رونمایی‌های شگفت‌انگیز کمپانی کانن « Canon » تا پایان 2024

لنزهای جدید کانن سری R

رونمایی‌های شگفت‌انگیز « Canon » تا پایان 2024؛ انتظار محصولات جدید به‌صورت رسمی و غیررسمی! (اخبار درز کرده)

هرچه به آخر سال میلادی نزدیک می‌شویم، چنین اخباری به شدت افزایش بیشتری می‌یابد،  اما ما در اینجا فقط به معتبرترین آن‌ها می‌پردازیم که به احتمال بسیار زیاد از دور از حدس و گمان و شایعه هستد و اخباری هستند که درصد وقوع بسیار بسیار بالایی دارند.

تنها یک سوم از سال ۲۰۲۴ باقی مانده است، اما شایعات مربوط به دوربین‌ها همچنان با سرعت و شدت در حال گسترش هستند!

و ما همچنان شاهد به ثمر رسیدن شایعات طولانی مدت در مورد دوربین‌ها هستیم. به عنوان مثال، کانن سرانجام دوربین پرچمدار خود یعنی Canon EOS R1 را دقیقاً همزمان با بازی‌های المپیک معرفی کرد، همراه با دوربین مهم دیگر خود، Canon EOS R5 Mark II. اما به نوعی این معرفی‌ها نتوانسته شایعات را متوقف کند  یا حتی از سرعت افزایش آن بکاهد – زیرا از همین حالا شایعاتی درباره نسخه جدیدتری از دوربین R1 به گوش می‌رسد!

البته نمی‌توان گفت که همه‌ی شایعات نادرستند چون برخی از آنها، اخبار لو رفته‌ای هستند که کاملاً صحت داشته و دارند ، کما اینکه پیشتر هم دیده‌ایم  که مثلاً قبل از معرفی دوربین هیبریدی پیشرفته نیکون، یعنی Nikon Z6 III ، شایعاتی از این دست در سراسر فضای مجازی منتشر شده بود که در نهایت ، تولید آن نیز رخ داد و یا همچنین در مورد بر سونی، که  دوربین جدید و به‌روزرسانی شده خود برای ولاگرها یعنی Sony ZV-E10 II را روانه بازار کرد که آن نیز قبل از رونمایی ، تقریباً تمامی سایت‌ها در مورد آن حرف می‌زدند.

بنابراین همانطور که می‌بینید، در مورد دنیای شایعات دوربین نیز باید گفت، جایی که دودی دیده می‌شود، معمولاً آتشی هم در کار است. اما اینترنت پر از اطلاعات نادرست نیز هست، پس قبل از اینکه به شایعات دیگر توجه کنید، حتماً با کمی شک و تردید به آن‌ها نگاه کنید...

کانن همواره موضوع شایعات بیشتری نسبت به سایر تولیدکنندگان دوربین است، که بخش بزرگی از این موضوع به دلیل ثبت اختراعات فراوان آن طی ۳۸ سال متوالی است. این اختراعات اغلب اولین سرنخ‌ها را از آنچه در نسل بعدی دوربین‌ها ارائه خواهد شد، به ما می‌دهند.

در حالی که نیمه اول سال به طرز غیرمنتظره‌ای برای دوربین‌های جدید آرام بود، اکنون شاهد معرفی Canon EOS(C400)  اولین دوربین با ISO سه‌گانه، همراه با EOS R1 و R5 Mark II (اولین دوربین‌ها با قابلیت ارتقاء و کاهش نویز مبتنی بر شبکه ارتباطی داخلی)  بوده‌ایم.

بنابراین، با معرفی یک دوربین پرچمدار جدید، یک دوربین سینمایی و مهم‌ترین محصول کانن در خط تولیدش، دیگر چه انتظاری می‌توانیم از کانن داشته باشیم؟

R6 III

Canon EOS R6 Mark II

Canon R6 Mark III

در حالی که هنوز معتقد نیستیم که Canon R6 Mark II نیاز به جایگزینی داشته باشد، اما از اخبار درز کرده این طور به نظر می‌رسد که بایستی به زودی منتظر دوربین  Mark III این مدل نیز باشیم، زیرا اکنون به نظر می‌رسد این شایعات دیگر تنها امید و آرزو نیستند و شواهدی برای پیگیری وجود دارد.

علاوه بر این، یکی از بزرگترین تردیدها درباره جایگزینی Mark II این بود که چرخه عمر آن بسیار کوتاه به نظر می‌رسید. در ابتدا این باور وجود داشت که R6 اصلی به دلیل اشتباهات در مشخصات هنگام عرضه، سریعاً جایگزین شد. اما گفتگویی با یکی از مدیران ارشد کانن نشان داد که فلسفه چرخه عمر دوربین‌های این شرکت، به گونه‌ای است که دو سال عمر برای R6 ممکن است معمول باشد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که Canon EOS R6 Mark III ممکن است به یک سنسور ۲۴ مگاپیکسلی مشابه با سنسور R3 مجهز شود، همراه با منظره‌یاب ۵.۶۹ میلیون نقطه‌ای مشابه با R5، با قابلیت فیلمبرداری 4K 120p و FullHD 240p (با صدا)  و بهبود در تثبیت‌کننده تصویر و فوکوس خودکار.

اما نکته کلیدی این است که این دوربین هیچ‌کدام از قابلیت‌های ارتقاء تصویر و کاهش نویز مبتنی بر هوش مصنوعی داخلی که در EOS R1 یا EOS R5 Mark II وجود دارد را نخواهد داشت، همچنین سیستم‌های فوکوس خودکار جدید مبتنی بر Digic Accelerator مانند Dual Pixel Intelligent AF یا حالت Action Priority نیز در آن وجود نخواهد داشت.

 

Canon EOS R1X

Canon EOS R1X

شایعاتی درباره دوربین Canon EOS R1X در اینترنت منتشر شده که ادعا می‌کند این مدل قرار است "پرچمدار واقعی" کانن با قابلیت عکاسی با وضوح بالا باشد.

به وضوح دوربین Canon EOS R1 پرچمدار فعلی این شرکت است و کانن به‌طور هدفمند وضوح ۲۴ مگاپیکسلی را به عنوان نقطه‌ی شیرین انتخاب کرده است. بعید به نظر می‌رسد که کانن نسخه‌ای با وضوح بالاتر از این دوربین عرضه کند. اگر کسی نیاز به پیکسل‌های بیشتر دارد، می‌تواند عکس‌ها را درون دوربین به ۹۶ مگاپیکسل ارتقاء دهد – و اگر واقعاً پیکسل‌های بیشتری نیاز است، دوربین R5 Mark II با وضوح ۴۵ مگاپیکسل و امکان ارتقاء تا ۱۸۰ مگاپیکسل گزینه مناسبی است.

این شایعه احتمالاً از دو منبع نشأت می‌گیرد. نخست، این موضوع به شایعه‌ای درباره دوربین ۸۰ مگاپیکسلی کانن برمی‌گردد که سال‌هاست مطرح می‌شود. دوم، احتمالاً این یک آرزوی دور از واقعیت از سوی برخی اعضای جامعه عکاسی است که انتقاد داشتند چرا R1 وضوح بالاتری ندارد (در حالی که نادیده می‌گیرند دوربین‌های حرفه‌ای ورزشی کانن و سونی به‌خاطر دلایلی منطقی با وضوح ۲۴ مگاپیکسل عکاسی می‌کنند) .

با این حال، در حالی که نسبت به عرضه EOS R1X با وضوح ۸۰ مگاپیکسل تردیدهای زیادی وجود دارد، ممکن است این شایعه به شکل دوربینی مانند Canon EOS RS که تمرکز بیشتری بر روی وضوح تصویر دارد، تحقق یابد.

 

Canon AE-1

کانن RE-1
دوربین فیلمی Canon AE-1 بر روی سطح چوبی در مقابل یک پس‌زمینه بنفش

فوجی‌فیلم و الیمپوس بیش از یک دهه است که این کار را انجام می‌دهند. نیکون نیز با مدل‌های Nikon Zf و Z fc این مسیر را دنبال کرده است. اکنون کانن ممکن است به‌عنوان تولیدکننده بعدی، یک دوربین بدون آینه با طراحی کلاسیک عرضه کند – شاید نسخه‌ای مدرن از دوربین مشهور Canon AE-1.

یکی از مدیران ارشد شرکت کانن اخیراً در پاسخ به سوالی درباره افزایش تقاضای بازار برای دوربین‌های با ظاهر رترو و سبک فیلم گفت: "تعدادی از افراد واقعاً عاشق فیلم و دوربین‌هایی با ظاهر کلاسیک‌تر هستند. بنابراین ممکن است که ما به این نیازهای صنعت پاسخ دهیم."

وقتی خبرنگاران از او پرسیدند که: « بیشتر دوست دارد کدام دوربین فیلمی کانن، به شکل دیجیتال بازآفرینی شود؟ او پاسخ داد که : "مدل مورد علاقه من AE-1 است – این انتخاب شخصی من خواهد بود. اما اینکه به‌عنوان یک شرکت و برند کانن، آیا این مدل را به فرمت دیجیتال بازآفرینی کنیم یا نه، موضوعی متفاوت است. بنابراین متأسفانه نمی‌توانم اظهار نظر دقیقی در این باره بکنم، اما ترجیح شخصی من AE-1 است."

اگر به نشانه‌های بیشتری از توجه کانن به دوربین‌های رترو نیاز دارید، کانن یک نظرسنجی در بازار انجام داده و از مشتریان پرسیده است که کدام‌یک از دوربین‌های فیلمی کانن را دوست دارند به صورت دیجیتال تولید شود. برخی از گزینه‌های پیشنهادی شامل Canon P، Canon F-1، Canonet QL17 و Canon AE-1 بوده‌اند.

 

R5C II

Canon EOS R5C

کانن EOS R5C Mark II
تصویر فوق یک دوربین Canon EOS R5C همراه با لنز Canon RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye، در حال عکاسی از یک صحنه خیابانی در شب را نشان می‌دهد.

آیا عرضه‌ی مدل R5 Mark II می‌تواند به معنای عرضه‌ی مدل R5C Mark II نیز باشد؟ این امکان وجود دارد. با این حال، در ابتدا مشخص نبود که عرضه‌ی مدل اصلی R5 به معنای عرضه‌ی مدل اصلی R5C باشد – اما کانن تأکید کرده است که هر دو مدل از ابتدا برنامه‌ریزی شده بودند (نه به عنوان پاسخی به نقدها درباره‌ی محدودیت‌های ضبط در R5، همانطور که برخی ادعا کرده‌اند) .

باید گفت که مدل R5 Mark II به هیچ وجه مشکلات گرمایشی و محدودیت‌های ضبط مدل اصلی را ندارد، حتی هنگام فیلمبرداری با وضوح 8K – به‌ویژه با وجود گریپ جدید فن خنک‌کننده که یک سیستم خنک‌کننده فعال اضافه می‌کند.

با این حال، با وجود اینکه این دوربین بسیاری از ویژگی‌های سینمایی سری Cinema EOS را داراست (از جمله C-Log2، چراغ تالی و HDMI با اندازه کامل، و  قابلیت تحویل XF-HEVC S / XF-AVC S) ، کانن اعلام کرده است که اگر انعطاف‌پذیری بیشتری در ضبط ویدئو برای فیلمبرداری تخصصی نیاز دارید، R5C ممکن است همچنان انتخاب بهتری باشد. به همین صورت، به طور نظری، R5D Mark II نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

اگر شاهد عرضه‌ی آن باشیم، انتظار می‌رود که مشخصات بسیار مشابهی با R5 Mark II داشته باشد. اما به طور قطعی، انتظار می‌رود که دارای یک سیستم خنک‌کننده فعال بهتری باشد – و همچنین تثبیت‌کننده تصویر درون بدنه نیز در این مدل حفظ شود. فیلترهای ND نیز می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد، به‌ویژه برای یک محصول از سری Cinema EOS.

 

Canon 3D VR Camera

دوربین Canon 3D VR
دوربین مفهومی Canon 360° / 180° 3D VR در نمایشگاه Photography & Video Show 2024


کانن به تازگی نمونه اولیه دوربین 360° / 180° 3D VR خود را معرفی کرده است. این نشان‌دهنده تعهد جدی کانن به واقعیت مجازی است؛ به‌خصوص پس از معرفی لنز Canon RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye در چند سال گذشته و همچنین برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی چند لنز APS-C سه‌بعدی / واقعیت مجازی.

این دوربین جدید که از نظر ظاهری ترکیبی از لنز Dual Fisheye و دوربین Canon PowerShot V10 است، تمامی فناوری‌ها را در یک دستگاه واحد ارائه می‌دهد: قابلیت ضبط ویدیوهای 8K در حالت 360° / 180° 3D VR به همراه امکان پخش زنده VR.

اگرچه کانن به طور رسمی قیمتی برای این دوربین اعلام نکرده است، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که این دوربین با قیمتی کمتر از 1000 دلار (حدود 820 پوند / 1590 دلار استرالیا) عرضه خواهد شد. این محصول قطعا موردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت... یا شاید حتی بهتر است با یک لنز Dual Fisheye به آن نگاه کرد!

Canon Powershot V10 

کانن PowerShot V1، V10 Mark II، V100
شایعات درباره دوربین‌های ولاگینگ کانن برای سال‌ها در جریان بود تا اینکه بالاخره Canon PowerShot V10 به بازار عرضه شد. با توجه به اینکه دوربین‌های ولاگینگ در حال حاضر جزو داغ‌ترین موضوعات صنعت عکاسی هستند، به نظر می‌رسد کانن در حال دنبال کردن مسیر سونی است و قصد دارد مجموعه‌ای از دستگاه‌های اختصاصی برای ولاگینگ تولید کند.

Canon PowerShot V1
سنسور APS-C به عنوان اصلی‌ترین تفاوت این مدل پرچمدار با مدل میان‌رده V10 که دارای سنسور 1 اینچی است، شناخته می‌شود – البته این احتمال وجود دارد که V1 از فناوری Dual Pixel AF II نیز بهره ببرد. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این مدل با قابلیت آب‌بندی (همراه با میکروفون‌های جدید برای مقابله با مشکلات صوتی ناشی از تجمع آب) عرضه خواهد شد.

Canon PowerShot V10 Mark II
گزارش‌ها حاکی از آن است که مدل Mark II با بهبود فوکوس خودکار، امکان فیلم‌برداری FullHD تا 120 فریم بر ثانیه و همچنین راه‌حل‌های بهتر برای میکروفون‌های ضد باد و دیگر لوازم جانبی (در مقایسه با محصولات کمی پراکنده و منطقه‌ای مدل V10 فعلی) به بازار خواهد آمد.

کانن PowerShot V100
با پیروی از الگوی نام‌گذاری سری بدون آینه EOS R، دوربین V100 (مشابه Canon EOS R100) به عنوان مدل مبتدی خانواده دوربین‌های ولاگینگ PowerShot معرفی خواهد شد.

 

Canon Posture Fit

در سال 2021، کانن مفهوم Posture Fit را معرفی کرد: یک دوربین مفهومی که شبیه به یک شخصیت انیمیشنی پیکسار است و روی میز شما قرار می‌گیرد. این دوربین با استفاده از لنز واید و فناوری نقشه‌برداری اسکلتی، نحوه نشستن شما را تحت نظر دارد. وقتی متوجه شود که شروع به قوز کردن کرده‌اید، با نور، لرزش و صدای بیپ به شما یادآوری می‌کند که صاف بنشینید – و حتی اگر مدت زیادی نشسته باشید، به شما یادآوری می‌کند که بلند شوید و کمی حرکت کنید.

پس از اینکه این محصول مدتی از توجهات دور ماند، اخیراً یک پتنت در ژاپن ثبت شده که توصیف می‌کند Posture Fit می‌تواند چندین فرد را در میدان دید خود نظارت کند – نه فقط کسی که در مقابل آن نشسته است. باز هم تأکید می‌شود که این یک دوربین عکاسی نیست (بنابراین برای جاسوسی یا نظارت نمی‌توان از آن استفاده کرد)، بلکه یک دستگاه هوشمند و کاربردی برای سبک زندگی است که هر کسی که زمان زیادی را در مقابل کامپیوتر می‌گذراند، می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

 

Canon EOS R7 Mark II

کانن EOS R7 Mark II
دوربین Canon EOS R7 تنها دو سال از عمرش می‌گذرد، اما کانن با مدل EOS R6 Mark II نشان داد که اگر ارتقای بزرگی وجود داشته باشد، آماده است تا پس از دو سال یک دوربین را به‌روزرسانی کند.

در مورد Canon EOS R7 Mark II، این ارتقای بزرگ می‌تواند به شکل یک سنسور APS-C جدید با ساختار پشته‌ای (Stacked) باشد – که می‌تواند سرعت عکاسی پیاپی 30 فریم بر ثانیه در مدل اصلی R7 را به مراتب افزایش دهد. با شایعاتی که حاکی از آن است که کانن قصد دارد سه دوربین خود را با سنسور پشته‌ای به‌روزرسانی کند – و احتمالاً از سنسور سه‌لایه جدیدی استفاده کند – این ارتقا می‌تواند برای عکاسان ورزشی و حیات وحش بسیار هیجان‌انگیز باشد.

Canon EOS R3

Canon EOS R3 Mark II
دوربین R3 در حال حاضر با ورود مدل R1 به جایگاهی عجیب در خط تولید کانن رسیده است. این دوربین که زمانی به عنوان محصول موقتی در انتظار معرفی یک پرچمدار رسمی شناخته می‌شد، اکنون برخی معتقدند که با وجود مدل پرچمدار جدید که در تمامی جوانب برتری دارد، جایگاه خود را از دست داده است.

با این حال، بسیاری از نوآوری‌های R3 راه خود را به مدل R1 (و حتی EOS R5 Mark II) باز کرده‌اند. آیا این به این معناست که R3 به سکوی پرتاب فناوری‌های جدید خانواده EOS R تبدیل شده است؟ دوربینی که جدیدترین فناوری‌ها را معرفی می‌کند، قبل از اینکه در محصولات اصلی‌تر و پرچمدار به کار گرفته شوند؟

این نظریه منطقی به نظر می‌رسد. Canon EOS R3 Mark II می‌تواند به عنوان محصولی که اولین سنسور شاتر جهانی (Global Shutter) کانن را معرفی می‌کند، عمل کند – سنسوری که اگرچه مزایای زیادی دارد، ولی باید به یاد داشت که همراه با تعدادی از معایب نیز هست.

در عین حال، ممکن است که دیگر نیازی به R3 نباشد. با نزدیک شدن این دوربین به سومین سالگرد تولید خود، چند ماه آینده بسیار جالب خواهد بود...

 

دوربین گردنی پوشیدنی کانن
پتنت دوربین پوشیدنی کانن – دوربینی که به دور گردن آویخته می‌شود

دوربین‌های پوشیدنی به یک صنعت بزرگ تبدیل شده‌اند و کانن یک دوربین جذاب طراحی کرده که به دور گردن آویخته می‌شود. این دوربین که به‌طور خاص برای استفاده در صنایع تولیدی و تعمیرات طراحی شده است، دارای یک نشانگر لیزری است که محل دقیق فوکوس را نمایش می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که ناحیه مورد نظر در کادر قرار دارد – این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که این دستگاه امکانات زیادی برای استفاده مصرف‌کنندگان نیز دارد.

این محصول واقعاً توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. همان‌طور که در محصولات قبلی کانن مانند Canon PowerShot Zoom، Canon PowerShot Pick و Canon PowerShot V10 دیده شده است، این شرکت به‌طور فزاینده‌ای در حال عرضه این دوربین‌های مفهومی جذاب به بازار است – و امید می‌رود که این دوربین پوشیدنی جدید نیز به بازار عرضه شود.

 

پهپاد کانن
در مارس 2022، کانن برای یک محصول که شامل دستگاه حرکتی، دستگاه الکترونیکی و دستگاه تصویر‌برداری با بدنه‌ای متحرک است، درخواست ثبت پتنت داده است.

بر اساس نمودارهای موجود در این درخواست، به نظر می‌رسد طراحی واحد دوربین بسیار شبیه به Canon Powershot Pick باشد – یک دوربین مجهز به هوش مصنوعی که قابلیت ضبط ویدیو و عکس‌های ثابت را دارد. این دوربین به‌طور خودکار حرکات را تشخیص می‌دهد، می‌تواند یک سوژه را دنبال کند و از طریق فرمان‌های صوتی کنترل می‌شود.

دوربین Powershot Pick دارای یک دوربین 11.7 مگاپیکسلی با تشخیص چهره پیشرفته است، به یک اپلیکیشن اختصاصی متصل می‌شود و با وزن کم و قابلیت حمل بالا طراحی شده است – تمام ویژگی‌هایی که برای یک دوربین پهپاد مطلوب خواهند بود.

باید آماده باشید برای معرفی دوربین‌های PowerShot بیشتری که دسته‌بندی‌های جدیدی را گسترش می‌دهند، مانند مدل‌های V10 و Zoom. کانن به دنبال جذب مخاطبانی فراتر از علاقه‌مندان به دوربین‌های اصلی است.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها