شنیده‌ها در خصوص دوربین‌هایی که ممکن است تا پایان 2023 رونمایی شوند

 

  به تازگی اخبار لو رفته زیادی در مورد دوربین‌ها ، شنیده می‌شود و افرادی زیادی نیز در مورد امکانات و میزان پیشرفت دوربین‌هایی که در آینده ممکن است تولید شوند اظهار نظر می‌کنند.

خب، بهتر است آماده باشید، چون بعضی از آن‌ها رؤیاهایی که در ذهنتان می‌پروراندید، ممکن است که به واقعیت تبدیل ‌شوند...

 از گوشه و کنار در خصوص رونمایی از دوربین‌های جدید ، شایعاتی شنیده می‌شود که برخی از آن‌ها بازخورد خیلی خوبی دارند ولی برخی دیگر،‌ چندان به نظر نمی‌آیند که برای برآورده سازی رویاهایمان حرف تازه‌ای داشته‌ باشند. به هر حال در نظر داشته باشید که همیشه بسیاری از همین شایعات هستند که به واقعیت می‌شوند.

  در حال حاضر، بیشترین گفتگوها را در محافل عکاسی محصول جدید نیکون به خود اختصاص داده است. این صحبت‌ها در خصوص همان دوربین میرورلس نیکونی است که در همین زودی‌ها قرار است رونمایی شود، منظور دوربین Nikon Z8 می‌باشد. این دوربین قرار است کمی از "Z9 کوچک‌تر" بوده و قابلیت فیلمبرداری 8K را داشته  باشد

 

در سازمان خدماتی ایده‌آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین، دوربین نیکون Z8 با قطعات اصلی دریافت شده از کمپانی Nikon تعمیر می‌شود و پس از تحویل ضمانت‌ نامه‌ی کتبی جهت قطعه‌ی تعمیر شده نیز ارائه می‌گردد.

 

 بعد از z9 بیشترین گفتگوها که مدت‌هاست مطرح است ، شایعات چگونگی دوربین کانن EOS R1 است. البته بخش اعظم این گمانه‌زنی‌ها را خود کانن تأیید کرده و ما تقریباً میدانیم که قرار است با چه دوربینی روبرو شویم و در نهایت ، گزارش‌های تأیید نشده‌‌ای که در خصوص رونمایی از پنج دوربین جدید    E-mountتوسط  سونی تا پایان امسال است.

البته همیشه شایعات دوربین معمولاً کمی اغراق آمیزتر از واقعیت بیان می‌شوند اما این را هم در نظر داشته باشید که وقتی دودی به هوا بر می‌خیزد، اغلب ناشی از این است که آتشی نیز وجود دارد.

 

 

وقتی در سال 2022 کانن از دوربین EOS R6 Mark II رونمایی کرد ، نشان داد که در هر مدل به یک نسخه کفایت نخواهد کرد و نسخه‌های دیگری نیز از یک مدل را در دستور کار خود دارد، حال پیرو همین اصل،  اخبار تأیید نشده‌ای در حال گسترش یافتن هستند که عنوان می‌کنند، کانن در حال تدارک و آماده سازی یک جانشین جدید برای EOS R5 است.

 

تعمیر دوربین EOS R6 II فقط در تعمیرگاه مرکزی دوربین 

 

اگر بخواهیم به این خبر منطقی نگاه کنیم ، درصد زیادی از آن را مشمول واقعیت می‌بینیم، چرا که  در واقع، کانن  EOS R5 Mark II به دلیل بازار گسترده‌ای که در سراسر جهان خواهد داشت ، اولویت بیشتری نسبت به EOS R1 دارد و انتظار می‌رود این نسخه‌ی جدید که قرار است  به جای R5  رونمایی شود، قبل از معرفی پرچمدار جدید کانن یعنی EOS R1 دنیای عکاسی عرضه شود.

  اگرچه امکانات EOS R5 Mark II هنوز چندان مشخص نیست و بیشتر بر اساس حدس و گمان است ، اما احتمال خیلی زیادی دارد که بیشتر حالت‌های اتوفوکوسی که در R6 Mark II به صورت جداگانه معرفی شد و در کانن EOS R8 اخیر نیز وجود داشت را نیز در دوربین EOS R5 Mark II ببینیم، به خصوص تشخیص سوژه که از اسب و هواپیماها نیز پشتیبانی می‌کند،

افزایش سرعت عکاسی پی‌درپی تا 40 فریم در ثانیه نیز جزء امکاناتی است که وجودش احتمال زیادی دارد. اما ما همچنان انتظار داریم که رزولوشن این دوربین نیز همانند EOS R5 ، معادل 45 مگاپیکسل باشد، زیرا این طور به نظر می‌رسد کانن قصد دارد رزولوشن بالاتر را در جای دیگری و با مدل‌های دیگری ارائه دهد.

 

 

Canon EOS R1

با ترتیبی که کانن برای معرفی و جایگزین کردن مدل‌هایش قائل است ، ابتدا R5  تثبیت کامل شد و سپس R6 Mark II رونمایی شد و بعد از آن به ترتیب کانن EOS 5D Mark IV کاملاً تثبیت شد و بعد دوربین کانن EOS 6D Mark IIرونمایی شد و دوباره بعد از DSLR کانن به خط میرورلس برگشت و  R3 را (که خط محصول حرفه‌ای سری 3 بود) مجدداً احیاء کرد بازگرداند، با توجه به این ترتیب‌ها به نظر می‌رسد که دوربین DSLR بعدی که برای جایگزینی با یک مدل بدون آینه قرار است که رونمایی شود، همان دوربین پرچمدار ورزشی کانن، یعنی EOS-1D X Mark III خواهد بود.

اما به این قضیه چندان خوشبین هم نباشید چراکه بعید است کانن این دوربین را تا سال 2024 رونمایی نماید. تقریباً مسجل است که کانن تمایل دارد چنین دوربین‌های ممتازش را همزمان با المپیک دوره‌های مختلف (هرچهارسال یکبار) رونمایی کند.

 

شایعات مطرح و پر گفت و شنود محافل عکاسی را شنیدید اما همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم،  معمولاً در این گونه اخبار ، اغراق و بزرگنمایی دیده می‌شود ، پس ما دراینجا اطلاعاتی می‌دهیم که هرچند ناقص هستند اما از یک منبع آگاه به بیرون درز یافته و به حقیقت بسیار نزدیک تر است.

این اطلاعات در خصوص دوربین Canon EOS R1 می‌گوید که

  1. این دوربین با حسگر 85 مگاپیکسلی عرضه خواهد شد
  2. حالت شاتر مداوم 20 فریم در ثانیه در رزولوشن 85 مگاپیکسل
  3. 40 فریم در ثانیه در رزولوشن 21 مگاپیکسل
  4. سیستم فوکوس Quad Pixel AF
  5. استابیلایزر تصویر در داخل دوربین که تا 9 استاپ قابلیت تثبیت تصویر را دارد
  6. 15.5 استاپ داینامیک رنج
  7.  ISOحداکثر 1.6 میلیون

  به نظر می‌رسد که این مشخصات خیلی بهتر از آن به نظر می‌آید که واقعی باشند اما یادمان باشد که مشخصات اولیه دوربین R5 هم زمانی که برای بار اول به بیرون درز کرد، زیادی خوب به نظر می‌رسیدند و عده‌ای باور نمی‌کردند که دوربینی با چنین امکانات شگفت‌انگیزی تولید شده باشد،  ولی در نهایت درستی تمامی آن‌ها ثابت شد. بنابراین، همیشه باید با دقت و بررسی اطلاعات، خبرها و شایعات را دریافت کرد.

  در بین تولید کنندگان دوربین، کانن همیشه سوژه‌ی مهمتری برای شایعه پردازی بوده است، از جمله به دلیل اینکه بیشترین تعداد ثبت اختراع در حوزه عکاسی را نیز این کمپانی به مدت ۳۵ سال متوالی دارا بوده است.

  سال گذشته شاهد معرفی برخی از نوآوری‌های برجسته کانن در تاریخ خود بودیم، با معرفی دوربین Canon EOS R3 با سنسور استک شده با سرعت 30 فریم بر ثانیه، فناوری فوکوس چشمی، دوربین شخصی خانوادگی Canon PowerShot Pick و دوربینی نوآورانه که شبیه شخصیت پیکسار است، Canon Posture Fit.  بدون توجه به اولین تلاش کانن در حوزه واقعیت مجازی 3D  با سیستم EOS VR و لنز Canon RF 5.2 میلی‌متری f/2.8L Dual Fisheye بودیم.

به عبارت دیگر، آنچه که در دوران جدید از نسل RF از کانن می‌بینیم، یک شرکت پویا، جسورانه و متمرکز بر شکستن الگوها است و با شرکت محافظه‌کار، محتاط و تکراری که ئر چند سال پیش از او میشناختیم، کاملاً متفاوت شده است.

حال این سؤال مطرح است که شرکت بزرگترین سازنده دوربین در جهان،  در حال حاضر برای چه مدلی آمده است و بر روی چه طرحی کار می‌کند؟

در مارس 2022، کانن درخواستی برای دریافت پتنت یک محصول که دستگاه درایو، دستگاه الکترونیکی و دستگاه عکاسی با بدنه حرکت کننده مانند پهپادها ، ارائه داد.

 

تعمیر تمامی پرنده‌های عکاسی فقط در سازمان خدماتی ایده‌آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین

 

  از نمودارهای تصویری موجود در این درخواست، به نظر می‌رسد طراحی واحد دوربین بسیار شبیه به دوربین AI قدرتمند Canon Powershot Pick  باشد. این دوربین قادر است به صورت خودکار حرکت را شناسایی کرده، موضوع را پیگیری کند و با استفاده از دستورات صوتی کنترل شود.

  دوربین Powershot Pick دارای دوربین 11.7 مگاپیکسلی است، دارای شناسایی پیشرفته چهره می باشد، به یک برنامه اختصاصی متصل می شود و کوچک، سبک و قابل حمل است - تمامی ویژگی هایی که در یک دوربین پهپاد مورد نظر می باشد.

  شایعات مفادی را پیرامون توسعه یک دوربین mirrorless تمام فریم با رزولوشن بالا توسط کانن وجود دارد که با رقابت با دوربین سونی A7R IV با رزولوشن 61 مگاپیکسل، همراه است. در واقع، گزارش‌ها بر این امر نیز وجود دارد که یک دوربین EOS R با رزولوشن 100 مگاپیکسل در حال توسعه است که می‌تواند با دوربین‌های مدیوم فرمت رقابت کند.

  آخرین شایعات در قالب فهرستی از مشخصات پیش‌بینی شده برای دوربین فول‌فریم بدون آینه با رزولوشن بالا به نام کانن EOS RS در حال گردش است - یک اشاره به کانن EOS 5DS است که دوربین DSLR با رزولوشن 50 مگاپیکسل است که نسخه بدون آینه آن به طور موثر جایگزین آن خواهد شد.

  بر اساس این ادعاها، انتظار می‌رود که از یک حسگر 80 مگاپیکسلی در بدنه‌ای کمی بزرگ‌تر از EOS R با گریپ، LCD و EVF بزرگتر، استفاده شود. علاوه بر این، ادعا شده است که ویوفایندر دوربین  به صورت EVF یا LCD است که می‌تواند به صورت بالا و پایین حرکت کند و کنترل از راه دور دارد (احتمالاً کنترل کننده هوشمند از همان نوع1D X Mark III  که در R3 نیز وجود دارد) همراه با دو شیار کارت حافظه اس‌دی در دوربین وجود دارد.

 

Canon EOS C50 and C90

از سال 2022 منتظران دو دوربین سینمایی کانن EOS C50 و C90 با مانت لنز RF، همچنان منتظرند که این دوربین‌ها وارد بازار شوند. در حال حاضر اطلاعات کمی در این مورد وجود دارد، اما امیدواریم زودتر از آنها شاهد باشیم، زیرا انتظار می‌رود که این دوربین‌ها در نیمهٔ دوم سال 2023 رونمایی شوند.

 

  آینده سری دوربین‌های بدون آینه EOS M کانن همچنان یک موضوع مورد بحث است، به ویژه با ارائه کمترین به روزرسانی‌ها وارتقاء دادن‌هایی که در خط محصولات آن (مثل دوربین EOS M50 Mark II کانن) وجود دارد.

جذابیت موضوع وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم آینده سیستم APS-C کانن ممکن است در این دوربین ولاگینگ قرار داشته باشد، به طوری که جوابگوی نیازهای فیلمبرداری با لنز‌های قابل تعویض باشند آنچنان که مشابه دوربین DJI Osmo Pocket / DJI Pocket  2 است.

 

تعمیر انواع گیمبال و کرین در تعمیرگاه مرکزی دوربین

 

دوربین ولاگینگ دستی با چرخش گیمبال داخلی، با استفاده از بهترین لنزهای EF-M کانن، پیاده سازی هوشمندانه ای از سیستم  APS- C   کانن خواهد بود. با توجه به اینکه در حدود نه پتنت بر روی این محصول ثبت شده است، و با این حجم از ثبت محصول به نظر می‌رسد که احتمالاً قضیه از یک طرح اولیه خارج بوده و یک محصول واقعی باشد.

  با این حال، عرضه دوربین APS-C EOS R7 و R10 بر سر تمام خطوط EOS M سوالات بیشتری را در ذهن متبادر می‌سازد، به ویژه اینکه مدل برتر آن، یعنی  EOS M6 II، رسماً از طرف کمپانی کانن لغو شده است.

خب البته متأسفانه، اخبار از برندهای ثبت شده همیشه به محصولات واقعی منجر نمی‌شوند و ملاحظات و یا حتی شکست‌هایی نیز ممکن است مسیرتولید را کاملاً تغییر دهد.

 

نظر کارشناسان ایده‌آل دوربین:

به نظر می‌رسد که کانن به صورت کامل به دنیای میرورلِس روی آورده است، اما نه فقط در مورد دوربین‌های عکاسی سنتی،  بلکه در بیشتر محصولات عکاسی نیز به سمت دوربین‌های مفهومی مانند Canon PowerShot Pick و  Posture Fit  رو آورده است. همچنین بالاخره بدنه‌های APS-C را به سیستم EOS R راه اندازی کرده است تا جایگزین کاملی باشد برای دوربین‌های M50 که این امر برای وضعیت دوربین‌های سری EOS M موجب بروز حس ناامنی خواهد شد.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها