مقایسه Canon R5 با Canon R5 II (بررسی کارآیی دو نسل جدید و قدیم R5)

مقایسه EOS R5 II با EOS R5

مقایسه دوربین کانن EOS R5 Mark II و کانن EOS R5

دوربین کانن EOS R5 Mark II به بازار عرضه شده است، اما چگونه با مدل قبلی خود مقایسه می‌شود؟ در این مقاله، به بررسی عمیق مشخصات و ویژگی‌های دو دوربین بدون آینه فول فریم برای عکاسان و فیلمبرداران حرفه‌ای می‌پردازیم.

دوربین EOS R5 II

دوربین کانن EOS R5 Mark II یک دوربین بدون آینه فول فریم هیبریدی نسل جدید است. این دوربین ،  یک ابزار قدرتمند برای خلاقیت است که به عکاسان و فیلمبرداران انعطاف بیشتری در هنگام عکاسی و فیلمبرداری - یا حتی هر دو به صورت همزمان - ارائه می‌دهد.

دوربین کانن EOS R5 که نسل اول این سری در این رده است،  در ژوئیه 2020 معرفی شد، معیاری برای دوربین‌های بدون آینه حرفه‌ای ایجاد کرد، با عکس‌های باورنکردنی 45 مگاپیکسلی با سرعت تا 20 فریم در ثانیه و یا با یک سوئیچ، ویدیوهای سینمایی 12 بیتی 8K 30p RAW با استفاده از عرض کامل حسگر دوربین. اکنون، دوربین کانن EOS R5 Mark II عکاسی هیبریدی را به سطح بعدی می‌برد، با تکنولوژی‌های تصویربرداری پیشرفته که ویژگی‌های جدید، مشخصات به‌روز شده و پتانسیل بیشتری برای آزاد کردن خلاقیت شما ارائه می‌دهد.

دوربین جدید R5 II

هر دو دوربین کانن EOS R5 و کانن EOS R5 Mark II دارای تثبیت‌کننده تصویر درون بدنه (IBIS) هستند. مدل قبلی تا 8 استاپ تثبیت را ارائه می‌دهد؛ در حالی که کانن EOS R5 Mark II با لنزهای سازگار، تا 8.5 استاپ تثبیت ارائه می‌دهد، به این معنی که می‌توانید حتی در شرایط چالش‌برانگیز نیز از عکس‌های شارپ مطمئن باشید.

عکسی از استادیوم که توسط دوربین R5 II گرفته شده است

عکس فوق که چهار مرد در یک استادیوم فوتبال نشان می‌دهد با کانن EOS R5 Mark II گرفته شده است. دوربین کانن EOS R5 Mark II مجموعه‌ای از ویژگی‌های پیشرفته را در مقایسه با کانن EOS R5 معرفی می‌کند، از جمله حالت AF اولویت اکشن. این حالت، سوژه‌های با حرکت سریع را در ورزش‌های کلیدی - مانند فوتبال، بسکتبال و والیبال - تشخیص می‌دهد و فوکوس دقیق را بر روی آنها حفظ می‌کند، بدون اینکه دوربین به دیگر سوژه‌های درون کادر توجه کند. این عکس با کانن EOS R5 Mark II با تنظیمات 1/4000 ثانیه، f/2.8، و ISO200 گرفته شده است.

 

  1.  فوکوس خودکار پیشرفته و حالت فوکوس اولویت اکشن

برای هر عکاس یا فیلمبردار، فوکوس اهمیت زیادی دارد. در حالی که دوربین کانن EOS R5 از فناوری Dual Pixel CMOS AF II بهره می‌برد، دوربین کانن EOS R5 Mark II با جدیدترین نسل فناوری فوکوس خودکار، یعنی Dual Pixel Intelligent AF، مجهز شده است که دقت و پاسخگویی لازم برای تصاویر استثنایی را فراهم می‌کند. الگوریتم دوربین کانن EOS R5 Mark II به فوکوس خودکار امکان می‌دهد تا حتی در صورت ورود شیء دیگری به کادر، بر روی سر یک شخص متمرکز بماند، که این ویژگی در هنگام عکاسی در مناطق شلوغ بسیار مفید است.

فوکوس خودکار دوربین کانن EOS R5 Mark II همچنین برای مواقعی که وضعیت سوژه و نور تغییر می‌کند بهبود یافته است. دقت تشخیص برای سوژه‌های کوچک بهبود یافته و همچنین دقت ردیابی برای حیوانات و وسایل نقلیه و همچنین افراد افزایش یافته است.

ویژگی قابل توجه دیگر، حالت فوکوس اولویت اکشن در دوربین کانن EOS R5 Mark II است که برای فیلمبرداری و عکاسی از ورزش‌ها طراحی شده است. با ترکیب فناوری یادگیری عمیق و پردازنده جدید DIGIC Accelerator، سیستم می‌تواند سر، اندام‌ها، اندازه بدن، وضعیت، جهت و سرعت بازیکنان و همچنین توپ‌ها در فوتبال، والیبال و بسکتبال را تحلیل کند.

این ویژگی برجسته می‌تواند به طور خودکار بازیکنی که در حال انجام یک حرکت بحرانی است، مانند پاس سریع در فوتبال، را دنبال کند و فوکوس سریع و دقیقی روی سوژه‌های در حال حرکت برای عکس‌های پویا ایجاد کند.

دوربین کانن EOS R5 Mark II شامل نسخه بهبود یافته‌ای از ویژگی Register People Priority است که اولین بار در دوربین کانن EOS R3 معرفی شد و به دوربین امکان می‌دهد تا افراد منتخب را حتی در محیط‌های شلوغ شناسایی و دنبال کند.

این ویژگی برای عکاسان مراسم عروسی و رویدادها بسیار مفید است. اگر در حال عکاسی از یک رویداد فرش قرمز هستید، ممکن است بخواهید بر روی افراد خاصی در میان جمعیت تمرکز کنید. با Register People Priority، می‌توانید دوربین را تنظیم کنید تا چهره‌های اولویت‌دار را بر اساس تصاویر موجود در کارت حافظه یا تصاویری که در همان لحظه می‌گیرید، شناسایی کند و اولویت‌ها را در دوربین تغییر دهید. این ویژگی اکنون هوشمندتر شده و می‌تواند چهره‌ها را حتی زمانی که به طور کامل به دوربین نگاه نمی‌کنند شناسایی کند. پس از شناسایی، می‌تواند حتی اگر برای مدت کوتاهی پوشیده یا پنهان شوند، آن‌ها را دنبال کند.

یک تکنسین با دستکش سفید در حال تمیز کردن حسگر یک دوربین کانن. آیا مالک تجهیزات کانن هستید؟ تجهیزات خود را ثبت کنید تا به مشاوره‌های تخصصی، خدمات تجهیزات، رویدادهای الهام‌بخش و پیشنهادهای ویژه انحصاری از طریق خدمات حرفه‌ای کانن (CPS) دسترسی پیدا کنید. اکنون به CPS بپیوندید

علاوه بر این، دوربین کانن EOS R5 Mark II شامل ویژگی جدید دیگری از دوربین کانن EOS R3 است که در دوربین کانن EOS R5 وجود ندارد: فوکوس خودکار کنترل چشم، که با تشخیص نقطه‌ای که در منظره‌یاب نگاه می‌کنید، نقطه فوکوس را تنظیم یا تغییر می‌دهد. این ویژگی در دوربین کانن EOS R5 Mark II حتی پیشرفته‌تر از EOS R3 است، با اپتیک فشرده جدید و الگوریتم تشخیص خط دید اصلاح شده که با سرعت نمونه‌برداری دو برابر قبلی عمل می‌کند و دامنه و دقت بیشتری را فراهم می‌کند.

عکاسی با دوربین Canon R5 II

 در مقایسه با کانن EOS R5، دوربین کانن EOS R5 Mark II عکاسی هیبریدی را با امکان گرفتن عکس‌های با کیفیت بالا حتی در حین ضبط همزمان در Full HD با 60p یا 30p به سطح جدیدی می‌برد.

 

  1. قابلیت‌های پیشرفته فیلمبرداری

به عنوان دوربین‌های هیبریدی واقعی، هر دو دوربین کانن EOS R5 و کانن EOS R5 Mark II در ضبط ویدیو عالی عمل می‌کنند. EOS R5 اولین دوربین بدون آینه فول فریم بود که توانست ویدیوهای 12 بیتی 8K RAW را به صورت داخلی با سرعت 30 فریم در ثانیه، یا ویدیوهای 10 بیتی 4K با سرعت 120 فریم در ثانیه ضبط کند. دوربین کانن EOS R5 Mark II حتی فراتر رفته و امکان ضبط ویدیوهای با وضوح بالا در 8K RAW تا سرعت 60 فریم در ثانیه، و همچنین ویدیوهای 4K تا سرعت 120 فریم در ثانیه و با کیفیت بهبود یافته در 60 فریم در ثانیه از 8K فراهم کرده است. همچنین، ویدیوهای Full HD با سرعت 240 فریم در ثانیه برای ایجاد اثرات اسلوموشن در دسترس هستند که از تثبیت‌کننده تصویر نسل جدید دوربین کانن EOS R5 Mark II بهره می‌برند و تا 8.5 استاپ تثبیت در مرکز کادر و 7.5 استاپ در گوشه‌ها ارائه می‌دهد.

برای خالقان هیبریدی، دوربین کانن EOS R6 Mark II کنترل مفیدی را در بالای دوربین معرفی کرد که به شما امکان می‌دهد بلافاصله از حالت عکاسی به حالت فیلمبرداری تغییر حالت دهید. دوربین کانن EOS R5 Mark II این ویژگی را به عنوان اولین دوربین بدون آینه فول فریم کانن که قادر به ضبط همزمان ویدیو و عکس است، ارتقا داده است. به این معنی که به جای تغییر از یکی به دیگری یا استخراج عکس‌ها از فیلم، می‌تواند تصاویر 8K کامل (16:9 JPEG) را تا سرعت 7.5 فریم در ثانیه در حین فیلمبرداری (FHD 25p/30p) ضبط کند و این امکان را فراهم می‌آورد که به طور همزمان هم عکس‌های ثابت و هم فیلم از همان لحظه را ثبت کنید.

در حالی که هر دو دوربین کانن EOS R5 و کانن EOS R5 Mark II از Canon Log 3 پشتیبانی می‌کنند، تنها دوربین کانن EOS R5 Mark II از Canon Log 2 نیز پشتیبانی می‌کند، که به شما انعطاف بیشتری در پس‌تولید می‌دهد و امکان هم‌راستایی با دوربین‌های سینمایی زمانی که به یک دوربین B نیاز است را فراهم می‌آورد.

دوربین کانن EOS R5 Mark II همکاری را حتی ساده‌تر می‌کند، با ارائه فرمت‌ها و تنظیمات ضبط فیلم Cinema EOS، از جمله تنظیمات مانیتور Waveform. علاوه بر این، دارای خروجی HDMI نوع A با اندازه کامل و لامپ Tally جلو، استفاده از نامگذاری استاندارد فایل‌ها برای ویدیو و پشتیبانی از صدای چهار کاناله برای کیفیت و انعطاف بیشتر در پس‌تولید است.

عکس گرفته شده با دوربین Canon R5 II

 عکس فوق با کانن EOS R5 Mark II. گرفته شده است . ردیابی فوکوس خودکار دوربین کانن EOS R5 Mark II برای افراد، حیوانات و اشیاء بهبود یافته است و حتی اشیائی که لحظاتی از دید خارج می‌شوند، به طور پیوسته ردیابی شده و در فوکوس شارپ نگه داشته می‌شوند.

عکسی از کنسرت که توسط دوربین R5 II گرفته شده است

یک دختر روی صحنه ایستاده و گیتار می‌نوازد با یک چلچراغ که بالای سرش قرار دارد و یک نورافکن ناشناخته از سمت چپ به کادر وارد می‌شود. عکس گرفته شده با کانن EOS R5 Mark II. قابلیت‌های پیشرفته عکاسی پیوسته دوربین کانن EOS R5 Mark II با فوکوس خودکار و ردیابی به شما امکان می‌دهد تا 15 فریم قبل از فشار کامل شاتر را ثبت کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ لحظه‌ای را از دست ندهید. عکس گرفته شده با کانن EOS R5 Mark II و لنز کانن RF 28-70mm F2 L USM با تنظیمات 1/500 ثانیه، f/2.0 و ISO3200.

 

  1. عکاسی پیش‌پیوسته

برای عکاسی از ورزش، اکشن و حیات وحش، و همچنین در بسیاری از موقعیت‌های روزمره از عکاسی از اجراکنندگان روی صحنه تا حیوانات خانگی در حال بازی، اغلب نیاز به عکاسی سریع دارید. برای برآورده کردن این نیاز، دوربین EOS R5 حداکثر سرعت شاتر سریع (با استفاده از شاتر الکترونیکی) تا 1/8000 ثانیه و عکاسی پیوسته با سرعت تا 20 فریم در ثانیه را ارائه می‌دهد. دوربین کانن EOS R5 Mark II بار دیگر این قابلیت‌ها را ارتقا می‌دهد، با ارائه سرعت شاتر تا 1/32000 ثانیه و عکاسی پیوسته با سرعت تا 30 فریم در ثانیه با ردیابی کامل فوکوس خودکار.

علاوه بر این، دوربین کانن EOS R5 Mark II دارای ویژگی جدید و هیجان‌انگیز عکاسی پیش‌پیوسته است که 15 فریم را قبل از فشار کامل دکمه شاتر ذخیره می‌کند. این ویژگی به شما امکان می‌دهد حتی زمانی که نمی‌توانید دقیقاً پیش‌بینی کنید که چه زمانی باید عکاسی را شروع کنید، عمل را ثبت کنید. این ویژگی مشابه گزینه پیش‌ضبط معرفی شده در حالت Burst RAW دوربین EOS R6 Mark II است، اما در دوربین کانن EOS R5 Mark II این قابلیت در حالت‌های HEIF، JPEG یا RAW کار می‌کند و بهترین شانس را برای گرفتن آن شات غیرقابل تکرار به شما می‌دهد.

کانکتورهای R5 II

 

 دوربین کانن EOS R5 Mark II با وجود فشرده بودن، مجموعه کاملی از اتصالات از جمله خروجی HDMI نوع A با اندازه کامل و دو اسلات کارت حافظه با پشتیبانی از کارت‌های حافظه CF Express تا 2 ترابایت را ارائه می‌دهد. با استفاده از کارت CF Express، دوربین کانن EOS R5 Mark II می‌تواند 760 فایل JPEG یا 230 فایل RAW را عکاسی کند، به این معنی که می‌توانید برای مدت طولانی‌تری عکاسی کنید.

 

ارتباط گوشی هوشمند با دوربین R5 II

دوربین‌های کانن EOS R5 و کانن EOS R5 Mark II با اپلیکیشن Canon Camera Connect سازگار هستند و به عکاسان امکان کنترل دوربین از راه دور و انتقال تصاویر - یا در مورد دوربین کانن EOS R5 Mark II، حتی پخش زنده - را به صورت بی‌سیم می‌دهد.

 

  1. طراحی فشرده و اتصال حرفه‌ای

به لطف مانت RF و نوآوری‌های طراحی که امکان‌پذیر می‌سازد، تمامی دوربین‌های بدون آینه سیستم کانن EOS R نسبت به دوربین‌های DSLR پیشین خود سبک‌تر و راحت‌تر در دست گرفتن هستند. حتی با وجود قابلیت‌های قدرتمند خود، دوربین کانن EOS R5 Mark II همچنان در این سنت طراحی فشرده و ارگونومیک ادامه می‌دهد و تنها کمی بیش از 10 گرم بیشتر از EOS R5 وزن دارد.

هر دو دوربین دارای Wi-Fi و بلوتوث هستند که به شما امکان می‌دهند محتوای خود را در حال حرکت به اشتراک بگذارید و آپلود کنید. با این حال، دوربین کانن EOS R5 Mark II اتصالات سریع‌تری را ارائه می‌دهد و از Wi-Fi 6E، شبکه بی‌سیم (Wireless LAN IEEE 802.11ax 2×2 MIMO) با اتصال مجدد خودکار به نقطه دسترسی، و چند رشته‌ای FTP با انتقال خودکار تصاویر برنامه‌ریزی شده هنگام برقراری اتصال FTP پشتیبانی می‌کند. همچنین در برخی مناطق از باندهای Wi-Fi بیشتری نسبت به EOS R5 پشتیبانی می‌کند (6GHz / 5GHz / 2.4GHz) و دارای بلوتوث 5.3 است که نسبت به EOS R5 یک ارتقا محسوب می‌شود.

تمام این موارد به اتصالات سریع‌تر و قابل اطمینان‌تر منجر می‌شود، چه نیاز به آپلود سریع یک دسته تصاویر به فضای ابری یا سرور FTP داشته باشید، یا بخواهید دوربین را به‌صورت بی‌سیم با استفاده از اپلیکیشن Canon Camera Connect روی گوشی هوشمند خود کنترل کنید.

عکس در شرایط کنسرت با R5 II

 چه در حال عکاسی از تصاویر ثابت یا فیلم باشید، با دوربین کانن EOS R5 Mark II مطمئن باشید که می‌توانید هر دو را به صورت یکپارچه ثبت کنید. قابلیت‌های بی‌نظیر هیبریدی دوربین به آنتونی روبنستاین امکان داد تا در مدت زمان فقط 48 ساعت یک ویدیو موسیقی برای تیک‌تاک با حضور هانا لیلی فیلم‌برداری و ویرایش کند.

 

  1. تکامل بعدی در دوربین‌های بدون آینه فول فریم

هر دو دوربین کانن EOS R5 و کانن EOS R5 Mark II می‌توانند تصاویر را با رزولوشن فوق‌العاده 45 مگاپیکسل ثبت کنند، اما سنسور جدید فول فریم با نوردهی پشتی و لایه‌ای در دوربین کانن EOS R5 Mark II سرعت خواندن سریع‌تری دارد، که به معنای کاهش بیشتر اعوجاج شاتر غلتان، سرعت عکاسی پیوسته سریع‌تر و عملکرد بهبود یافته در نور کم است.

دوربین کانن EOS R5 Mark II مجهز به پردازشگر جدید DIGIC Accelerator است که توان پردازش تصویر اضافی فراهم می‌کند. با استفاده از یادگیری ماشینی، این پردازشگر امکان ارائه عملکردهای نوآورانه‌ای مانند کاهش نویز تصویر با استفاده از شبکه عصبی در داخل دوربین و گزینه جدید بزرگنمایی تصویر در دوربین را فراهم می‌کند که قادر به تولید تصاویر خیره‌کننده تا 179 مگاپیکسل (4 برابر 45 مگاپیکسل) است. این ویژگی امکان بزرگنمایی تصاویر برش خورده را قبل از ارسال به بخش عکس یا چاپ در اندازه پوستر یا بیلبورد فراهم می‌کند. دوربین EOS R5 دارای حالت رزولوشن بالا با استفاده از IBIS است که قادر است با ترکیب 9 شات، تصویری با رزولوشن موثر تقریباً 400 مگاپیکسل تولید کند. این ویژگی، اما، از 9 شات مجزا استفاده می‌کند و ممکن است تحت تأثیر تاری حرکت قرار گیرد، در حالی که قابلیت بزرگنمایی دوربین EOS R5 Mark II می‌تواند به یک تصویر واحد اعمال شود و بنابراین با موضوعات پرسرعت نیز کار می‌کند.

دیگر ویژگی‌های جدید و بهبود یافته در دوربین کانن EOS R5 Mark II شامل حالت نمایش بدون وقفه است که اطمینان می‌دهد نمایاب در حین عکاسی پیوسته سیاه نمی‌شود. علاوه بر این، کاربران می‌توانند برچسب‌های صوتی به تصاویر ثابت اضافه کنند و تنظیمات مرتبط با فوکوس خودکار را ثبت و بازیابی کنند. عکاسی با فلاش اکنون با شاتر الکترونیکی پشتیبانی می‌شود و عکاسی ضد‌فلیکر بهبود یافته است، که حتی از دوربین EOS R3 نیز برتری دارد.

عکاسی در نور کم با دوربین Canon R5 II

دوربین کانن EOS R5 یک معیار جدید ایجاد کرد، اما دوربین کانن EOS R5 Mark II عکاسی هیبریدی را به سطح بعدی می‌برد و از فناوری‌های پیشرفته پردازنده و سنسور بهره می‌برد. برای داستان‌پردازان خلاق در تقریباً هر ژانری - از ورزش و اکشن گرفته تا حیات وحش، و از اخبار و رویدادها تا فیلمسازی مستقل - دوربین کانن EOS R5 Mark II عملکرد بالا، قابلیت‌های انقلابی و تسلط بی‌چون و چرای بر عکاسی ثابت و ویدیو را ارائه می‌دهد.

 

 

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها