معرفی دقیق و جزء به جزء دوربین Canon EOS R1

 

 

دوربین EOS R1 به عنوان پرچمدار دوربین‌های بدون آینه کانن معرفی شده است و نخستین بدنه از سری EOS است که پس از EOS-1D X Mark III در سال 2020، نام سری 1 را به خود اختصاص داده است.

این اقدام کانن با روند معمول عرضه دوربین‌های سری EOS-1 در دهه گذشته همخوانی دارد. این دوربین، همچون بسیاری از مدل‌های دیگر سری 1، به گونه‌ای طراحی شده است که ویژگی‌ها و مشخصاتی را ارائه دهد که برای عکاسان ورزشی و خبری مناسب باشد؛ آن‌هایی که به عملکرد بالا و دوربینی با بالاترین سطح مقاومت نیاز دارند.

دوربین EOS R1 از لحاظ قابلیت اطمینان و دوام هم‌سطح با مدل 1D X Mark III است، اما از نظر ویژگی‌های پیشرفته، بالاتر از مدل EOS R3 قرار می‌گیرد.

 

مشخصات کلیدی دوربین EOS R1 به شرح زیر است:

  • سنسور 24.2 مگاپیکسلی CMOS Stacked Dual Pixel
  • پوشش 100٪ فوکوس خودکار با سنسورهای نوع متقاطع
  • قابلیت تصویربرداری بدون وقفه تا 40 فریم در ثانیه (JPEG+Raw)
  • امکان پیش ضبط برای عکس و فیلم (1/2 ثانیه برای عکس، 3 یا 5 ثانیه برای فیلم)
  • کنترل توسط چشم با قابلیت تشخیص چشم بهبود یافته
  • فوکوس خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی و حالت‌های پردازش پس از شلیک
  • ضبط ویدیوی خام داخلی با کیفیت 6k/60p
  • ضبط DCI-4K تا 120 فریم در ثانیه
  • پروفایل گامای Canon C-Log2
  • اتصال Wi-Fi 6E و اترنت

کانن اعلام کرده است که دوربین EOS R1 در اواخر سال 2024 با قیمت پیشنهادی 6300 دلار به بازار عرضه خواهد شد.

 

همان‌طور که از دوربین‌های سری 1 کانن انتظار می‌رود، دوربین EOS R1 به جدیدترین و سریع‌ترین فناوری‌های کانن برای ثبت و پردازش تصاویر مجهز شده است.
سنسور دوربین EOS R1 با سرعتی بیشتر از هر سنسوری که تاکنون در دوربین‌های کانن دیده شده، طراحی شده است و نرخ بازخوانی کامل سنسور آن 2.8 میلی‌ثانیه (1/360) در هنگام عکاسی است. این سرعت در مقایسه با کمتر از 5 میلی‌ثانیه در مدل EOS R3 نشان می‌دهد که خوانش کامل سنسور R1 تقریباً دو برابر سریع‌تر از R3 انجام می‌شود.

علاوه بر افزایش سرعت، سنسور R1 دارای پوشش 100٪ فوکوس خودکار (AF) با سنسورهای نوع متقاطع است. این قابلیت با چرخاندن هر خط دیگر از پیکسل‌های دو پیکسلی PDAF سنسور به اندازه 90 درجه، به منظور ایجاد مناطق PDAF حساس به خطوط افقی و عمودی، امکان‌پذیر می‌شود. فوکوس خودکار نوع متقاطع تنها در حالت عکاسی فعال است و در شرایط خاصی مانند نورهای سوسو زن عملکرد ندارد.

سنسور جدید این دوربین قابلیت تصویربرداری مداوم بدون وقفه تا 40 فریم در ثانیه را در حالت 14 بیتی فراهم می‌کند.
 

دوربین EOS R1 از پردازنده Digic X کانن به همراه یک هم‌پردازنده جدید به نام Digic Accelerator استفاده می‌کند. کانن ادعا کرده است که این هم‌پردازنده نقش کلیدی در بهبود ویژگی‌های فوکوس خودکار دوربین دارد، به‌ویژه آن‌هایی که از قابلیت‌های هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری ماشینی بهره می‌برند.

نتیجه این ترکیب این است که دوربین نه تنها می‌تواند یک سوژه را شناسایی کند، بلکه در شرایط خاص، قادر است نوع اقداماتی که آن سوژه انجام می‌دهد را نیز تشخیص دهد؛ به عنوان مثال، شناسایی فردی که در حال حرکت به سمت سبد با توپ بسکتبال است. این قابلیت به دوربین این امکان را می‌دهد که سوژه اصلی را در یک صحنه اولویت‌بندی کرده و فوکوس خودکار را بر روی آن حفظ کند.

 

فوکوس خودکار

کانن اعلام کرده است که دوربین R1 پیشرفته‌ترین سیستم فوکوس خودکار را در میان بدنه‌های سری EOS ارائه می‌دهد که این سیستم بر اساس چندین ویژگی جدید طراحی شده است.

 

دوربین EOS R1 نسخه به‌روز شده‌ای از سیستم فوکوس خودکار کنترل شده با چشم را دریافت کرده است که قبلاً در EOS R3 مشاهده شده بود. این سیستم که نسخه‌ای مدرن از فناوری است که در برخی از دوربین‌های فیلم EOS کانن در دهه‌های 1990 و 2000 به کار رفته بود، به کاربر امکان می‌دهد تا با دنبال کردن چشم، هدف فوکوس را در منظره‌یاب جابجا کند. زمانی که هدف فوکوس به سوژه نزدیک شد، با فعال کردن فوکوس خودکار، دوربین روی سوژه قفل شده و به ردیابی آن ادامه می‌دهد.

 

فوکوس خودکار با کنترل چشم

فوکوس خودکار کنترل شده با چشم در مدل‌های قبلی EOS به عنوان یک ویژگی مورد بحث قرار گرفته بود، زیرا برای همه کاربران به طور یکسان کار نمی‌کرد. اما کانن امیدوار است که در R1 (و R5 II) این موضوع را بهبود بخشد. سیستم جدید دارای میدان دید وسیع‌تری برای ردیابی بهتر چشم است که منجر به افزایش ناحیه منظره‌یاب و تطبیق بیشتر با چشم کاربر می‌شود. علاوه بر این، اپتیک جمع‌وجور جدید و الگوریتم بهبود یافته تشخیص خط دید، امکان استفاده از این سیستم را حتی با فاصله بیشتر چشم از منظره‌یاب فراهم می‌کند. این نسخه به‌روز شده همچنین قابلیت تشخیص عینک را نیز شامل می‌شود که عملکرد سیستم برای کاربران عینکی را بهبود می‌بخشد.

 

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم جدید، حالت فوکوس خودکار با اولویت بر عمل است. این حالت از فناوری یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل صحنه و پیش‌بینی مهم‌ترین سوژه‌ها بر اساس زمینه صحنه استفاده می‌کند. به عنوان مثال، هنگام عکاسی از بسکتبال، سیستم فوکوس خودکار معمولاً تلاش می‌کند تا بر روی بازیکنی که توپ را در اختیار دارد تمرکز کند، حتی اگر آن بازیکن با دیگر بازیکنانی که ظاهری مشابه دارند، برخورد کند. اگر بازیکن توپ را پاس دهد، سیستم فوکوس خودکار به طور خودکار بازیکن جدید را که توپ را دریافت کرده است، در اولویت قرار می‌دهد.

در حال حاضر، حالت فوکوس خودکار با اولویت بر عمل برای ورزش‌هایی همچون فوتبال، بسکتبال و والیبال آموزش دیده است. یکی از نمایندگان کانن اشاره کرده است که ممکن است در آینده ورزش‌های بیشتری به این حالت افزوده شود.
 

 

 

دوربین EOS R1 به کاربران این امکان را می‌دهد که افراد خاصی را که سیستم فوکوس خودکار (AF) باید بر آن‌ها تمرکز کند، از پیش ثبت کنند. در این دوربین می‌توان حداکثر ده نفر را ثبت کرد و اضافه کردن یک نفر به لیست ثبت‌شده‌ها به سادگی انتخاب یک بانک حافظه و گرفتن عکس از آن فرد است. اولویت‌بندی نسبی میان افراد ثبت‌شده را نیز می‌توان با تغییر ترتیب آن‌ها در منوی دوربین به راحتی تنظیم کرد.

این ویژگی، یعنی اولویت‌بندی فرد از پیش ثبت‌شده، در شرایطی که تعداد زیادی از افراد قابل شناسایی در یک کادر وجود دارند، اما تنها تعداد محدودی از آن‌ها مورد نظر برای فوکوس هستند، مفید واقع می‌شود؛ مانند یک ورزشکار خاص در یک مسابقه یا یک عروس و داماد در یک جشن عروسی.

 

حالت تصویربرداری پیش‌پیوسته

حالت تصویربرداری پیش‌پیوسته در EOS R1 امکان ضبط تصاویر ثابت یا ویدیو را قبل از فشردن کامل دکمه شاتر فراهم می‌کند. در حالت تصویربرداری مداوم، دوربین می‌تواند نیم ثانیه از تصاویر بافر شده (حداکثر 20 عکس با بالاترین سرعت عکسبرداری) را از قبل ضبط کند. این فرآیند می‌تواند در فرمت‌های JPEG، HEIF یا Raw انجام شود. در حالت فیلمبرداری، دوربین قادر است سه تا پنج ثانیه ویدیو را پیش از شروع ضبط اصلی، ثبت کند.

 

هوش مصنوعی دوربین و پردازش تصویر

پردازش تصویر درون دوربین، که با هوش مصنوعی آموزش دیده است، دو ویژگی جدید را اضافه می‌کند که عملکردهای یادگیری عمیق را که معمولاً در نرم‌افزارهایی مانند Adobe Camera Raw مشاهده می‌شود، 1) تکرار کاهش نویز شبکه داخلی 2) ارتقاء مقیاس تصویر.
 

 

کاهش نویز شبکه عصبی به منظور بهبود کیفیت تصویر بدون کاهش جزئیات طراحی شده است. این ویژگی برای اجرا به یک تصویر خام نیاز دارد و از طریق منوی تبدیل Raw درون دوربین و در حالت پخش اعمال می‌شود. این قابلیت می‌تواند روی چندین تصویر انتخابی اعمال شود، اما پس از ضبط باید به صورت انتخابی اجرا شود.

ارتقاء مقیاس درون دوربین اندازه تصویر را در هر جهت دو برابر افزایش می‌دهد و در نتیجه، وقتی روی عکس‌های R1 اعمال شود، تصویری با وضوح 96 مگاپیکسل به دست می‌آید. کانن جزئیات زیادی درباره روش‌شناسی این فرآیند فاش نکرده است، اما اعلام کرده که این ارتقاء مقیاس از هوش مصنوعی مولد استفاده نمی‌کند. نکته جالب اینجاست که این ارتقاء مقیاس تنها روی تصاویر JPEG یا HEIF قابل اجرا است.

 

 

امکان اعمال کاهش نویز یا ارتقاء مقیاس به یک تصویر وجود دارد، اما نه به هر دو به صورت همزمان. پردازش تصاویر با هر یک از این ویژگی‌ها چند ثانیه طول می‌کشد که دلیل عدم دسترسی این ویژگی‌ها در زمان عکاسی را توضیح می‌دهد. با این حال، قابلیت پردازش دسته‌ای تصاویر برای افزایش کارایی وجود دارد.

 

تشخیص تصویر تاری/خارج از فوکوس

ویژگی جدید تشخیص تصویر Blur/خارج از فوکوس، به بهینه‌سازی فرآیند حذف تصاویر پس از عکاسی کمک می‌کند. با فعال شدن این ویژگی، دوربین R1 هر عکسی را که گرفته می‌شود تحلیل می‌کند و تلاش می‌کند تا عکسی که در آن سوژه اصلی در فوکوس است را تشخیص دهد. سپس دوربین یک برچسب ابرداده به هر تصویر اضافه می‌کند که می‌تواند توسط نرم‌افزار DPP کانن در مراحل بعدی خوانده شود یا به عنوان معیار انتخاب در منوی پخش استفاده شود. کانن اعلام کرده است که این ویژگی می‌تواند در هر برنامه شخص ثالثی که برای پشتیبانی از این برچسب به‌روزرسانی شده، پیاده‌سازی شود.

برای استفاده از تشخیص تصویر Blur/خارج از فوکوس، این ویژگی باید قبل از عکاسی فعال شود و امکان اعمال آن به تصاویر از پیش گرفته شده وجود ندارد.

 

ویدئو در دوربین Canon EOS R1

دوربین EOS R1 کانن، به عنوان یک دوربین حرفه‌ای مدرن با سنسور CMOS انباشته، دارای ویژگی‌های ویدیویی قابل توجهی است. این دوربین با سنسور 24 مگاپیکسلی خود، قادر به ضبط ویدیوی 8K نیست، اما می‌تواند فیلم‌های 6K Raw را با نسبت تصویر 1.89:1 و تا 60 فریم در ثانیه ثبت کند. همچنین، امکان ضبط ویدیوی DCI یا UHD 4K تا 60p که از 6K مشتق شده است، فراهم شده است. این دوربین همچنین حالت‌های DCI و UHD 4K زیرنمونه‌ای را ارائه می‌دهد که اجازه ضبط تا 120p را می‌دهد.

 

کانن در طراحی EOS R1 تلاش کرده است تا این دوربین به راحتی با گردش کاری دوربین‌های Cinema EOS هماهنگ شود. برای این منظور، قابلیت‌های متعددی برای مقایسه راحت‌تر فیلم‌های ثبت شده ارائه شده است. یکی از این قابلیت‌ها، استفاده از منحنی C-Log2 با دامنه دینامیکی گسترده‌تر است که در کنار C-Log3، که برای شرایطی با دامنه دینامیکی کمتر استفاده می‌شود، ارائه می‌گردد. همچنین، از فرمت‌های فایل XF-HEVC S و XF-AVC S که در دوربین‌های حرفه‌ای کانن استفاده می‌شود، پشتیبانی می‌شود.

 

علاوه بر این، EOS R1 به ابزارهای پشتیبانی ویدیویی پیشرفته‌ای مانند نمایشگرهای رنگی کاذب برای تجسم نوردهی مجهز شده است. این دوربین همچنین دارای لامپ شمارشی در جلوی بدنه است که به نشان دادن وضعیت ضبط کمک می‌کند. از دیگر قابلیت‌های آن می‌توان به مدیریت ورودی‌های صوتی دیجیتال از طریق کانکتورهای کفش چندمنظوره و کنترل جداگانه سطح ورودی چهار کاناله اشاره کرد.

 

حالت تصویر برداری دوگانه

EOS R1 همچنین حالت تصویربرداری دوگانه‌ای را فراهم می‌کند که به کاربر اجازه می‌دهد در حین ضبط ویدیو، تصاویر JPEG را نیز ضبط کند. در این حالت، دوربین ویدیوی FullHD را تا 30p ضبط می‌کند و همزمان JPEG‌هایی با وضوح 17 مگاپیکسل و نسبت تصویر 16:9 را با سرعت 10 فریم در ثانیه ثبت می‌کند.

 

کنترل دما

از لحاظ مدیریت دما، کانن برای خنک نگه داشتن دوربین در حین عکسبرداری، تدابیر ویژه‌ای در نظر گرفته است. به گفته این شرکت، EOS R1 می‌تواند بیش از دو ساعت در دمای 23 درجه سانتیگراد و در حین ضبط 6K/60 Raw، با ضبط پروکسی 4K/60، کار کند. زمان ضبط در حالت 4K/60 مشتق شده، به 109 دقیقه کاهش می‌یابد، اما در حالت 4K/60 زیرنمونه، این زمان مجدداً به بیش از دو ساعت افزایش می‌یابد.

 

مقایسه EOS R1 با دیگر دوربین‌های همتای خود

دوربین EOS R1 به عنوان نسل بدون آینه سری EOS-1، جایگزین مدل‌های قبلی همچون EOS-1D X Mark III شده است. برخلاف دیگر تولیدکنندگان، کانن در این مدل، از سنسور با وضوح بالاتر استفاده نکرده و آن را در کنار سایر دوربین‌های 24 مگاپیکسلی با کارایی بالا مانند EOS R3 و Sony a9 III مقایسه می‌کند.

 

 

دوربین EOS R1 در بسیاری از جنبه‌ها نسبت به مدل 1D X III برتری دارد، با این حال در چند مورد مانند عمر باتری و عکسبرداری پشت سر هم با شاتر مکانیکی، 1D X III هنوز مزیت‌هایی دارد. عمر باتری، با وجود عدم نیاز به استفاده از منظره‌یاب الکترونیکی (EVF) با وضوح بالا، همچنان به عنوان یک مزیت بالقوه برای DSLRها محسوب می‌شود، اگرچه سیستم رتبه‌بندی CIPA ممکن است این مزیت را بزرگ‌نمایی کند. همچنین، در حالی که 1D X III از عکسبرداری سریع‌تری با شاتر مکانیکی برخوردار است، این مزیت چندان معنادار نیست، چرا که شاتر الکترونیکی R1 از شاتر مکانیکی آن سریع‌تر عمل می‌کند.

 

کاربرانی که همچنان به استفاده از منظره‌یاب نوری علاقه دارند، ممکن است تجربه بهتری با 1D X III داشته باشند. اما اگر مشکلی با EVF نداشته باشید، EOS R1 از نظر اندازه و وزن نسبت به 1D X III مزیت قابل توجهی دارد. برای کسانی که طراحی کلی R1 را می‌پسندند اما به دنبال بدنه‌ای کوچک‌تر و سبک‌تر هستند، EOS R3 نیز گزینه‌ای مناسب است که بسیاری از ویژگی‌های R1 را داراست.

در این بین، دوربین Sony a9 III نقش یک چالش‌گر را ایفا می‌کند. این دوربین با بدنه‌ای کوچک و فول فریم، احتمالاً برای کاربرانی با نیازهای متفاوت نسبت به مدل‌های کانن جذاب خواهد بود. این تفاوت بیشتر به ترجیح کاربران بازمی‌گردد تا به برتری مشخص. سنسور شاتر جهانی این دوربین، آن را از دیگر دوربین‌های بدون آینه متمایز می‌کند و ممکن است بسته به نیاز و سبک عکسبرداری، به عنوان یک عامل تعیین‌کننده مطرح شود. هرچند لازم به ذکر است که ISO پایه بالاتر a9 III ممکن است منجر به کاهش اندکی در کیفیت تصویر شود.
 


 

دوربین EOS R1 از لحاظ وزن و حس شبیه به دوربین‌های سری EOS-1 است و ساختاری مقاوم دارد که به نظر می‌رسد حتی در شرایط سخت نیز بتواند به خوبی عمل کند. این دوربین از نظر اندازه و وزن در حد واسطی بین EOS R3 و EOS-1D X Mark III قرار دارد که جایگزین آن خواهد شد. تفاوت اصلی بین EOS R1 و 1D X Mark III در ارتفاع و وزن دوربین است؛ EOS R1 حدود 18 میلی‌متر کوتاه‌تر و بیش از 300 گرم (10.6 اونس) سبک‌تر از مدل قبلی خود است.
 

 

دوربین R3 به‌طور قابل توجهی در دست کوچکتر از R1 به نظر می‌رسد. این دوربین نه تنها از نظر ارتفاع کوتاه‌تر است، بلکه بدنه آن تقریباً یک سانتی‌متر باریک‌تر از دوربین‌های سری 1 می‌باشد. بنابراین، اگر قبلاً با دوربین R3 عکاسی کرده‌اید، باید توجه داشته باشید که R1 در مقایسه با آن کمی بزرگتر است.

نکته جالب توجه این است که دوربین R1 دارای یک پنجره کوچک در گوشه سمت چپ پایین پشت دوربین است. یکی از نمایندگان شرکت کانن اعلام کرده است که این پنجره برای یک ویژگی آینده در نظر گرفته شده، اما در حال حاضر هیچ عملکردی ندارد. کاربران می‌توانند حدس‌های خود را در نظرات مطرح کنند.

 

کنترل کننده هوشمند قابل تنظیم

 

کنترلر هوشمند مربوط به دوربین‌های کانن، که ابتدا در مدل 1D X III و سپس در R3 معرفی شد، به عنوان دکمه AF-On و همزمان به عنوان ترک پدی برای حرکت انگشت شست عمل می‌کند. این کنترلر امکان جابجایی نقطه AF در اطراف منظره‌یاب را فراهم می‌کند و با فشردن آن، فوکوس خودکار فعال می‌شود.

در مدل EOS R1، این کنترلر هوشمند به یک کنترلر سه کاره تبدیل شده و قابلیت تشخیص بین وضعیت‌های نیمه فشرده و کاملاً فشرده را، مشابه دکمه شاتر، به دست آورده است. این تغییر به کاربر امکان می‌دهد تا سفارشی‌سازی بیشتری انجام دهد؛ به عنوان مثال، می‌توان آن را به گونه‌ای تنظیم کرد که در حالت نیمه فشرده فوکوس خودکار فعال شود و در حالت کاملاً فشرده، دوربین به سریع‌ترین سرعت عکسبرداری پیوسته تغییر حالت دهد. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا از نرخ انفجار محافظه‌کارانه استفاده کنند، اما در مواقع بحرانی دوربین را به حداکثر سرعت خود برسانند.

با این حال، کنترلر هوشمند به‌طور کامل قابل تنظیم نیست. کاربران می‌توانند یکی از وضعیت‌های نیمه فشرده یا کاملاً فشرده را سفارشی کنند، اما امکان تنظیم هر دو وضعیت به‌طور همزمان وجود ندارد. همچنین، می‌توان یکی از وضعیت‌ها را غیرفعال کرد تا کنترلر به‌صورت مشابه با مدل‌های 1D X III یا R3 عمل کند.



ویوفایندر الکترونیکی EVF

 

منظره‌یاب دوربین R1 به دلیل بهره‌گیری از سیستم به‌روز شده فوکوس خودکار با کنترل چشم، به‌طور محس incentiveتوجهی بزرگتر از دوربین‌های بدون آینه قبلی سری EOS است. این منظره‌یاب الکترونیکی (EVF) از یک نمایشگر OLED با وضوح 9.44 میلیون نقطه استفاده می‌کند و کانن ادعا می‌کند که در حالت شبیه‌سازی منظره‌یاب نوری (OVF)، تقریباً سه برابر روشنایی EVF دوربین R3 را فراهم می‌کند. این منظره‌یاب با بزرگنمایی 0.9 برابر، بالاترین میزان بزرگنمایی را در بین دوربین‌های سری EOS ارائه می‌دهد و 40 درصد بزرگتر از منظره‌یاب دوربین 1D X III است.

همچنین، صفحه نمایش EVF هنگام عکسبرداری، به وضوح پایین‌تر نمی‌آید. با این حال، کانن تأیید کرده است که در حالی که حالت شبیه‌سازی منظره‌یاب نوری (OVF) قابلیت نمایش گستره دینامیکی (DR) بالاتری را ارائه می‌دهد، اما از نمایش HDR تصاویر پشتیبانی نمی‌کند.

در بالای EVF، کفشک چندمنظوره کانن قرار دارد که امکان ارتباط و تأمین انرژی لوازم جانبی مانند آداپتور میکروفون را فراهم می‌کند.

 

منوهای به روز شده در EOS R1

 

 

کانن به سیستم منوی خود یک برگه رنگی جدید اضافه کرده است. این بخش جدید که با عنوان "سبز زیتونی" معرفی شده، تنظیمات مربوط به سفارشی‌سازی کنترل دوربین را در یک منوی واحد متمرکز کرده است تا دسترسی به آن‌ها آسان‌تر شود. این منو شامل سفارشی‌سازی‌های مربوط به هر دو حالت عکسبرداری و پخش است.

 

ذخیره سازی و اتصال

 

دوربین EOS R1 مجهز به دو اسلات کارت CFexpress نوع B است که از ظرفیت‌های حداکثر 2 ترابایت پشتیبانی می‌کند. برخلاف مدل 1D X III که دسترسی به کارت‌ها از طریق درب پشت دوربین انجام می‌شد، در این مدل کارت‌ها از طریق دری در سمت راست بدنه، مشابه دوربین R3، بارگذاری می‌شوند. همچنین، این دوربین دارای یک پورت اترنت 2.5 GBASE-T و پشتیبانی از Wi-Fi 802.11ax برای اتصال مستقیم است. استاندارد جدید WiFi 6E، که از بخش‌هایی از طیف 6 گیگاهرتز علاوه بر باندهای 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز استفاده می‌کند، اتصال سریع‌تری را فراهم می‌کند.

دیگر اتصالات شامل یک پورت USB-C (USB 3.2 Gen 2 با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه)، یک پورت HDMI با اندازه کامل، جک میکروفون 3.5 میلی‌متری، جک هدفون و یک ترمینال PC Sync است.

 

باتری

دوربین Canon EOS R1 از همان باتری LP-E19 که در مدل‌های EOS R3 و EOS-1D X Mark III استفاده می‌شود، بهره می‌برد. با این حال، برخلاف این دوربین‌ها، R1 با باتری‌های قدیمی‌تر LP-E4N یا LP-E4 سازگار نیست. در این دوربین، باتری می‌تواند با هر بار شارژ 700 عکس ثبت کند که بر اساس استاندارد CIPA، نسبت به 440 عکس در R3 حدود 60 درصد افزایش یافته است. اگرچه تست‌های CIPA معمولاً عملکرد واقعی دوربین را برای اکثر کاربران، به‌ویژه در عکاسی مداوم، کمتر از حد معمول نشان می‌دهند، اما این رتبه‌بندی‌ها مبنای خوبی برای مقایسه نسبی بین مدل‌ها ارائه می‌دهند.

کانن یک شارژر باتری همراه با دوربین ارائه می‌دهد. همچنین، دوربین می‌تواند از طریق USB با استفاده از آداپتور برق PD-E1 یا PD-E2 کانن یا یک پاور پک USB PD قدرتمند مشابه شارژ شود.

سخن آخر

دوربین‌های سری EOS-1 کانن بیش از 35 سال قدمت دارند. EOS-1 اصلی در سپتامبر 1989، دو ماه قبل از سقوط دیوار برلین معرفی شد. همان‌طور که این سری از دوربین‌های فیلم به دیجیتال منتقل شد، پیش‌بینی می‌شد که در نهایت به سمت دوربین‌های بدون آینه حرکت کند. اکنون با معرفی EOS R1، کانن رسماً پرچمدار بدون آینه خود را معرفی کرده است.

همواره شرکت‌ها بهترین محصول خود را به عنوان پرچمدار معرفی می‌کنند و کانن به‌صراحت اعلام کرده که EOS R1 چنین محصولی است. با این حال، با توجه به فاصله سه ساله از معرفی R3، ممکن است برخی از کاربران از آنچه به نظر می‌رسد ارتقاهای نسبتاً جزئی باشد، مانند افزایش سرعت عکاسی از 30 به 40 فریم در ثانیه در بازاری که رقبا به 120 فریم در ثانیه رسیده‌اند، ناامید شوند.

Canon EOS R1| F2.8 | 1/1250 sec | ISO 4000

 

دوربین‌های سری EOS-1 تقریباً به‌طور انحصاری برای کاربرانی طراحی شده‌اند که از قبل از این سری استفاده می‌کنند. کانن در گذشته اعلام کرده بود که EOS R3 برای حرفه‌ای‌ها و علاقه‌مندان بسیار متعهد طراحی شده است، در حالی که سری 1 به‌طور کامل برای حرفه‌ای‌هایی ساخته شده که هیچ‌گونه مصالحه‌ای را نمی‌پذیرند.

در این راستا، تفاوت‌هایی بین R1 و R3 وجود دارد. در حالی که R3 دوربینی با مقاومت کامل در برابر شرایط آب و هوایی است، کانن به‌صراحت اعلام کرده که این مدل برای تحمل شرایط سخت مشابه 1D X III طراحی نشده است. این نکته برای R1 بسیار مهم است، زیرا اگر قابلیت اطمینان تجهیزات برای درآمد شما حیاتی باشد، این تفاوت نمی‌تواند نادیده گرفته شود. به‌طور مشابه، 1D X III هنگام عکسبرداری بافر تقریباً نامحدودی دارد، در حالی که با وجود اینکه R3 عملکرد چشمگیری دارد، همچنان محدودتر است. اگرچه هنوز R1 را آزمایش نکرده‌ایم، انتظار می‌رود که عملکرد آن از این نظر مشابه با 1D X III باشد.

R3 احتمالاً به‌عنوان یک پلتفرم آزمایشی برای فناوری‌هایی مانند فوکوس خودکار کنترل شده با چشم استفاده شد، بدون اینکه کانن به‌طور کامل این ویژگی را در برند EOS-1 تعبیه کند. اگر نتیجه این باشد که R1 با نسخه‌ای پیشرفته‌تر و قابل‌اعتمادتر برای حرفه‌ای‌ها عرضه شود، می‌توان منطق پشت این تصمیم را درک کرد.

 

Canon EOS R1|F2.8 | 1/500 sec | ISO

 

 

در خصوص فوکوس خودکار کنترل‌شده با چشم، ادامه سرمایه‌گذاری کانن در این ویژگی نشان‌دهنده پتانسیل بالای آن از نظر کاربری است. این قابلیت می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در تفاوت تجربه عکاسی داشته باشد. کانن به‌خوبی آگاه است که عدم یکنواختی در تجربه کاربری، بزرگ‌ترین مانع برای پذیرش گسترده‌تر این فناوری است و اتصال این ویژگی به یک مدل از سری 1، نویدبخش آن است که جدیدترین نسخه این فناوری عملکردی فراگیرتر داشته باشد.

یکی از عکاسان مشاوره‌ای‌ کانن درباره‌ی این دوربین می‌گوید:
«از لحظه‌ای که با EOS R1 کار کرده‌ام تا همین الان، به جرات می‌توانم بگویم که تجربه عکاسی با آن بیشتر به R3 شباهت دارد تا 1D X III، به‌ویژه به این دلیل که R3 نیز دوربینی بدون آینه با فوکوس خودکار کنترل‌شده با چشم است.

با این حال، ذات وجودی دوربین EOS 1D X III به‌وضوح در R1 وجود دارد و این دوربین حس سنگین و مقاومی دارد که در R3 آن را نمی‌توان تجربه کرد. با اشتیاق منتظر هستم تا R1 را در شرایط سخت و محدودیت‌ها آزمایش کنم و عملکرد آن را ببینم.»

ما هم امیدواریم که کانن، این حالت جدید Action Priority AF را که با تمرکز بر عکاسی ورزشی طراحی شده، مطابق وعده‌های خود ساخته باشد. اگر این ویژگی به درستی کار کند، می‌تواند عملکرد عکاسان ورزشی را تا حد چشمگیری ارتقاء دهد.

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها