بررسی مشخصات و ویژگی های لنز کانن RF16mm f/2.8 STM

 

سبک و کم حجم ،‌ اصلی ترین واژگانی هستند که در توصیف لنز کانن RF16mm f/2.8 STM می توان بیان نمود. این محصول در واقع یک لنز پرایم اولتراواید انگل است که به طور خاص بری استفاده به همراه دوربین های فول فریم میرورلس کمپانی کانن طراحی شده است .بسیاری از عکاسان تمایل دارند تا ویژگی های دستیابی به یک زاویه دید کاملا باز را در درون یک لنز کوچک و کم حجم در اختیار داشته باشند و از این روی لنز RF16mm f/2.8 STM به شما اجازه می دهد تا بیشترین امکانات را در اختیار داشته باشید .

نمایندگی کانن - نمایندگی دوربین کانن - تعمیر دوربین کانن

زاویه دید بسیار باز ، سرعت بالا و بدنه کم حجم

در حال حاضر لنز کانن RF16mm f/2.8 STM را وایدتر لنز پرایم موجود در رده محصولات RF باید به شمار آورد اما آن چیزی که موجب جلب توجهات به سوی این لنز می شود فاصله کانونی آن نیست بلکه بدنه کوچک و کم حجم آن است که به مقدار زیادی مورد توجه واقع می شود .کمپانی کانن به سبب انجام یک طراحی منحصر به فرد در سیستم مانت دوربین های EOS R اکنون قادر است تا از لنز هایی با مانت بزرگتر و فاصله بک فوکوس کوتاهتری در لنز های خود استفاده کند و از این روی به وجود آوردن لنز های واید انگل کوچک و سبک ، در این کمپانی به آسانی قابل انجام می باشد . ما به خوبی به این نکته آگاه هستیم که در زمان استفاده از دوربین های میرورلس ، مسئله وزن و حجم لنز ، از اهمیت بسیار زیادی برای کاربران برخوردار است .

برای بسیاری از عکاسان لنز های پرایم 50 میلیمتری به عنوان کوچکترین لنز های پرایم شناخته می شوند و در سمت مقابل لنز های پرایم واید انگل به سبب برخورداری از المنت ها و عدسی های بزرگتر معمولا سنگین تر و حجیمتر می باشند. اما در طراحی و فناوری لنز پرایم RF16mm f/2.8 STM از روشی استفاده شده است که به ما اجازه می دهد تا حجم و وزنی شبیه به لنز های پرایم 50 میلیمتری را به دست بیاوریم .

نمایندگی کانن - نمایندگی دوربین کانن - تعمیر دوربین کانن

یک لنز عالی برای عکاسی در فضاهای بیرونی

لنز کانن RF16mm f/2.8 STM علاوه بر حفظ یک حالت تعادل بسیار عالی بر روی بدنه دوربین های میرورلس حتی در زمان کار با دوربین روی دست نیز ، بسیار متعادل به نظر می رسد . این لنز به شما آزادی عمل بسیار زیادی می دهد و اگر تمایل به عکاسی از زاویه های مختلفی داشته باشید ، به آسانی این ویژگی را در اختیار خواهید داشت .

عکاسی از یک زاویه دید از پایین به سبب ماهیت لنز های واید انگل اغراق بسیار زیادی را در پرسپکتیو سوژه به وجود می آورد و به این حالت به شما کمک می کند تا بخشهایی خاص از سوژه خود را مورد تاکید قرار دهید.

نمایندگی کانن - نمایندگی دوربین کانن - تعمیر دوربین کانن

تصویر بالا در شرایطی به ثبت رسیده است که منبع نور در پشت سوژه قرار می گیرد اما در این تصویر به دلیل به دست آمدن صحیح حالت کنتراست ها پرتو نور خورشید به صورت نرم و لطیف بر روی قسمت هایی از هایلایت ها تاثیر می گذارد . برآیند تمامی این موارد موجب می شود تا تصویری تاثیرگذار با رنگهایی سرشار را بتوان به دست آورد.

نمایندگی کانن - نمایندگی دوربین کانن - تعمیر دوربین کانن

حداقل فاصله فوکوس دهی در 13 سانتیمتر

هنگامی که یک لنز با زاویه  دید فوق عریض دارید که امکان عکاسی از نزدیک را فراهم می کند، می توانید پرسپکتیو را حتی بیشتر افزایش دهید. نزدیک‌ترین فاصله فوکوس دهی  13 سانتی‌متری RF16mm f/2.8 STM، همراه با بزرگ‌نمایی 0.26x آن، تصاویر بسیار پویایی شبیه ماکرو ایجاد می‌کند که بیشتر پس‌زمینه را نشان می‌دهد—متفاوت از برش نزدیک‌تری که هنگام عکاسی با لنزهای ماکرو بلندتر دریافت می‌کنید .

 

کیفیت تصویر بسیار عالی حتی در شرایط کنترل ابیراهی

در عکس زیر ، قسمت پایینی عکس دارای رنگهایی غنی و سرشار می باشد که جزئیات هر رنگ را به خوبی نمایش داد. حالت نرم ابرها و تدرج رنگ ابرها در این تصویر به خوبی به دست آورده شده است .

نمایندگی کانن - نمایندگی دوربین کانن - تعمیر دوربین کانن

کیفیت بوکه ها

در زمان کار با این لنز بوکه های پیش زمینه و پس زمینه را به راحتی می توان ایجاد نمود تا ابعاد مختلف سوژه به خوبی قابل نمایش باشد. در بازترین حالت دیافراگم،‌بوکه های بسیار نرم و روان را حتی در واید ترین حالت لنز می توان به دست آورد. اگر چه این عکس در یک هوای ابرای ثبت شده است اما در هر صورت کنتراست بین برگها و گلها به خوبی به دست آورده شده است .

حالتهای آبیراهی لنز

در تمامی دیافراگم های این لنز ؛ تصاویر به دست آمده کاملا شارپ و شفاف می باشند. در این شرایط برخی از حالت های آبیراهی در قسمت لبه های تصویر ممکن است دیده شوند اما زمانی که گزینههای اصلاح آبیراهی از داخل دوربین را فعال میکنید ، این حالتها به طور کامل بر طرف می شوند .

یک نکته قابل توجه آن است که در زمان خاموش کردن گزینه اصلاح حالت های اعوجاج تصویر ، سیاه شدن گوشه های عکس ممکن است به وجود آید. در زمان اتصال این لنز با بدنه دوربین ، گزینه های اصلح اعوجاج تصویر به صورت خودکار فعال می شوند و از این روی در زمان عکاسی با فرمت JPEG و یا در زمان پردازش فایل های RAW با مشکل چندان زیادی روبرو نخواهید بود.

نمایندگی کانن - نمایندگی دوربین کانن - تعمیر دوربین کانن

قابلیت تثبیت تصویر

زمانی که این لنز را بر روی بدنه دوربین های استابیلایزر دار قرار می دهید سوژه های دور و نزدیک را حتی در سرعت شاتر 1.15 ثانیه به صورت کاملا شارپ به تصویر خواهید کشید. این لنز از تطابق کامل با ساختار استابیلایزر داخل بدنه دوربین برخوردار است و اگر چه برخی از لنز ها در حالت های دیافراگم باز دچار نرم شدگی تصویر می شوند اما لنز کانن RF16mm f/2.8 STM حتی در دیافرگم های کاملا باز نیز حالت شارپ تصویر خود را حفظ می کند.

نمایندگی کانن - نمایندگی دوربین کانن - تعمیر دوربین کانن

نتیجه گیری :‌

چیزی که بیش از همه ما را مجذوب خود می کند جلوه های بصری پویا است که می توانید با فاصله کانونی 16 میلی متری موجود در این لنز به دست آورید. این محصول بهترین ابزار برای یک سبک عکسبرداری دستی بسیار متحرک، سریع و شبیه به عکس فوری است - اگر همیشه در حین عکاسی در حال حرکت باشید و موقعیت ها و زوایای مختلف را آزمایش کنید، از آن لذت خواهید برد. در واقع، می‌توانیم بگوییم که قوی‌ترین جذابیت این لنز، مشخصات و مفهومی است که در طراحی آن به کار برده شده است به شما قابلیت میدهد تا از پویایی و تحرک بسیار زیادی در طول زمان های عکاسی برخوردار باشید .

 

تهیه و تنظیم :‌ایده‌آل دوربین - نمایندگی دوربین و لنز کانن در ایران

آشنایی با بخش تعمیر دوربین کانن

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها