نقد و بررسی لنز کانن RF 85mm F1.2L USM

 

از زمان تولید و عرضه محصولات EOS R در سال 2018 ؛ کمپانی کانن به میزان زیادی تلاش نموده است تا لنز های مانت RF برای استفاده به همراه این دوربین ها را تا حد زیادی گسترش دهد . لنز کانن RF 85mm F1.2L USM احتمالا یکی از پر طرفدار ترین لنز ها در این رده به شمار خواهد آمد زیرا به طور کلاسیک ؛ این یک فاصله کانونی بسیار کاربردی برای استفاده در عکاسی پرتره بوده و از سوی دیگر ؛ دیافراگم بسیار باز این لنز ؛ عکاسی در بسیاری از محیط ها و شرایط کم نور را به نحو موثری آسانتر می نماید .

به طور طبیعی ؛ این یکی از گران قیمت ترین لنز های ساخت کانن خواهد بود اما در هر صورت عکاسان استفاده کننده از محصولات EOS R تمایل خواهند داشت تا از تمام ویژگی های کیفی آن بهره مند باشند .

نمایندگی دوربین کانن

ویژگی های اصلی لنز کانن RF 85mm F1.2L USM عبارتند از :

فاصله کانونی لنز : 85 میلیمتر

دامنه دیافراگم : F1.2-16 (In 1/3 EV stops)

قطر دهانه فیلتر : 0.85m (2.79 ft.)

حداکثر بزرگنمایی : 0.12x

تعداد تیغه های دیافراگم : 9 عدد

ابعاد بدنه لنز : 103.2 x 117.3

تعداد عناصر اپتیکال : 13 المنت در 9 گروه

نمایندگی دوربین کانن

ویژگی ها

لنز کانن RF 85mm F1.2L USM بیشتر برای استفاده از سوی عکاسان در سبک های عکاسی پرتره ساخته شده است و در طراحی آن از آخرین پیشرفت های فناوری لنز های مانت RF استفاده شده است . به رغم اندازه و وزن بدنه این لنز ؛ در طراحی و ساخت آن از 13 المنت در 9 گروه استفاده شده است. دیافراگم آن از نوع 9 تیغه ای مدور بوده و نواحی خارج از فوکوس پس زمینه را به آسانی به بوکه تبدیل می نماید .

نمایندگی دوربین کانن

طراحی و بدنه

به طور قطع لنز RF 85mm F1.2L USM را یک لنز بزرگ و سنگین باید دانست. به طور کلی در طراحی لنز های مانت RF ، کانن از عدسی های نسبتا بزرگی استفاده نموده است و لنز RF 85mm F1.2L USM نیز با وزن 2/1 کیلوگرم یک لنز کانلا سنگین است . در طراحی لنز ؛ به عملکرد و کیفیت لنز ، بیشتر از قابلیت حمل و نقل آن بها داده شده است و از این روی با توجه به قیمت نسبتا بالای آن ، RF 85mm F1.2L USM را یک لنز عظیم الجثه برای دوربین های میرورلس باید به شمار آورد .

وزن و حجم زیاد بدنه این لنز بدان معنا خواهد بود برای استفاده از آن به همراه دوربین ؛ از بند های محکمتری باید استفاده نمود . همچنین در زمان آویزان کردن لنز و دوربین از گردن عکاس ؛ برخورد آن با قسمت های مختلف بدن ؛ احتمالا تجربه چندان خوشایندی را ایجاد نمی کند.

از سوی دیگر حلقه های موجود بر روی بدنه این لنز قابل تنظیم می باشند و در این شرایط تنظیمات ایزو ؛ شاتر و یا دیافراگم را بر روی عملکرد این حلقه ها می توان قرار داد .

جنس بدنه اصلی لنز از پالی کربنات است که در مقایسه با سایر مواد حالتی فشرده تر و سنگینتر را به وجود می آورد و در این شرایط ؛ از سطح صاف و صیقلی و درخشنده سایر لنز های سری EF در اینجا اثری دیده نمی شود . همچنین پالی کربنات ماده ای است که به آسانی خراشیده می شود اما با این حال ؛ بدنه خارجی این لنز به خوبی پرداخت شده است تا در برابر خراشیدگی ها مقاومت سطح مطلوبی را نمایش دهد .

نسبت حجم و بدنه لنز در مقایسه با دوربین های EOS R / RP کمی نامتناسب به نظر می رسد. این دوربین ها به طور معمول حجم بدنه ای نسبتا کوچکی دارند و لنز RF 85mm F1.2L USM با بدنه ای بزرگ و حجیم موجب از دست رفتن تعادل در زمان عکاسی با دوربین روی دست خواهد شد و این شرایطی است که عکاس را مجبور می کند تا نیروی بیشتری را برای حفظ تعادل لنز و دوربین اختصاص دهد .

نمایندگی دوربین کانن

اتوفوکوس / فوکوس دستی

با توجه به بدنه بزرگ لنز  , احتمالا باید انتظار یک فوکوس تنبل را از آن داشته باشیم اما درهر صورت در طراحی و فناوری آن از یک موتور اتوفوکوس حلقه ای اولتراسونیک استفاده شده است . این شبیه به همان موتور مورد استفاده در لنز های تله فتو بزرگ است که اتوفوکوس سرعت بالا و دقیق را میسر می نماید . به رغم آنکه گروه های فوکوس دهی این لنز 7 از 13 می باشند در هر شرایط سرعت فوکوس دهی نسبتا بالایی را به وجود می آورد و در شرایط وجود نور مطلوب تغییر محل فوکوس بین نقاط مختلف به سرعت و به آسانی قابل انجام می باشد .

دوربین های EOS R از اتوفوکوس تشخیص چشم سوژه برخوردار هستند و قطعا در زمان استفاده از این لنز برای عکاسی پرتره , این ویژگی به میزان زیادی مورد استفاده قرار خواهد گرفت . در تست های انجام شده در لابراتور های کانن؛ اتوفوکوس تشخیص چشم به همراه لنز کانن RF 85mm F1.2L USM به خوبی قابل دستیابی می باشد و مشکلی در این رابطه مشاهده نشده است .

نمایندگی دوربین کانن

کیفیت تصویر

حتی در دیافراگم F1/2 لنز کانن RF 85mm F1.2L USM حالت شارپ بسیار مطلوبی را در تمام گوشه های تصویر به وجود می آورد و در زمان استفاده از دیافراگم F2 این لنز بالاترین حالت شارپ مرکز تصویر را بر روی دوربین های رزولوشن بالای کانن EOS R ارایه می دهد . به لطف استفاده از فناوری اپتیک Br در طراحی لنز های RF ؛ حالت اعوجاج و تداخل رنگ و اعوجاج کروماتیک لنز به پایین ترین حد ممکن , کاهش داده شده است و دیافراگم باز و بزرگ 9 تیغه ای آن دستیابی به بوکه های نرم و روان در پس زمینه را به آسانی امکان پذیر می نماید . اعوجاج خمیده شدن خطوط در مرکز کادر تصویر تقریبا در این لنز دیده نشده است و در بسیاری از موارد سیاه شدن گوشه های تصویر نیز به ندرت دیده می شود.

نمایندگی دوربین کانن

نتیجه گیری

لنز کانن Canon RF 85mm F1.2L به لحاظ طراحی و کیفیت عماصر اپتیکال در عالی ترین شکل ممکن قرار دارد در دیافراگم F2 تصاویر آن کامالا شارپ و با کیفیت می باشند و استفاده از عناصر اپتیک BR موجب شده اند تا حالت های تداخل و کشیده شدن رنگ ها در یکدیگر به پایین ترین حد ممکن کاهش داده شوند . اتوفوکوس این لنز کاملا بی صدا و یا بسیار پر سرعت نیست اما در هر صورت سرعت و دقت کافی برای عکاسی و تصویر برداری در سبک های پرتره ؛ عروسی و مراسم را به آسانی فراهم می آورد .

نمایندگی دوربین کانن

۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها