هفت دلیلی که با استناد به آن بهتر است در عکاسی‌هایمان از دوربین واقعی بجای دوربین گوشی‌های هوشمند استفاده کنیم.

بدیهی است که این روزها دوربین‌های گوشی‌های هوشمند ما ، به نوعی تبدیل به دوربین‌های روزمره‌ی ما گردیده است که همگی در مدام حال استفاده از آن‌ها هستیم ، آن‌ها را دوست داریم و بدون شک ابزارهای قانونی و کاربردی نیز برای عکاسی هستند.

پس آیا دلیلی دارد که به خرید یک دوربین سنتی با ابعاد بزرگتر و لنزهای گران‌قیمت‌تر نیز فکر کنیم؟

در ادامه این مقاله ، هفت دلیل را به طور خلاصه‌شده آورده‌ایم که بیان می‌کند که یک مبتدی باید برای اغنای عکاسی خود، همیشه نگاهی به ارتقای دوربین خود داشته باشد.

دلیل اول) گوشی‌های هوشمند نسبت به دوربین‌های واقعی ، قابلیت‌های بسیار کمتری دارند.

در هنگام عکاسی، کنترل گوشی‌های هوشمند بسیار دشوار و مشقت آور است. اگر به هر دلیل مجبور باشیم گوشی را برای عکاسی از جلوی نگاهمان در فاصله دورتری قرار بدهیم ، کار ساده‌ای نیست و عکاسی در چنین وضعیتی چندان پایدار نمی‌نماید. این خوب است که  می‌توانید با فشردن یک دکمه در کنار گوشی عکس بگیرید، اما در نظر داشته باشید که هر تغییری که نیاز به انجام دادنش باشد ، عموماً موجب می‌شود که ما مجبور به تغییر موضع گوشی نموده و آن را  از ترکیب فعلی خود جابجا کنیم. در صورتی که  یک دوربین سنتی در این خصوص به طور چشمگیری کارایی دارد و  وضعیت ارگونومیکی آن در هر سناریوی عکاسی، موجب بهبود تنیجه خواهد بود.

 

دلیل دوم) نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند برای عکاسی ایده‌آل نیستند

صفحه‌های تلفن همراه  نسبت به صفحه پشتی دوربین‌های سنتی، واقعاً درخشان‌تر و در برخی مواقع نیز بسیار بسیار درخشان‌تر می‌باشند. دقت داشته باشید که، گوشی‌های هوشمند صفحه‌های بسیار زنده و شگفت‌انگیزی دارند که وقتی عکس‌ها را در کانال‌های اینترنتی تماشا می‌کنید نتایج فوق‌العاده به نظر می‌رسد، اما در واقعیت چنین نیست و  نتیجه واقعی تصویر برداری و عکسبرداری با دوربین‌های موبایل چندان دقیق نیستند.

همچنین این صفحه‌ها بدون چرخش تلفن به صورت کامل چرخش نمی‌کنند، که باعث دشوار شدن عکسبرداری در زاویه هاای بسیار باز می‌شود. دوربین‌ها عموماً دارای یک نمایشگر الکترونیکی یا EVF هستند، که به وسیله‌ی پوشینه‌ای لاستیکی (یا پلاستیک نرم) در روزهای آفتابی از تابش خورشید محافظت می‌شوند و تصویرپیش نمایش دقیقی از عکس نهایی شما ارائه می‌دهد اما دوربین‌های عکاسی موبایل فاقد چنین قابلیتی هستند.


در صورت آسیب دیدن قطعات دوربین و لنز واقعی ، ایده‌آل دوربین به عنوان مرکزی اصلی برای همیشه برای ارائه‌ی خدمات حاضر است ، اما در صورت آسیب دیدن لنز و دوربین گوشی هوشمند، کمتر مرکز قابل اعتمادی هست که به صورت رسمی و تخصصی و با قطعات اورجینال اقدام به تعمیر دوربین عکاسی گوشی هوشمند نماید.


دلیل سوم) استفاده از فلاش با گوشی‌های هوشمند تجربه‌ای خوب نیست

گوشی‌ها دارای یک فلاش داخلی هستند، اما در واقع، این تنها یک چراغ قوه است. آن در لحظه‌ای که عکس گرفته می‌شود، پالس می‌زند، اما کیفیت و مقدار نور کمبود دارد. در دوربین "واقعی"، شما می‌توانید از فلاش‌های مدرن استفاده کنید که می‌توانند توان بیشتری ارائه دهند یا به زوایای جذاب به عنوان چراغ‌های نوری برای ایجاد نورپردازی دراماتیک به صورت خارج از دوربین استفاده شوند. اکنون امکان عکاسی با نورهای LED پیوسته و گوشی‌های هوشمند وجود دارد، اما هرگز توان بالایی را که یک فلاش الکترونیکی می‌تواند فراهم کند، به دست نخواهید آورد.

دلیل چهارم ) گزینه‌های لنز شما با دوربین اختصاصی بهتر هستند

گوشی‌های هوشمند مدرن تا حد زیادی در ارائه گزینه‌های مختلف لنز برای ایجاد اثرات خلاقانه پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. با این حال، این لنزهای دوربین‌های واقعی هستند که می‌توانند دامنه‌ای فوق‌گسترده از وایدهای بسیار باز  تا تله‌فوتو‌های بسیار زیاد را برایمان فراهم نمایند بدون اینکه در کیفیت تصویر نهایی آن خللی ایجاد شود. اما تاکنون ما در دروبین‌ گوشی‌های هوشمند ما چنین قابلیتی نداشته‌ایم و این دوربین‌ها،  کیفیت تصویر یکپارچه را بین چندین لنز فراهم نمی‌کنند.

اصلاً می‌توان همین مورد را نیز یک مزیت مجزا دانست یعنی گفت یکی از مزایای اصلی دوربین‌های با لنز قابل تعویض،  همین قابلیت تعویض لنزهاست. شما می‌توانید لنزهایی را که بیشترین تطابق با کار شما دارند، انتخاب کنید و به اندازه‌هایی دست پیدا کنید که گوشی‌هوشمند نمی‌تواند به آن‌ها دست یابد.

برای تصویربرداری با زاویه دید بزرگتر، نزدیک‌تر یا حتی دورتر، همیشه دوربین می‌تواند در رقابت با گوشی پیروز گردد.

دلیل پنجم ) گوشی‌های هوشمند مجبور به شبیه‌سازی عمق کم عمق میدان هستند

داشتن کنترل بر روی میزان فوکوس در عکس‌های خود و همچنین رابطه بین موضوع و پس‌زمینه (مثل بوکه کردن یا مات کردن پس زمینه یا در فوکوس قراردادن پس زمینه در صورت نیاز و...)، یکی از مزایای اصلی لنزهای قابل تعویض است.

 لنزهای با دیافراگم وسیع و روشن می‌توانند برای ایجاد پس‌زمینه‌های نرم که موجب برجسته شدن موضوع می‌شوند یا ایجاد حاشیه‌نویسی ملایم که بدون مشغله داستان را تعریف می‌کند، تهیه شوند (بوکه).

 گوشی‌های هوشمند در این زمینه فقط می‌‌توانند با استفاده از حاشیه‌نویسی دیجیتالی،‌ به نوعی این اثر را تقلید کنند، اما نتایج این تقلید و شبیه سازی ، همیشه قانع‌کننده نیست. البته شایان ذکر است که این شبیه‌سازی  مصنوعی به مرور و با پیشرفت تکنولوژی و هوشمند شدن دستگاه‌ها، در قطعاً آینده بهبود خواهد یافت، اما در حال حاضر ، این دوربین دستی است که در این خصوص به عنوان پادشاه این تخصص شناخته می‌شود.

دلیل ششم) دوربین‌ها همچنان در کیفیت تصویر برتری دارند

فرض کنیم یک گوشی هوشمند مدرن،  تصاویری با کیفیت و بسیار خوبی را ایجاد می‌کند. البته به صورت کلی باید اذعان داشت که در زمینه عملکرد در شرایط نوری کم، دامنه دینامیک و وضوح کلی تصاویر، گوشی‌های مدرن ،عمل‌کرد بهتری دارند. با این حال، این قابلیت به طور عمده به این امر وابسته است که گوشی بتواند هر بار که دکمه شاتر فشرده می‌شود، تصاویر متعددی را با یکدیگر ترکیب کند و با ترکیب این تصاویر عکس واحد با کیفیت تولید کند.

حال فرض کنید در شرایطی باشیم که امکان فوق مهیا نباشد ، برای مثال می‌خواهیم از سوژه‌ای عکسبرداری کنیم که  به سرعت حرکت می‌کند یا اصلاً خودمان در یک ماشین در حال حرکت هستیم و قصد عکسبرداری داریم، در این صورت عکاسی با گوشی چه نتیجه‌ای به ما می‌دهد؟ اینجاست که این گوشی‌ها عملکرد بی‌نقص خود را از دست می‌دهند و تنها معدود گوشی‌هایی هستند که در چنین وضعیتی آن‌هم به ندرت عکس‌های خوبی بگیرند.

 اما در بیشتر مواقع و با کلیه‌ی دوربین‌های موجود عکاسی می‌توان در شرایط فوق عکس‌های خوبی گرفت و باز هم در این خصوص دوربین‌ها پیروز میدان خواهند بود.

دلیل هفتم) عکس‌های سلفی گوشی‌های هوشمند نسبت به عکس‌های سلفی دوربین‌های عکاسی، در رده‌های  بسیار پایین‌تری هستند

امروزه عکاسی‌ها  کاملاً با عکس‌های سلفی آمیخته است. افراد زیادی هستند  که عکس‌های سلفی خود را با گوشی‌های هوشمندشان می‌گیرند و اتفاقاً از آن دوربینی در گوشی استفاده می‌کنند که کیفیت پایین‌تری هم دارد. حرف ما این است، "دوستان برای عکس‌های سلفی خود ارزش قائل باشید و بیایید همه عکس‌های سلفی‌مان را با دوربین‌های قدرتمندتری بگیریم.""

 با ترکیب صفحات نمایش متحرک و فوکوس خودکار با قابلیت تشخیص و فوکوس در چشم، که در بسیاری از دوربین‌های مدرن جزء ابتدایی‌ترین قابلیت‌های آن‌هاست، گرفتن عکس‌های سلفی با کیفیت بالا بسیار آسان شده است.

شاید شما از همان کیفیت گوشی هوشمند خود راضی باشید و یا نخواهید دردسرهای انتقال عکس از دوربین به گوشی و از گوشی به شبکه مجازی را به جان بخرید و دوست داشته باشید که همان عکس کم کیفیت داخل گوشی را بدون دردسر در شبکه‌های مجازی به اشتراک بگذارید، این یک مورد کاملاً شخصی است ، حتی اگر این مورد هفتم را هم نادیده بگیریم همان شش مورد قبلی نیز برای اینکه شما را مجاب کند تا برای عکسبرداری به سمت دوربین واقعی بروید کافی خواهد بود.

ابزار مناسب برای کار مناسب

در انتها باید گفت،  بدیهی است که تصمیم گیری نهایی در زمینه انتخاب گوشی یا دوربین واقعی برای عکسبرداری،  واقعاً به اهداف و انتظارات شما از عکس‌های خود بستگی دارد. گوشی‌های هوشمند مدرن دوربین‌هایی با قابلیت بالا دارند که البته برای برخی از افراد ممکن است این قابلیت‌ها، به اندازه‌ی کافی کامل باشند. اما عدم ارگونومی مناسب و واسط کاربری ناهماهنگ و غیر کاربردی،  برای تنظیم دستی عکس‌ها اصلی‌ترین دلیلی است که ما ترجیح می‌دهیم با دوربین‌های واقعی و با لنزهای قابل تعویض عکسبرداری کنیم.

انتخاب لنز هم مهم است. اما واقعاً مهم‌ترین امر آن است که کدام ابزار بیشترین منطق را برای خلاقیت شما ایجاد می‌کند.


عکاسان حرفه‌ای که از ایده‌آل دوربین خدمات گرفته‌اند، به شما خواهند گفت که کیفیت بالای تصاویر دوربین‌های عکاسی ، به همراه آسودگی خاطر به خاطر خدمات پس از فروش محصول چقدر در نتیجه‌ و کیفیت عکاسی تأثیر گذار است.


 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها