قابلیت تجدید نورپردازی در دوربین Canon EOS R5 چیست و چه کاربردی دارد ؟

 

با تولید و عرضه دوربین جدید کانن EOS R5 ابزار های نورپردازی موجود در دست شما تنها به فلاش ؛ رفلکتور و یا ادیت تصویر محدود نمی باشد و با کمک ویژگی Portrait Relighting موجود در این دوربین ؛ اکنون یک ابزار قدرتمند دیگر نیز برای کنترل حالت های نوردهی و نورپردازی بر سوژه های پرتره ؛ در اختیار دارید . با استفاده از این ویژگی تنها کاری که لازم است انجام دهید آن است که برای عکاسی از مود DPRAW mode استفاده نمایید تا قدرت تنظیم شدت و جهت تابش نور در عکس پرتره ( حتی پس از ثبت عکس ) در اختیار شما قرار بگیرد .

Portrait Relighting چگونه کار می کند ؟

گزینه Portrait Relighting از ترکیب فناوری تشخیص تصویر به همراه اطلاعات به دست آمده از پیکسل های دوتایی موجود بر روی سطح سنسور برای تشخیص و شناسایی سوژه در عکاسی پرتره استفاده می کند . با استفاده ازاین ویژگی ها تقریبا اطمینان پیدا می کنیم که اثر Relighting به صورت طبیعی و همانند استفاده از یک رفلکتور در حالت واقعی ؛ اتفاق می افتد .

 

به استفاده از رفلکتور نیاز نخواهید داشت :

با وجود ویژگی Portrait Relighting در دوربین های کانن EOS R5 نیازی به حمل و نقل رفلکتور های نورپردازی وجود نخواهد داشت و در این شرایط در طول زمان عکاسی پرتره و به خصوص در فضاهای باز از قدرت مانور و عملکرد بالاتری برخوردار خواهید بود . همچنین با استفاده از این ویژگی عکاسی در صحنه هایی که پیش از این استفاده از رفلکتور ضروری می بود ؛ مثل صحنه های اکشن ؛ یا شاتهای تمام قد در فاصله دور از پس زمینه ؛ اکنون به آسانی قابل انجام می باشند.

روش استفاده از گزینه Portrait Relighting

1 – گزینه DPRAW recording را فعال کنید .

در مود عکاسی با فرمت  DPRAW  اطلاعات بسیار زیادی ( از قبیل عمق میدان ) از پیکسل های دوتایی موجود بر روی سطح سنسور به دست آورده می شوند و بنابراین قبل از شروع به عکاسی باید از فعال بودن آن اطمینان حاصل نمایید . گزینه Portrait Relighting برای عملکرد صحیح خود به تمامی این اطلاعات نیاز دارد و بعد از فعال سازی آن هر دو فرمت RAW و CRAW قابل استفاده خواهند بود .

2 – بعد از پایان کار ؛ گزینه Portrait Relighting را در درون دوربین اعمال کنید .

بعد از پایان ثبت تصاویر ؛ تصاویر موجود در درون کارت حافظه دوربین را برای پردازش داخلی DPRAW آماده کنید . گزینه Portrait Relighting تنها در درون دوربین Canon EOS R5 قابل استفاده بوده و به صورت مجزا یا در نرم افزار  Digital Photo Professional موجود نمی باشد .

صفحه گزینه پردازش The DPRAW processing screen به شکل زیر می باشد .

1 – موقعیت قرار گیری منبع نور : با استفاده از دایل کنترل یا دکمه های جهت نما , جهت تابش نور را می توان تغییر داد .

2 – محل قرار گیری چهره سوژه : با یک کادر مربع شکل نمایش داده می شود .

3 – تعیین چهره : در صورتی که چندین چهره در درون کادر تصویر وجود داشته باشند ؛ با استفاده از این گزینه ؛ مهمترین سوژه برای تنظیمات Portrait Relighting را می توان تعیین نمود .

4 – تعیین شدت نور ( Low/Standard/High ) : میزان و شدت تابش نور را تغییر می دهد .

5 – سطح پوشش نور ( Spot/Medium/Wide ) : اندازه و مقدار ناحیه تحت پوشش نور را تعیین می کند .

تفاوت Portrait Relighting   با ALO در چیست ؟

 

در دوربین کانن EOS R5 ؛ گزینه  Auto Lighting Optimizer (ALO) نیز به ویژگی های جدیدی مجهز شده است که از جمله آنها به قابلیت تنظیم نور چهره ( Adjust face lighting ) می توان اشاره نمود . تفاوت های موجود میان این دو گزینه در ادامه بیان می شوند.

 

Portrait Relighting

Adjust face lighting

قسمت های قابل استفاده

چهره و بدن

چهره

کاربرد

دستی

خودکار

فرمت های مورد پشتیبانی

DPRAW

RAW, CRAW

پردازش

پردازش DPRAW داخل دوربین

پردازش فایل های RAW در دوربین و در نرم افزار Digital Photo Professional

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تنظیم نور چهره :

مقدار روشنایی چهره به دست آمده در زمان استفاده از “Adjust face lighting” به مقدار تاثیر Auto Lighting Optimizer به طور مستقیم ربط دارد . این تاثیرات بسیار محدود بوده و تنها برای چهره سوژه دارای کاربرد می باشند . همچنین انجام تنظیمات دراین گزینه به صورت بسیار محدودی امکان پذیر می باشد.

در زمان پردازش فایل های RAW در داخل دوربین ؛ گزینه  “Adj face lighting” را می توان فعال نمود . به این نکته توجه داشته باشید که این گزینه در زمان غیر فعال بودن Auto Lighting Optimizer ؛ قابل  استفاده نمی باشد.

 

تاثیرات استفاده از Portrait Relighting

همانگونه که در تصویر فوق دیده می شود ؛ استفاده از گزینه Portrait Relighting موجب تغییر روشنایی چهره سوژه به همراه قسمت بالایی بدن آن می شود . این گزینه مقداری از محیط اطراف سوژه را نیز روشن تر نموده است اما در هر صورت ؛  این کار به شکل کاملا طبیعی صورت می پذیرد . زمانی که سوژه مقدار کمی از کادر تصویر را به خود اختصاص می دهد ؛ تاثیر عملکرد این گزینه ممکن است بخش های بیشتری از کادر تصویر را تحت تاثیر خود قرار دهد.

نیمه بدن

زمانی که سوژه مقدار بیشتری از کادر تصویر را اشغال می کند ؛ اثر Portrait Relighting تنها بر روی سوژه اعمال می شود .

هدشات

در هدشات ها نیز نتایج کاملا به صورت طبیعی نمایان می شوند. تاثیر نوردهی مجدد بر سوژه بدون تغییر در جزئیات بخشهای مختلف سوژه ؛ مشخص می گردد .

تغییر شدت نور

افزایش شدت نور تنها بر سایه ها و تنالیته های میانی تاثیر می گذارد در این تصویر هایلایت ها به صورت متوازن و دست نخورده باقی می مانند و انتقال از نقاط پر نور به نقاط سایه به صورت تدریجی و طبیعی صورت می پذیرد .

تغییر سطح پوشش نور

تغییرات این گزینه به صورت جزئی و محدود صورت می پذیرد اما در هر صورت افزایش دادن میزان سطح پوشش نوردهی موجب افزایش دامنه تابش نور بر چهره سوژه خواهد شد.

 

تهیه و تنظیم : نمایندگی دوربین کانن در ایران

 

 

 

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها