هفت دلیل برای تغییر از دوربین کانن EOS R به کانن EOS R5

دوربین های کانن EOS R و EOS R5 در نگاه اول ممکن است شبیه به هم بنظر برسند اما در هر صورت دوربین جدید تر R5 دارای فناوری های جدید تر و تغییرات بیشتری نسبت به مدل های EOS R است و در نتیجه به لحاظ کیفیت تصویر ، عملکرد های سیستم اتوفوکوس و بسیاری از ویژگی های ظاهری و درونی دیگر ، یک دوربین کاملا متمایز و پیشرفته تر به شمار می آید. در این مطلب هفت تفاوت اصلی و کلیدی این دو دوربین از کمپانی کانن را مورد اشاره قرار می دهیم .

1 – ویزور

در هر دو این دوربین ها از سیستم ویزور الکترونیکی استفاده شده است اما در دوربین کانن EOS R5 ویزور الکترونیکی به میزان 50 درصد از وضوح بالاتری برخوردار می باشد .و در نتیجه تصویر قابل نمایش در این ویزور دارای حالت نرم و روان تری می باشد. همچنین در دوربین کانن EOS R5 یک گزینه نمایش ‘Smooth’ وجود دارد که نمایش تصویر ویزور را در حالت 120 fps قرار می دهد و در این شرایط تصویر داخل ویزور به صورت کاملا واقعی دیده میشود.

2- شاتر الکترونیکی

در طول زمان های نوردهی با استفاده از شاتر الکترونیکی تاخیر موجود میان بالاترین و پایین ترین ردیف پیکسلی سطح سنسور موجب بروز اختلالاتی در تصویر سوژه های دارای حرکت می شود و این پدیده ای است که آنرا به نام ‘rolling shutter’ می شناسیم . در هر شرایط ، در دوربین کانن EOS R5 خوانشاطلاعات سطح سنسور با سرعت بسیار بالاتری انجام می شود و این امر بدان معناست که پدیده رولینگ شاتر ، به میزان بسیار کمتری مشاهده خواهد شد.

3 – کیفیت و رزولوشن تصویر

در دوربین EOS R5 از پردازشگر کاملا جدید DIGIC X استفاده شده است که نه تنها یک پردازشگر سریعتر و قدرتمند تر است بلکه این پردازشگر به میزان زیادی موجب تقویت عملکرد های سنسور CMOS کاملا جدید این دوربین نیز می شود که در نتیجه این عملکرد تصویری با رزولوشن 50 درصد بالاتر و نویز کمتر به دست خواهید آورد. پردازشگر و سنسور این دوربین به همراه هم دوربین را قادر می سازند تا از ایزو داخلی بسیار بالاتری استفاده کند و با استفاده از تنظیمات “High” Digital Lens Optimizer تصویری با کیفیت بسیار بالاتر را به دست خواهید آورد. در واقع دوربین EOS R5 رزولوشن بسیار بالاتری را حتی نسبت به دوربین EOS 5DS R ارایه می دهد .

4 – دو درگاه کارت حافظه

وجود دو درگاه کارت حافظه قابلیت اطمینان بسیار بالاتری را برای دوربین فراهم می آورد. یک کارت حافظه برای ذخیره سازی و یک کارت حافظه برای پشتیبان گیری از اطلاعات می توان مورد استفاده قرار داد. این دوربین از قابلیت پشتیبانی برای کارت های حافظه SD و CFexpress Type B برخوردار است و با استفاده از این امکانات سرعت های خواند و نوشتن بسیار بالاتری را می توان به دست آورد.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که کارت حافظه CFexpress Type B از دوام بسیار بالایی برخوردار است و در برابر شرایط گرما و رطوبت مقاومت نسبتا زیادی را ارایه میدهد.

کارشناسان دوربین بر این باورند که در آینده ای نزدیک کارتهای حافظه CFexpress Type B به میزان بیشتری مورد استفاده قرار خواهند گرفت و از این روی در دوربین های پرچمدار و دوربین های حرفه ای پیشرفته از این نوع کارت حافظه استفاده شده است .

5 – قابلیت های تشخیص و تعقیب سوژه

دوربین کانن EOS R اولین دوربین فول فریم ساخت کمپانی کانن بوده است که در آن از فناوری اتوفوکوس تشخیص چشم سوژه استفاده شد . دوربین EOS R5 به سیستم Dual Pixel CMOS AF II مجهز شده است و با استفاده از این ویژگی و با برخورداری از گزینه Face Detection + Subject tracking priority AF حالت تشخیص سوژه بسیار پیشرفته تر شده است. همچنین در این دوربین از الگوریتم EOS iTR AF X استفاده شده است که با قابلیت یادگیری هوش مصنوعی دوربین را قادر می سازد تا هر زمان که سوژه با آن روبرو می شود صورت آنرا تشخیص داده و به صورت خودکار آنرا در فوکوس قرار دهد. ویژگی Eye Detection AF بسیار دقیق تر بوده و حالت تعقیب سوژه آن نیز بسیار چسبنده تر عمل می کند .

AF تشخیص حیوانات

EOS R5 همچنین یک ویژگی جدید ارائه می‌کند: فوکوس خودکار تشخیص حیوانات، که چشم‌ها، صورت و بدن گربه‌ها، سگ‌ها و حتی پرندگان را تشخیص می‌دهد. این به معنای بهبود قابلیت اطمینان AF برای طیف وسیع تری از سوژه ها و صحنه ها است.

6 – استابیلایزر داخلی بدنه

دوربین کانن EOS R5 دارای فناوری استابیلایزر داخل بدنه است و با برخورداری از این فناوری قادر است تا با به کارگیری یک ژیروسنسور لرزش های تصویر در 5 محور را کنترل کند. کنترل لرزش تصویر تا 8 استاپ سرعت شاتر است و لرزش گیری داخلی دوربین از سازگاری و تطابق کامل با لرزشگیر داخلی لنز های کانن نیز برخوردار است .

این لرزشگیر نه تنها به همراه استابیلایزر لنز  های RF یا EF کانن قابل استفاده است بلکه با تمامی لنز های دارای سیستم IS اپتیکال نیز قادر به کار بوده و به افزایش کیفیت تصویر کمک بسیار زیادی می نماید.

 

7 – کنترل ها و شکل ظاهری بدنه دوربین

در نگاه اول، EOS R و EOS R5 از جلو شبیه به هم هستند. با این حال، EOS R5 به دو ویژگی اضافی مجهز است که طراحی آن را برای کاربران حرفه ای نشان می دهد: یک دکمه پیش نمایش عمق میدان (A) و یک ترمینال کنترل از راه دور (B) که کاربران دوربین های DSLR با آنها آشنا خواهند بود.

این را بدانید: دکمه پیش نمایش عمق میدان را می توان به عملکردهای سفارشی نیز اختصاص داد.

EOS R5 برای کنترل حتی هنگام ثبت لحظات زودگذر مجهزتر است. نوار چند منظوره (C)، یک ویژگی متمایز اصلی در EOS R، با کنترلر چندگانه (D) بصری تر در EOS R5 جایگزین شده است که امکان انتخاب راحت نقاط AF را فراهم می کند. کلیدهای متقاطع (E) در EOS R برای تغییر تنظیمات سریعتر با یک دکمه کنترل سریع (F) جایگزین می شوند.

 

تهیه و تنظیم :‌ایده آل دوربین ( نمایندگی دوربین کانن در ایران )

 

 

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها