مهارت عکاسی با فلاش در عکاسی ماکرو و نمای نزدیک

 

عکاسی از موضوعاتی که به نزدیکی بسیار با دوربین هستند، به ویژه در عکاسی با فلاش و روشنایی، چالش‌برانگیز است. برای برخی از لنزها، فاصله کاری مؤثر در حداکثر بزرگنمایی تقریباً صفر است. در حالی که می‌خواهید در نورپردازی با نور نرم و یکنواخت اقدام کنید، به دست‌یابی به نوردهی احساس شده و جلوگیری از سایه‌های ناخواسته دچار مشکل می‌شوید. اما خوشبختانه، عکاسان هنوز همچنان چندین روشی برای تولید نور با کیفیت بر روی موضوع نزدیک می‌توانند داشته باشند - حتی اگر تقریباً لمس لنز باشد.


چالش‌های نورپردازی در عکاسی ماکرو

اگر موضوع شما تنها یک عرض انگشت از لنز دور باشد، چندین چالش نورپردازی وجود دارد که باید به آنها پرداخت کنید. در ابتدا، سخت است نور را از زاویه جذابی بر روی موضوع قرار دهید. فلاش دوربین معمولاً بسیار بالا را هدف قرار می‌دهد و نور عجیب و غریبی روی موضوع شما پرتاب می‌کند.

سایه‌های زیاد

برای پرتاب نور بر روی موضوع به گونه‌ای که به طور اصلی سایه دار نباشد، عکاسان به جای آن از فلاشی استفاده می‌کنند که بسیار نزدیک به لنز قرار می‌گیرد یا از فلاش توین یا فلاش رینگ (درباره آنها بیشتر صحبت خواهد شد) استفاده می‌کنند تا سایه‌ها را از بین ببرند. به هر حال، فلاش خارج از دوربین معمولاً استفاده می‌شود.

اگر نتوانید از یک فلاش خارج از دوربین استفاده کنید، یک گزینه مناسب دیگر استفاده از یک دیفیوزر حلقه‌ای بزرگ در جلوی لنزتان است، در حالی که فلاش را به سمت آن دیفیوزر می‌فرستید. تصویر زیر منظور مرا به تصویر کشیده است. 

توصیه ما تنظیم کردن فلاش است

اصل اساسی استفاده از فلاش در عکاسی ماکرو این است که نور باید از تمام زوایا بر روی سوژه تابیده شود، نه فقط به صورت مستقیم از بالا. تنظیمات نورپردازی مناسب برای عکاسی نزدیک شامل استفاده از یک دیفیوزر است که تا حدودی لنز را احاطه می‌کند. در زیر چهار تکنیک آموزش داده شده است که به طرز چشمگیری نتایج شما را بهبود خواهد بخشید.

1. فلاش روی دوربین با دیفیوزر

استفاده از فلاش روی دوربین با دیفیوزر یک گزینه محبوب و راحت است. این امکان را به شما می‌دهد تا نور را به طرز دلپذیری نرم کنید و در عین حال بسیار راحت باشید. یک دیفیوزر طراحی شده به خوبی می‌تواند به شما کمک کند تا نور را هم از زیر و هم از بالا هدایت کنید. این کار به حذف سایه‌های ناخوشایندی که توسط لنز یا سوژه ایجاد می‌شوند، کمک می‌کند.

نگه داشتن فلاش روی دوربین همواره خوب است زیرا قطعات جداگانه‌ای ندارد. نیازی به قرار دادن فلاش با استند یا نگه داشتن آن با دست دیگر نیست. به این ترتیب می‌توانید بر روی ترکیب تصویر تمرکز کنید.

بخش آزاردهنده این است که نمی‌توانم شما را به یک دیفیوزر موجود آنلاین ارجاع دهم که به طور کامل این کار را انجام دهد. با وجود تعداد زیادی دیفیوزر فلاش موجود در فضای آنلاین، هنوز هم یکی را ندیده‌ام که واقعاً برای روشن کردن سوژه‌ها در فاصله نزدیک طراحی شده باشد. من پیشنهاد می‌دهم به جای آن، خودتان یک دیفیوزر بسازید.

اخبار خوب این است که طراحی یک دیفیوزر خودتان که کار را به خوبی انجام دهد، چیزی پیچیده نیست. کلید موفقیت در این است که نور فلاش باید دور لنز بپیچد تا سوژه را از تمام زوایا روشن کند و نه فقط از بالا.

2. فلاش خارج از دوربین با دیفیوزر

استفاده از فلاش خارج از دوربین، کنترل بیشتری را بر روی نورپردازی فراهم می‌کند. با قرار دادن فلاش به سمت یا بالای سوژه، انعطاف بیشتری در نورپردازی خواهید داشت. مشابه تنظیمات فلاش روی دوربین، استفاده از دیفیوزر برای نرم کردن نور و کاهش سایه‌ها و نقاط برجسته بسیار حائز اهمیت است.

موقعیت قرارگیری فلاش در این تکنیک بسیار مهم است. یک منطقه کوچک وجود دارد که می‌توانید فلاش را در آن قرار دهید تا نه خیلی به عقب و نه خیلی به جلو باشد. استفاده از دیفیوزر کمک می‌کند تا نور از تمام زوایا به سوژه برسد و نورپردازی یکنواخت‌تری داشته باشیم. بهتر است با تصاویر توضیح داده شود، بنابراین از اسلایدهای زیر استفاده کنید:

وقتی فلاشی با دیفیوزر را به صورت نزدیک بالای سوژه نگه می‌دارید، به راحتی ممکن است نورپردازی نامناسبی را به وجود آورید. من معمولاً دیفیوزر را مستقیماً روی لنز قرار می‌دهم و حتی آن را به دور لنز پیچ می‌زنم تا اطمینان حاصل شود که بخشی از نور از سطح چشم یا پایین سوژه برخوردار است. هنگامی که زمان کافی برای تنظیم آن دارم، ترجیح می‌دهم از یک سافت‌باکس قابل انعطاف مانند آنچه در زیر نشان داده شده استفاده کنم، زیرا می‌توانم آن را جزئی روی لنز پیچ کنم:

 

مزیت استفاده از فلاش خارج از دوربین این است که انعطاف پذیری بیشتری را به شما می‌دهد، اما معایب آن این است که باید یک چیز بیشتر را نگه دارید. با وجود این مشکل، من معمولاً به این روش عکاسی ماکرو ترجیح می‌دهم.

3. تنظیمات دوگانه فلاش

یک تنظیمات دوگانه فلاش به طور خاص برای عکاسی نزدیک طراحی شده است و در روشن کردن سوژه‌ها در نزدیکی لنز عالی عمل می‌کند. این شامل دو سر فلاش است که در هر دو طرف لنز قرار می‌گیرند. به این ترتیب، نور از همان سطح سوژه و نه مستقیماً از بالا می‌آید. داشتن فلاش در هر دو طرف لنز همچنین سایه‌های فلاش دیگر را پر می‌کند.

 

با این حال، این چنین ساده نمی‌شود. اگر تنظیمات دوگانه فلاش بدون استفاده از دیفیوزر باشد، باعث ایجاد بازتاب‌های شدید و ناخوشایند می‌شود. برای رسیدن به نورپردازی نرم، همچنان باید از یک دیفیوزر استفاده کنید.

بار دیگر، به نظر می‌رسد که یک دیفیوزر تجاری قابل دسترس واقعاً کار را انجام نمی‌دهد. من پیشنهاد می‌دهم یک دیفیوزر ساده خانگی بسازید که از طریق آن نور از دو نقطه تمرکز شده به سوی سوژه نرسد.

4. فلاش حلقوی

فلاش حلقوی یک فلاش تخصصی است که دور لنز دوربین قرار می‌گیرد و از فاصله نزدیک نور مستقیم را فراهم می‌کند. این تکنیک پوشش عالی را برای سوژه‌های نزدیک به لنز ارائه می‌دهد و به طور موثر سایه‌ها را به حداقل می‌رساند. با این حال، ارزش ذکر این نکته است که نور فلاش حلقوی ممکن است در مقایسه با روش‌های دیگر کمتر پراکنده شود.

فلاش‌های حلقوی نیز در مقایسه با فلاش‌های عادی به طور قابل توجهی کم نور هستند که برای عکاسی ماکرو مناسب نیست (زیرا شما در دیافراگم‌های بسیار بسته قرار می‌گیرید). من هنوز یک طراحی فلاش حلقوی را دیده‌ام که دیفیوزری را در بر گیرد و همچنین کفایت نوری داشته باشد، بنابراین این می‌تواند یک فضای مناسب برای نوآوری باشد!

 

نکات اضافی:

1. استفاده از بازتاب‌دهنده‌ها

حتی وقتی از فلاش دیفیوز شده استفاده می‌کنید، نور اغلب از بالا به طور غالب می‌آید. بنابراین، سطح پایینی سوژه‌های عکاسی ماکرو همچنان در سایه قرار می‌گیرند که معمولاً یک نمای خوب نیست. به همین دلیل، همیشه یک بازتاب‌دهنده کوچک را همراه دارم تا به کمک آن نور را از پایین بازتاب دهم. تقریباً هر چیزی که بازتاب‌پذیر و سفید است، می‌تواند به عنوان یک بازتاب‌دهنده استفاده شود و شما می‌توانید به راحتی خودتان یک بازتاب‌دهنده بسازید.

2. اجتناب از فلر

به دلیل اینکه دیفیوزر اغلب به جلوی لنز دراز می‌شود، نور از فلاش ممکن است به صورت مستقیم بر روی لنز بخورد و این می‌تواند باعث فلر ناخوشایند شود. من قطعاً قبلاً این اشتباه را انجام داده‌ام. مطمئن شوید که فلاش و دیفیوزر کمی پشت جلوی لنز دوربین قرار دارند یا اگر فضای کافی دارید، از یک کاور لنز استفاده کنید.

3. به زمینه هم فکر کنید

این مقاله درباره روشن کردن سوژه در قسمت جلوی تصویر است، اما برای اکثر عکاسی‌های نزدیک، شما نیاز به درست نمایش دادن زمینه نیز دارید. این کار به راحتی توسط عکاسی با حالت دستی انجام می‌شود. من به طور کلی توصیه می‌کنم که همه چیز - سرعت شاتر، دیافراگم و حساسیت ISO - را تنظیم کنید تا زمینه به طور صحیحی نمایش داده شود. سپس فلاش را اضافه کنید (و خروجی فلاش را تنظیم کنید) تا سوژه به طور مناسبی نمایش داده شود.

4. استفاده از چراغ فوکوس

هر کسی که عکاسی فوکوس نزدیک انجام می‌دهد، بی‌شک با مشکلات فوکوس مواجه خواهد شد. بسیاری از عکاسی‌های ماکرو با فوکوس دستی انجام می‌شود، زیرا حتی بهترین لنزهای ماکرو در فوکوس درست کردن در بزرگنمایی‌های بالا سخت دست دارند! اما این باعث می‌شود فوکوس‌کردن همچنان دشوار باشد، به ویژه در شرایط تاریک.

یکی از راه‌حل‌ها استفاده از چراغ فوکوس است. برخی از فلاش‌ها دارای چراغ فوکوس داخلی هستند، مانند کسی که قبلاً نشان دادم. در برخی موارد، شما می‌توانید یک چراغ کوچک را روی دوربین قرار داده یا از یک چراغ حلقوی برای این منظور استفاده کنید.

اما اکثر مواقع، من چراغ فوکوس اختصاصی ندارم، بنابراین از چراغ قوه استفاده می‌کنم. نمی‌خواهم نور چراغ قوه در عکس ظاهر شود، بنابراین آن را به کمترین قدرت تنظیم می‌کنم و گاهی حتی آن را از روی دیفیوزر خود برگردانده می‌کنم. ایده این است که به میزان کافی نور برای فوکوس و ترکیب عکس خود دریافت کنید، بدون اینکه به طور آزاردهنده‌ای روی سوژه تابیده شود.

5. از ساخت مودیفایرهای خودتان نترسید

این نکته شاید مهمترین نکته باشد. مودیفایر روشنایی کامل برای عکاسی فلش ماکرو در بازار وجود ندارد. این هم بخشی از دلیلی است که روشنایی بسیار عالی در عکاسی ماکرو رایج نیست!

ساخت مودیفایرها و مودیفایرهای نور خود یک راه عالی برای جریان خلاقیت شماست و در عین حال شما را قادر می‌سازد تا نوع عکس‌هایی که قصد دارید بگیرید را شخصی‌سازی کنید. این فرآیند همیشه آسان نیست، اما یکی از بخش‌های مورد علاقه من در عکاسی است. وقتی خودتان یک دیفیوزر عالی طراحی کنید و با آن عکس‌های خوبی بگیرید، این حس بسیار خوبی است! تفاوت بین یک عکس متوسط و یک عکس فوق‌العاده ممکن است به خاطر موادی باشد که در سطل بازیافت پیدا می‌شود.

نتیجه‌گیری:

استفاده از فلاش در عکاسی ماکرو می‌تواند سخت باشد، اما اگر می‌خواهید بهترین نتایج ممکن را بدست آورید، بسیار مهم است. امیدوارم که تکنیک‌های مطرح شده در این مقاله به شما کمک کند. بزرگترین نکته این است که فلاش خود را منعکس کنید و اطمینان حاصل کنید که نور به زاویه‌های مختلف از طریق دیفیوزرها به سوژه شما می‌رسد. حتی اگر این نیاز به استفاده از دیفیوزرهای دست‌ساز دارد، قطعاً ارزش آن را دارد.

به خاطر داشته باشید که با تنظیمات مختلف فلاش و تغییر زوایا و موقعیت‌های فلاش برای هر شرایط خاص، با متداول شدن مهارت‌های عکاسی ماکرو، با استفاده از فلاش، به تجربه رسیده و عکس‌هایتان با پیشرفت چشمگیری همراه خواهند بود! در صورت داشتن هرگونه سوال، در نظرات به من اطلاع دهید.

.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها