چند نکته مهم در نورپردازی عکاسی

در هر جلسه عکاسی ؛ از استراتژی های تعریف شده ای برای نورپردازی استفاده می شود .و هر یک از عکاسان صاحب سبک ؛ از شیوه های مشخصی برای ایجاد سبک هنری خود استفاده می کنند .

انتخاب صحیح ترین حالت نوردهی و نورپردازی موجب تقویت حالت های احساسی

و پیام درون عکس و انتقال صحیح آن به مخاطب خواهد شد .در این مطلب برخی از نکاتی را مورد اشاره قرار می دهیم که به شما کمک می کنند تا صحیح ترین حالت نورپردازی را در هر جلسه عکاسی به دست بیاورید .

 

1- استفاده از یک منبع نور گسترده

هر اندازه منبع نور بزرگتر و گسترده تر باشد ؛ نور نرمتری ایجاد شده و سایه ها نرم تر و ملایم تر خواهند شد .کوچکتر و باریکتر شدن منبع تابش نور ؛ موجب ایجاد نور سخت تر و سایه های تند و تیز تر می شود .بنابراین در زمان استفاده از یک منبع نور گسترده ؛ سایه ها نرم و لطیف شده و بافت ها و کنتراست ها را به نحو ملایم تری می توان به دست آورد .منابع ایجاد کننده نور سخت ؛ موجب افزایش کنتراست در رنگ ها شده و شکل و ها و فرم های هندسی را به وجود می آورند .

با استفاده از منابع نور سخت ؛ حالت های حجم و بعد اشکال و سوژه های درون تصویر را به آسانی می توان به دست آورد .

 

2 – نقش دیفیوزر ها :

دیفیوزر ها موجب گسترده تر شدن منبع نور و همچنین موجب نرم تر شدن آن می شوند .در عکاسی فضای باز ؛ ابر های موجود در آسمان را به عنوان بهترین دیفیوزر طبیعی می شناسیم و زمانی که پوشش ابر کامل در آسمان وجود داشته باشد ؛ نور خورشید حالتی نرم و متعادل به دست آورده و سایه ها نیز بسیار نرم و لطیف خواهند بود .

 

3 – بونس کردن نور

بونس کردن یا هدایت مسیر تابش نور به سمت یک جسم سفید گسترده ( دیوار )  ؛

عملکردی همانند دیفیوزر را ارایه می دهد . در این شرایط نور حالتی نرم و گسترده تر را به دست آورده و سایه ها را به نحو موثری تعدیل می نماید.

 

4- فاصله منبع نور تا سوژه

میزان فاصله منبع نور تا سوژه نیز بر نرم یا سخت شدن حالت نور تاثیر می گذارد .

زمانی که نور به سوژه نزدیک شود ؛ حالتی سخت به خود می گیرد و زمانی که منبع نور را در فاصله ای دورتر از سوژه قرار می دهیم حالتی نرم و ملایم به دست می آورد .

 

5 – سایه ها

سایه به وجود آورنده شکل و فرم هستند و با افزایش دادن شدت و مقدار در هایلایت ها ؛ تنالیته های میانی و سایه ها ؛ برای سوژه یک نما و پرسپکتیو سه بعدی را به وجود می آورند .

 

6 – تناسب سوژه با پس زمینه

وجود یک حالت متناسب میان سوژه و پس زمینه ؛ موجب باورپذیر تر شدن سوژه های درون تصویر می شود . تمامی استراتژی های نورپردازی حتی در بهترین حالت نیز موجب باور پذیر شدن پس زمینه نمی شوند و از این روی نیاز است تا در ترکیب بندی یک تصویر رابطه و پیوند پس زمینه با سوژه به درستی نمایش داده شود .

 

لینک های مفید :

 

نمایندگی دوربین کانن
تعمیر دوربین کانن
معرفی دوربین های حرفه ای کانن

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها