کانن برای دوربین‌های جدید خود ، سنسوری طراحی کرده است که ممکن است محدوده دینامیکی را متحول کند

جدیدترین سنسور کانن از نوع stacked    است که می‌تواند می‌تواند در مناطق مختلف سنسور،  نوردهی‌های متفاوتی را اعمال کند که این قابلیت ، ممکن است تصویربرداری از نوع  HDR را به جهش بزرگی برساند.

کانن یک سنسور CMOS جدید با نام کاملاً جدید طراحی کرده است که نه تنها دارای محدوده دینامیکی عظیم 148 دسی بل است، بلکه دارای فناوری جدید " قرار دادن نور مشخص شده  بر اساس ناحیه مشخص شده " است - که دوربین را قادر می سازد مناطق مختلف را به طور مستقل از یکدیگر در معرض دید قرار دهد.

البته نباید فعلاً هیجان زده شویم، چون در حال حاضر و برای شروع ، این سنسور مخصوص طیف وسیعی از دوربین‌های امنیتی کانن طراحی شده است – اما این احتمال همواره وجود دارد  که کانن این فناوری به زودی را در دوربین‌های عکاسی معمولی  نیز به کارگیرد.

طبق آخرین اطلاعاتی شرکت ایده‌آل دوربین به دست آورده است سنسور stacked،‌ از دو لایه تشکیل شده است:

یک لایه همانند دیگر سنسورهای استاندارد از پیکسل ها تولید شده است ، و یک لایهی دیگر واحد پردازش مرکزیاست  (CPU) که ​​محاسبات نوردهی را انجام می دهد - از جمله نوردهی بر اساس تغییرات منطقه‌ای....!

این سنسور بر اساس ‌تغییر منطقه نوردهی ، ناحیه‌‌ پاسخگویی به آن نیز در سنسور متغیر خواهد بود و به این شکل به دوربین امکان میدهد نوردهی‌های مختلف در مناطق مختلف کادر را، به بهترین شکل تنظیم کرده و به تصویر بکشد.

 این تکنولوژی،  مشکلی که همیشه در تصویربرداری HDR برای سوژه های متحرک داشت را حل می کند، در سنسورهای فعلی برای عکاسی از سوژه‌های متحرک، نمی‌توان نوردهی را در عکس‌های HDR به خوبی تنظیم کرد، اما در سنسورهای جدید ، اگر بتوانیم، به سوژه یک نوردهی ثابت درست در تصویر بدهیم، با حرکت سوژه، سنسور برای عکاسی HDR  اقدام به پردازش تصاویر کرده و برای  سایر مناطق ثابت در تصویر نیز، همان نوردهی درست را اعمال می‌کند.

در حال حاضر در طی تصویربرداری HDR از یک سوژه چند عکس گرفته می‌شود که همه‌ آن‌ها از یک سوژه و یک حالت است اما در نوردهی‌های مختلف، و سپس آن عکس‌ها ، در یک تصویر ترکیب شده و نتیجه طوری نمایش داده می‌شود که نوردهی در قسمت‌های مختلف تصویر به‌درستی نمایش داده شود، در تصویر HDR تمامی سایه‌ها و هایلایت‌ها کاملاً ترکیب شده و صاف می‌شوند.

 اما متأسفانه ، تصاویر HDR را نمی‌توان به طور موثر با سوژه های متحرک به کار بست، زیرا حرکت سوژه بین چندین عکس باعث می شود سوژه تار شده یا به صورت  تکرار شده در موقعیت‌های مختلف نمایش داده می‌شود که اصطلاحاً به آن که به آن ghosting گفته می شود.

البته پیشتر کمپانی Canon  توانسته بود با افزایش سرعت شاتر، مشکل HDR با سوژه های متحرک را تا حدی کاهش دهد تا جایی که حتی  دردوربین‌های  Canon EOS R6 Mark II ،‌ یک مد عکاسی را مخصوص عکاسی HDR  سوژه متحرک را ارائه داده است ، اما متأسفانه این قابلیت ، فقط به خروجی JPEG محدود می شود.

 خالی از لطف نیست که بدانید ما این مورد را با دوربین Canon EOS R6 Mark II  در آموزشگاه عکاسی ایده‌آل تست کردیم و واقعاً تصاویری که این دوربین با این مد ارائه میداد ، ظاهری بسیار پردازش شده و شسته رفته‌شده‌ای داشتند.

 روش نوردهی بر اساس ناحیه، که در سنسورهای جدید کانن میسر شده است  ممکن است مناطقی را که نیاز به پردازش HDR دارند را به حداقل برساند و ظاهر بسیار طبیعی تری را به تمامیت عکس ارائه دهد.

در زمینه‌ی عکاسی HDR ، هوش مصنوعی به طور فزاینده ای به کمک حسگرها آمده است تا بتوانند این خلاء موجود در فناوری حسگرها را پر کنند، استفاده از هوش مصنوعی درعکاسی امروزه  تقریباً در همه جا ورود کرده است ، از دوربین‌های اسمارت‌فون‌های اپل، سامسونگ گرفته تا و عکاسی هوایی گوگل ، در همه‌ی اینها بار اصلی پردازش، به دوش هوش مصنوعی است. در سنسورهای جدید نیز استفاده از هوش مصنوعی به بیشترین شکل نمود کرده است و پردازش اصلی تصاویر نیز به عهده‌ی همین هوش مصنوعی خواهد بود.

اگر نوبت به دوربین‌های مصرف‌کننده می‌رسد، عکاسی «نوردهی بر اساس منطقه» با امکانات بی‌پایان برای HDR سریع‌تر با نتایج طبیعی‌تر، می‌تواند یک امتیاز بزرگ باشد.

به امید روزی که این تکنولوژی در دوربین‌های عکاسی معمولی به کار گرفته شود تا عکاسان با قابلیت منحصر به فرد آن (نوردهی بر اساس موقعیت منطقه‌ی کادر) بتوانند ، سرعت پردازش سریعتر امکانات جدیدتر و بی‌حد ومرزی را مخصوص عکس‌های HDR به کار گیرند که این امر میتواند با نتایج طبیعی‌تری همراه باشد که برای عکاسان امتیازی بزرگ محسوب می‌شود.

 

ما نیز در ایده آل دوربین ، در صدد کسب جدید اطلاعات از این تحول عظیم در تکنولوژی تولید سنسور هستیم تا در زمان متقضی از تمامی چند چون تعمیر این دست سنسورها آگاه باشیم تا کمافی‌السابق در تعمیر سنسور دوربین کانن ، اولین در ایران باشیم.

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها