداری

دوربین کانن EOS R به میزان 1/4 مگاپیکسل , رزولوشن بالاتری را ارایه می نماید و این امر موجب بروز تفاوت هایی می شود .

جزئیات : اگر چه در هر دو دوربین از یک سنسور 35 میلیمتری فول فریم استفاده شده است ، اما برخورداری از مگاپیکسل بالاتر در دوربین کانن EOS R به معنای آن است که این دوربین قادر به ارایه جزئیات ظریف تر و دقیق تری در هر تصویر می باشد.

نمایندگی دوربین کانن

مشاهده نویز : در هر دو دوربین کانن EOS R , EOS RP از پردازشگر DIGIC 8 برای پردازش تصاویر استفاده شده است و البته سیستم کاهش دهنده نویز در هر دو دوربین نیز شبیه به هم می باشند . اما در هر صورت از آنجا که پیکسل های هر دو دوربین باید در تطابق با سطح سنسور موجود باشند ؛ از این روی با توجه به تراکم پیکسلی بالاتر در دوربین کانن EOS R این دوربین دارای پیکسل های کوچکتر در تعداد بالاتر است . کوچکتر بودن پیکسل های سطح سنسور موجب ریز تر و ظریف تر شدن نویز های موجود در تصویر می شود و در نتیجه ؛ این دوربین مقدار نویز بسیار کمتری را نمایش می دهد .

نمایندگی دوربین کانن

اگر شما تمایل داشته باشید تا تصاویر خود را در اندازه کاغذ A3 و یا کوچکتر از آن چاپ کنید ؛ سنسور 2/26 مگاپیکسلی کانن EOS RP کیفیتی نسبتا بالا را ارایه می دهد و در هر شرایط تفاوت 1/4  مگاپیکسلی میان این دو سنسور ؛ تفاوت چندان زیادی به شمار نمی آید .

نکته قابل توجه : در تنظیمات دوربین کانن EOS R حالتی به نام Dual Pixel RAW وجود دارد . که این گزینه به شما امکان می دهد تا تنظیمات بسیار ریز و دقیقی را برای تصاویر خود اعمال نمایید. همچنین گزینه های موجود برای تقویت حالت بوکه و کاهش حالت روح ؛ به همراه Dual Pixel RAW Optimizer وجود دارند که این موارد با استفاده از نرم افزار مخصوص کانن Digital Photo Professional قابل استفاده می باشند .

2 – عملکرد زمان عکاسی

شباهت ها :

عملکرد و سطح پوشش سیستم اتوفوکوس : هر دو دوربین EOS R , EOS RP به سیستم اتوفوکوس  بسیار سریع و دقیق Dual Pixel CMOS AF مجهز می باشند . در هر دو این دوربین ها سیستم اتوفوکوس 88% x 100% از سطح کادر تصویر را پوشش می دهد و سرعت دستیابی به نقطه فوکوس برای هر دو آنها در حدود 05/0 ثانیه می باشد . این سرعت 10 برابر سریعتر از حالت پلک زدن چشم انسان می باشد 

اتوفوکوس تشخیص چشم سوژه : در هر دو این دوربین ها گزینه Eye Detection AF ( اتوفوکوس تشخیص چشم سوژه ) وجود دارد . این حالت ، یک گزینه بسیار ایده آل برای استفاده در عکاسی پرتره است . همچنین به تازگی با استفاده از یک به روز رسانی برای نرم افزار داخلی دوربین کانن EOS R استفاده از گزینه اتوفوکوس تشخیص چشم سوژه در طول زمان استفاده از مود Servo AF و Movie Servo AF نیز امکان پذیر شده است .

نمایندگی دوربین کانن

تفاوت ها :

سرعت عکاسی متوالی : در زمان استفاده از مود One Shot AF دوربین کانن EOS R دارای سرعت عکاسی متوالی 8 فریم بر ثانیه می باشد . و این در حالی است که سرعت عکاسی متوالی کانن EOS RP برابر با 5 فریم درهر ثانیه است .

موقعیت های اتوفوکوس : دوربین کانن EOS R دارای 5655 نقطه قابل انتخاب برای فوکوس است در حالیکه نقاط اتوفوکوس قابل انتخاب در EOS RP برابر با 4779 نقطه می باشند .

روش های اتوفوکوس : در دوربین EOS R دو مود اتوفوکوس وجود دارند که در EOS RP آنها را نمی بینیم . این دو مورد گزینه های Large Zone AF (Horizontal) و Large Zone AF (Vertical) می باشند . هر یک از این مود ها امکان تعقیب سوژه های دارای حرکت را به نحو موثر  تری فراهم می آورند .

تفاوت در مقدار نقاط اتوفوکوس قابل انتخاب در عمل تاثیر چندان زیادی را به وجود نمی آورد .اما درهر صورت در عکاسی از صحنه های ورزشی ؛ عکاسی از پرندگان و سوژه های دارای حرکت سریع سرعت عکاسی متوالی و برخورداری از یک ناحیه اتوفوکوس گسترده تر امکاناتی بسیار مهم به شمار می آیند که همه آنها را در دوربین کانن EOS R در اختیار می توان داشت .

نمایندگی دوربین کانن

3 – ویزور و ال سی دی

OLED : در هر دو این دوربینها  از ویزور الکترونیک  و ال سی دی OLED استفاده شده است و این فناوری به لحاظ ترکیب رنگ . کیفیت عملکرد بسیار عالی آن در سراسر جهان شناخته شده می باشد .

 

تفاوت ها :

 ویزور الکترونیکی مورد استفاده در دوربین کانن EOS R به ابعاد 0.5 اینچ با 3.65 میلیون نقطه است و ویزور الکترونیکی EOS RP با ابعاد 0.39 اینچ و 2.36 میلیون نقطه ،تقریبا کوچکتر می باشد .

صفحه ال سی دی پشتی دوربین در EOS R به میزان دو برابر بزرگتر از دوربین EOS RP می باشد .

بزرگتر بودن صفحه نمایش و بالاتر بودن رزولوشن آن در زمان هایی که به عکاسی با دقت بسیار زیاد نیاز است ؛ دارای اهمیت می باشد و در این شرایط دوربین کانن EOS R امکانات بهتری را ارایه می نماید .

نمایندگی دوربین کانن

4 – فیلمبرداری

هر دو این دوربین ها دارای قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 4K می باشند .

EOS R
4K UHD: 30p/25p @ 480 Mbps
Dual Pixel CMOS AF
High Frame Rate recording (HD) 120p/100p
Canon Log
HDR Movies
Time Lapse Movies
10-bit 4:2:2 HDMI output

EOS RP
4K UHD: 25p/24p @ 120 Mbps
HDR Movies
Time Lapse Movies
Video Snap
8-bit 4:2:2 HDMI output

به طور کلی دوربین EOS R دارای قابلیت Dual Pixel CMOS AF در زمان فیلمبرداری با کیفیت 4K است و دوربین EOS RP  این ویژگی را ارایه نمی دهد . این ویژگی برای در فوکوس نگه داشتن سوژه های دارای حرکت در زمان های فیلمبرداری , اهمیت بسیار زیادی دارد .

همچنین وجود حالت Focus Guide در دوربین EOS R استفاده از فوکوس دستی در طول زمان های فیلمبرداری را به مقدار زیادی آسانتر می نماید. به همراه این گزینه ، وجود Canon Log نیز موجب می شود تا این دوربین از ترکیب رنگ شبیه به دوربین های سینمایی کانن برخوردار باشد . در این دوربین قابلیت پشتیبانی از فریم ریت بالا 120p/100p در کیفیت HD موجود می باشد .

دوربین کانن EOS RP ویژگی های استاندارد زمان فیلمبرداری را برای کاربران تا سطح متوسط ارایه می نماید . اما دوربین EOS R دارای ویژگی های حرفه ای تری برای زمان های فیلمبرداری است و از این روی یک دوربین کاملا حرفه ای برای استفاده در فیلمبرداری به شمار آورده می شود .

نمایندگی دوربین کانن

5 – دوام بدنه

در ساختار بدنه هر دو این دوربین ها از آلیاژ منیزیم استفاده شده است . این آلیاژ جنس بدنه کاملا مقاوم و با دوام را فراهم می آورد و هر دو آنها دارای مقاومت مطلوب در برابر نفوذ رطوبت و گرد و غبار می باشند .

نمایندگی دوربین کانن

ساختار بدنه دوربین EOS R عمدتا از آلیاژ منیزم است و این حالت بدنه ای کاملا محکم و مقاوم شبیه به دوربین های سری EOS 1D را فراهم می آورد. اما در ساختار بدنه EOS RP از رزین پالی کربنات و فیبر های رسانا نیز استفاده شده است که این امر نه تنها موجب کاهش وزن فوق العاده این دوربین شده است بلکه دوام بدنه آنرا به مقدار بسیار بیشتری افزایش داده است .

نمایندگی دوربین کانن

 

دوام شاتر : طول عمر شاتر برای دوربین کانن EOS R  برابر با 200 هزار و برای EOS RP برابر با 100 هزار شات ؛ تعیین شده است .

 

نمایندگی دوربین کانن

6 – طول عمر باتری

برای دوربین EOS RP از باتری با مدل LP-E17 با  ظرفیت 1040mAh استفاده شده  است که در هر مرتبه شارژ کامل امکان ثبت 250 شات عکس را فراهم می آورد .

 

نمایندگی دوربین کانن

در دوربین کانن EOS R از  باتری با مدل LP-E6N استفاده می شود که همان باتری مورد استفاده در مدل های EOS 5D بوده و در هر مرتبه شارژ کامل امکان ثبت 370 شات عکس را با استفاده از ظرفیت 1865mAh خود به وجود می آورد .

 

منبع : نمایندگی دوربین کانن

تعمیر دوربین

 

۵
از ۵
۱۳ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها