بررسی عملکرد مود نوردهی P ( Program ) در دوربین های کانن

 

در دوربین کانن حالت های مختلف عکاسی به وسیله علایمی خاص در قسمت دایل کنترلگر حالتهای عکاسی مشخص می شوند  باید به این نکته توجه داشته باشیم که مود های مختلف عکاسی در دوربین از ویژگی های مخصوص به خود برخوردارند و درهر یک از آنها در موقعیت هایی خاص استفاده می شوند.

حالت های نورسنجی خودکار نیز در بسیاری از موارد دارای کاربردهای مفیدی هستند  و از این روی باید استفاده شوند .اما همانگونه که می دانیم این تنظیمات قابل تغییر نبوده و گاهی لازم است تا از مود های دستی برای اعمال کنترل های بیشتر استفاده شود

نوردهی در مود برنامه با دوربین کانن

حالت نوردهی در مود P یکی از حالتهای نوردهی به دوربین کانن در شرایط خودکار می باشد .اما تفاوت این حالت از نوردهی با سایر شیوه های نوردهی خودکار در آن است که بسیاری از تنظیمات دیگر در اختیار عکاس قرار دارند .

این مود یک گزینه ایده آل برای آگاهی از نحوه به کارگیری تنظیمات مختلف دوربین کانن بدون نگرانی در رابطه با حالت های نوردهی مناسب است در این مود ؛ نوردهی در دوربین به صورت کاملا مطمئن انجام می شود.

چه زمان از مود P باید استفاده نمود ؟

در ابتدا باید به بررسی این موضوع بپردازیم که استفاده از مود P در چه زمان هایی مفید می باشد در زمان عکاسی از صحنه های دارای نور بسیار زیاد صحنه های دارای نواحی تاریک و سایه های بسیار زیاد هستند در موارد فوق ؛ نورسنج دوربین دچار اشتباه شده و عکس هایی بسیار پرنور و یا عکس هایی بسیار کم نور به وجود می آیند .

در صورت استفاده از مود P و قرار دادن نورسنج در حالت SPOT metering با انجام نورسنجی از بخش های کوچکی از صحنه به جای کل صحنه ‌‌‌؛می توان حالت نوردهی مناسب را به دست آورد .

در هر یک حالت های نوردهی خودکار در دوربین های کانن ؛کنترل حالت های نورسنجی قابل انجام نمی باشد.در شرایط نیاز به تغییر در ناحیه فوکوس دوربین بدون تغییر در وضعیت نوردهی ؛استفاده از مود P مفید خواهد بود .

در حالت نوردهی با روش  P تنظیمات سرعت شاتر وعدد دیافراگم به صورت خودکار برای شما تنظیم می شوند .

تنظیم دقیق مود P

در زمان استفاده از مود P دوربین های DSLR در یک حالت خاص تنظیم دیافراگم و سرعت شاتر دوربین قابل انجام می باشد .در زمان ترکیب بندی یک عکس و تا نیمه فشار دادن دکمه شاتر شما قادر خواهید بود تا سرعت شاتر و عدد دیافراگم را بر روی صفحه ال سی دی دوربین مشاهده نمایید .در صورت پایین بودن سرعت شاتر ؛ با چرخاندن دایل اصلی دوربین می توانید سرعت شاتر را تغییر دهید .این حالت را تغییر در مود P می نامند .زمانی که در مود P عدد سرعت شاتر را تغییر می دهید ؛عدد تنظیم دیافراگم نیز متناسب با سرعت شاتر انتخاب شده ؛تغییر می کند تا حالت نوردهی به صورت متناسب حفظ شود .

در صورت چرخاندن دایل اصلی دوربین در جهت معکوس حالت قبل ؛تنظیم دیافراگم لنز تغییر یافته و ازاین روی سرعت شاتر متناسب با آن تنظیم می شود.شاید به این نکته اشاره شود که در مود های اولویت شاتر و اولویت دیافراگم نیز همین اتفاق می افتد این نکته کاملا صحیح می تواند باشد اماتفاوت موجود در این حالت آن است که در زمان استفاده از مود P تغییر در تنظیمات هر یک از عامل های سرعت شاتر یا عدد دیافراگم موجب بر هم خوردن وضعیت نوردهی به دوربین نخواهد شد .

مود اولویت ایزو

مود P در دوربین های عکاسی به مود اولویت ایزو نیز معروف می باشد زیرا در زمان استفاده از این حالت ، از میان سه ضلع مثلث نوردهی در عکاسی ، کنترل و تنظیم ایزو در اختیار عکاس می باشد.

ISO تنظیم حساسیت سنسور دوربین در برابر نوز است و با هر عدد افزایش دادن حساسیت ایزو  ، حساسیت سطح سنسور نسبت به نور موجود در محیط دو برابر افزایش پیدا می کند . تنظیم استاپ ها یا گام های نوردهی در عکاسی به وسیله افزایش یا کاهش حساسیت ایزو ، قابل انجام می باشد.

زمانی که عکاس با استفاده از مود P تنظیم حساسیت دوربین را انجام می دهد ، بر اساس این تنظیم ، دوربین به صورت خودکار تنظیم سرعت شاتر و دیافراگم لنز را بر عهده می گیرد و بهترین حالت نوردهی را به دست می آورد.

در صورتی که در زمان کار کردن با دوربین هیچ ایده ای در رابطه با حالت های نوردهی به آن ندارید ، تنظیم ایزو ( حساسیت سطح سنسور ) به شما اجازه می دهد تا با توجه به نوع و مقدار نور موجود در محیط ، بهترین تنظیمات را برای سایر فاکتور های نوردهی به دست بیاورید.

خلاقیت بیشتر

در زمان استفاده از مود نوردهی P به جز ایزو ، بسیاری از گزینه های موجود در منو تنظیمات سریع دوربین نیز در اختیار شما قرار دارند و با تنظیم هر یک از آنها ، حالت های خلاقانه ای را در تصویر خود می توانید به وجود آورید. تنظیمات سبک تصویر ، تنظیمات وایت بالانس ، تنظیمات کیفیت عکس و تنظیمات دقیق حالتهای جبران نوردهی ، همگی از در مود P قابل دستیابی می باشند و هر یک از حالت های مد نظر کاربر را در آنها می توان اعمال نمود.

در واقع مود P در دوربین های عکاسی به گونه ای عمل می کند که کاربر بدون نگرانی از تنظیمات نوردهی قادر باشد تا تمامی حالتهای خلاقانه مورد نظر خود را به درون کادر تصویر وارد نماید .

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین - نمایندگی دوربین کانن و نمایندگی خدمات پس از فروش Canon در ایران

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها