عوامل موثر بر پرسپکتیو در عکاسی با دوربین کانن

پرسپکتیو پدیده ای است که موجب می شود تا اجسام نزدیکتر به لنز بزرگتر دیده شده و اجسام دورتر از آن کمی کوچکتر به نظر برسند .

پرسپکتیو یکی از امور بسیار مهم در عکاسی است و دستیابی به مهارت در به کار گیری آن موجب می شود تا ابعاد جدیدی را در درون یک عکس بتوان در معرض نمایش قرار داد . در این مقاله به بررسی عناصر تاثیر گذار بر پرسپکتیو در عکاسی می پردازیم . 

همانگونه که اشاره شد ، پرسپکتیو پدیده ای است که در آن ، اجسام نزدیک به ما بزرگتر دیده شده و اجسامی که در فاصله دورتر از ما قرار دارند کوچکتر دیده می شوند . در هنر عکاسی سه عامل تاثیر گذار بر حالت های پرسپکتیو وجود دارند و این سه عامل عبارتند از : فاصله کانونی ، فاصله عکاسی تا سوژه و زاویه دید دوربین

نمایندگی دوربین کانن

1- فاصله کانونی لنز :

هر اندازه لنز از فاصله کانونی کوتاه تری برخوردار باشد ؛ تاثیر قوی تری بر پرسپکتیو به وجود می آورد .

در حالت بر عکس ؛ هر اندازه یک لنز دارای فاصله کانونی بلند تری باشد ؛ تاثیر ضعیف تری بر پرسپکتیو ایجاد خواهد نمود .

 

2 – فاصله از سوژه :

هر اندازه که دوربین به سوژه نزدیکتر باشد ؛ تاثیر قوی تری بر پرسپکتیو به وجود می آورد .دور شدن دوربین از سوژه موجب کاهش اثر گذاری آن بر پرسپکتیو می شود .

 

3 – زاویه دید دوربین :

زمانی که دوربین در حالت موازی با سوژه قرار می گیرد تاثیر گذاری چندانی بر پرسپکتیو به وجود نمی آورد

اما زمانی که زاویه دید دوربین نسبت به سوژه در یک زاویه تند قرار دارد ؛ تاثیر شدید تری را بر پرسپکتیو به وجود می آورد .

 

فاصله کانونی :

هر دو تصویر زیر از یک نقطه و از یک زاویه دید ثبت شده اند اما برای ثبت آنها از یک لنز زوم استاندارد و فواصل کانونی متفاوت استفاده شده است.

نمایندگی دوربین کانن

در فاصله کانونی کوتاهتر تاثیر پرسپکتیو را به وضوح می توان مشاهده نمود و این شرایطی است که در آن عناصر نزدیکتر به دوربین بزرگتر دیده شده و عناصر دورتر از دوربین در اندازه های کوچکتری قابل مشاهده می باشند . در سمت مقابل ، در حالت استفاده از یک فاصله کانونی بلند تر ، تاثیر حالت پرسپکتیو ، چندان قابل مشاهده نمی باشد .

 

فاصله از سوژه :

دو تصویر زیر با استفاده از یک فاصله کانونی مشابه و استاندارد ( 50 میلیمتر ) اما از فاصله های متفاوت نسب به سوژه ثبت شده اند .

در این تصاویر مشاهده می شود که سوژه موجود در فاصله نزدیکتر نسبتا بزرگتر از سوژه در تصویر دورتر دیده می شود. این دو تصویر به خوبی نشان می دهند که سوژه های نزدیک به دوربین بزرگتر و سوژه های دورتر از دوربین کوچکتر دیده خواهند شد .

 

زاویه دید عکاسی :

دو تصویر زیر با استفاده از یک فاصله کانونی مشابه اما از زاویه های متفاوتی عکاسی شده اند .

عکاسی با استفاده از یک زاویه 45 درجه نسب به سوژه موجب شده است تا تاثیر حالت پرسپکتیو نمایان شده و شکل منظم خطوط سوژه دچار اختلال شود . در عین حال زمانی که دقیقا در زاویه دید مقابل سوژه قرار می گیریم ، سوژه به صورت تخت و بدون هرگونه تاثیر ناشی از پرسپکتیو دیده می شود .

 

نکات مهمی که در زمان کار با پرسپکتیو باید به آنها توجه داشته باشیم :

1 – نسبت به خطوط موجود در ترکیب بندی مراقب باشید :

در زمان استفاده از یک لنز واید انگل ؛ خطوط موجود در کادر تصویر را به میزان زیادی مورد توجه قرار دهید .در زاویه ای قرار بگیرید که خطوط راه ؛ مسیر ها ؛ ساختمان ها و سایر عناصر موجود در صحنه دارای حالتی دو بعدی بوده و از این طریق دارای تاثیر سازنده بر پرسپکتیو باشند . همچنین این خطوط قادرند تا به تصویر عمق بخشیده و چشم مخاطب را به سمت نقطه ای خاص در درون کادر عکس جلب کنند .

نمایندگی دوربین کانننمایندگی دوربین کانن

2 – زاویه دید و موقعیت قرار گیری دوربین را تغییر دهید .

زمانی که دوربین در زاویه تراز با چشم قرار دارد ؛ دستیابی به پرسپکتیو امکان پذیر نیست .بنابراین برای دستیابی به یک پرسپکتیو موثر سعی کنید تا در زاویه دید از پایین یا بالاتر از خط تراز سوژه قرار بگیرید .

3 – در فاصله نزدیک به سوژه از زاویه دید واید استفاده کنید .

قوی ترین تاثیرگذاری پرسپکتیو زمانی به دست آورده می شود که تمامی عوامل موثر بر آن را به همراه هم مورد استفاده قرار دهید .به عنوان مثال برای به دست آوردن حالتی شبیه به تصویر فوق ؛ در فاصله ای بسیار نزدیک نسبت به سوژه قرار گرفته و از زاویه دید از پایین استفاده نموده ایم .برای دستیابی به بیشترین تاثیر پرسپکتیو ؛ واید ترین حالت موجود در لنز را نیز استفاده نموده ایم .

نمایندگی دوربین کانن

 

تهیه و تنظیم :‌ایده آل دوربین - نمایندگی دوربین کانن در ایران

 

لینکهای مفید :

آشنایی با بخش تعمیر دوربین کانن

آشنایی با آموزشگاه عکاسی کانن آکادمی

 

 

 

۵
از ۵
۱۴ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها