4 نکته در رابطه با لنز EF-S18-55mm f/4-5.6 IS STM که ممکن است از آنها آگاهی نداشته باشید .

 

لنز زوم استاندارد EF-S18-55mm f/4-5.6 IS STM با برخورداری از  فواصل کانونی واید – تله فتو متوسط در انواع مختلفی از صحنه های عکاسی قابل استفاده می باشد. در این مطلب برخی از تکنیک های رایج در رابطه با این لنز کیت محبوب و متداول را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهیم .

لنز EF-S18-55mm f/4-5.6 IS STM که اغلب به عنوان یک لنز کیت استاندارد به همراه دوربین هایی همچون EOS 200D یا EOS 800D ارایه می شود.. همچنین این لنز را به عنوان یک ابزار استاندارد و همه کاره با انواع مختلفی از دیگر دوربین های ساخت کمپانی کانن می توان استفاده نمود.  این لنز با برخورداری از فواصل کانونی واید تا تله فتو متوسط ؛ یک لنز زوم استاندارد است که در انواع مختلفی از صحنه های عکاسی ؛ قابل استفاده می باشد.

نمایندگی دوربین کانن

بسیاری از کاربران ( بخصوص کاربران مبتدی ) تمایل دارند تا بدون تغییر فاصله خود از سوژه تنها با استفاده از عملکرد زوم لنز ؛ ترکیب بندی عکس خود را تغییر دهند.  اما یکی از اصلی ترین مزیت های لنز EF-S18-55mm f/4-5.6 IS STM در آن است که عکاس را مجبور می کند تا موقعیت های مختلف در یک صحنه عکاسی را مورد استفاده قرار دهد.

ویژگی های موجود در فواصل کانونی واید ؛ استاندارد و یا تله فتو متوسط ؛ عکاس را مجبور می نمایند تا در هر حالت و با توجه به نوع سوژه موقعیت ها و فواصل مختلفی را برای عکاسی ؛ مورد استفاده قرار دهد . نزدیکتر شدن و یا دورتر شدن نسبت به سوژه تاثیرات متفاوتی را در عکس ایجاد می نماید و از این روی ؛ عکاس می بایست نسبت به تاثیر مقدار فاصله خود تا سوژه و همچنین تاثیر فاصله کانونی لنز بر سوژه ؛ آگاهی هایی داشته باشد.

نمایندگی دوربین کانن

در رابطه با لنز کانن EF-S18-55mm f/4-5.6 IS STM یکی از برترین ویژگی های آن در معیار نزدیک ترین فاصله فوکوس دهی آن پنهان است . این لنز به شما اجازه می دهد تا در فاصله 12 – 15cm نسبت به سوژه خود نقطه فوکوس را به راحتی به دست آورید که این حالت برای عکاسی از سوژه های کوچک در فواصل نزدیک ؛ یک ویژگی بسیار عالی به شمار آورده می شود .

همچنین مکانیسم تثبیت تصویر این لنز نیز یکی از نقاط قوت آن محسوب می گردد . این لنز با قدرت کاهش لرزش تصویر به میزان 4 استاپ استفاده از سرعت شاتر کند در شرایط نسبتا کم نور را بدون ایجاد تاثیر لرزش دست ؛ امکان پذیر می نماید.

نمایندگی دوربین کانن

1 – زاویه دید باز

استفاده از عامل پرسپکتیو

از روزگاران قدیم همواره این نکته مطرح بوده است که از لنز های واید انگل برای عکاسی در طبیعت و فضای باز باید استفاده نمود.  اما در هر صورت ؛ توانایی این لنز برای ثبت یک زاویه دید نسبتا باز تنها بخشی از توانایی های آن به شمار می آید.

پتانسیل واقعی لنز های واید انگل در تاثیرگذاری آنها بر  اغراق در پرسپکتیو  می باشد و این حالتی که موجب می شود تا خطوط موازی در نقطه ای دور به یکدیگر برسند . این خطوط نقش خطوط هدایت گر را ایفا نموده و قادرند تا چشم مخاطب را به سمت سوژه های درون کادر تصویر هدایت نمایند .

همچنین استفاده از این ویژگی به شما امکان می دهد تا در زمان های استفاده از یک نمای بسته ؛ مقدار زیادی از پس زمینه را نیز در ترکیب عکس خود قرار دهید.

نمایندگی دوربین کانن

2 – زاویه دید استاندارد

در یک لنز زوم ؛ فاصله کانونی استاندارد ؛ زاویه دید شبیه به زاویه دید چشم انسان را به وجود می آورد و تصاویری که در این فاصله کانونی به ثبت می رسند از حالتی طبیعی تر در چشم بیننده برخوردار خواهند بود .

در استفاده از یک زاویه دید یا فاصله کانونی استاندارد , به این نکته نیز توجه داشته باشید که در صورت انجام یک ترکیب بندی بدون هدف ؛ تصاویر شما  به صورت گنگ و خسته کننده دیده خواهند شد . بنابراین در این شرایط به روابط سوژه های موجود در کادر و شکل قرار گیری آنها ، توجه ویژه باید نمود .

نمایندگی دوربین کانن

3 – زاویه دید تله فتو متوسط

حفظ شکل واقعی اشیا و جلب توجه مخاطب به سمت سوژه اصلی

فواصل کانونی تله فتو متوسط در یک لنز EF-S18-55mm f/4-5.6 IS STM  حالتی شبیه به زاویه دید چشم انسان را به وجود می آورد . این ویژگی ؛ ایجاد تصاویر با نقطه فوکوس مرکزی را بسیار آسانتر می نماید . در تصاویری  که دارای نقطه فوکوس مرکزی هستند ؛ چشم مخاطب به سمت مرکز کادر تصویر کشیده می شود و از این روی سوژه اصلی مورد عکاسی به سرعت تشخیص داده می شود . بر خلاف زاویه دید باز ؛ در این حالت مقدار کمتری از پس زمینه در کادر قرار می گیرد و به همین دلیل ؛ تاکید بیشتری بر سوژه اصلی قرار داده می شود..

نمایندگی دوربین کانن

4 – به وجود آوردن بوکه

ایجاد حالت هایی از بلور شدن در سوژه های موجود در پس زمینه که اصطلاحا بوکه نامیده می شود تنها با استفاده از دیافراگم قابل دستیابی نیست و عوامل دیگری همچون فاصله فوکوس دهی ؛ فاصله کانونی ؛ و فاصله میان سوژه و پس زمینه نیز بر آن تاثیرگذار می باشند.

با استفاده از سه ویژگی اصلی در یک لنز EF-S18-55mm f/4-5.6 IS STM  ؛ دستیابی به حالت بوکه در پس زمینه را آسانتر می توان نمود  :

الف : فاصله کانونی نسبتا بلند

ب : فاصله فوکوس دهی کوتاه

ج : افزایش فاصله میان سوژه و پس زمینه

 

نمایندگی دوربین کانن

تعمیر دوربین

 

 

 

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها